שוק לקראת המראה? תשע סיבות להיות שורי על הנדל"ן בארצות הברית
המשבר הכלכלי בארצות הברית הנובע מהתפוצצות בועת הנדל"ן בשנת 2007, גורם לרבים להספיד את הכלכלה הגדולה בעולם. האבטלה נוסקת ומחירי הבתים ממשיכים לרדת מחודש לחודש. אולם ישנם גורמים המאמינים כי הכלכלה האמריקנית עברה את נקודת השפל וכי בקרוב מנוע הצמיחה האמריקני ישוב לפעול במלוא הקצב. עם ההתאוששות הכלכלית הצפי הוא כי שוק הבתים האמריקני ישוב לעלות, לאחר שבערים מסויימות, דוגמת מיאמי, פניקס ודטרויט התרסקו ב-60% ויותר.
לאחר שאתמול (ד') סקרנו את עשרת הערים הצפויות לרשום את זינוק המחירים המשמעותי ביותר עד 2012, אתר החדשות MarketWatch מנה בעזרת אנליסט הנדל"ן אנדרו ג'פרי, את הסיבות לזינוק הקרב במחירי הבתים במדינת הענק.
1. ניתן לראות בתקופה האחרונה כיסים של עוצמה כלכלית באזורים מסויימים, דוגמת אזור עמק הסיליקון אשר מתחיל לרשום התאוששות. Google הודיעה לאחרונה כי תגייס 6,000 עובדים חדשים ועוררה את מתחרותיה אפל, יאהו, טוויטר וזינגה הצפויות לגייס מספר דומה של עובדים כל אחת. בשבועיים האחרונים הוגשו כ-75 אלף פניות לחיפוש אחר בתים בקרב מתווכים באזור.
2. מדד אמון הצרכנים האמריקני החל לעלות בתקופה האחרונה ותחושת האופטימיות מתקרבת לרמות של 2008. למרות ששיעור גיוס העובדים עדיין לא שב לרמות העבר, שיעור הפיטורין ירד וככל הנראה, מי שלא פוטר עד כה הסיכוי שיפוטר קטן. בטחון תעסוקתי מוביל לאופטימיות ולתכנון לעתיד, נתון שעשוי להשיב את הקונים לאתרי המכירות.
3. צעירים אשר סיימו את הקולג' ב-2006 נכנסו לשוק העבודה בדיוק כאשר שוק הבתים התרסק. אלה שמצאו עבודה והצליחו לשמור עליה כיום בני 27, מתחתנים ובדרך להולדת ילדם הראשון, חלקם אפילו הצליחו לחסוך מעט כסף. ייצוגו של פלח אוכלוסיה זה בקרב בעלי הבתים נמוך בהשוואה לתקופות אחרות, מגמה הצפויה להתהפך בקרוב.
4. למרות שב-2010 עוקלו כ- 3.83 מיליון בתים, נתון אשר מעלה חששות לירידות מחירים נוספות, הבנקים האמריקנים בכל זאת פועלים בצורה ראציונאלית ולא יאפשרו לערך הבתים לרדת יותר ממה שאיפשרו עד כה. זרם העיקולים יימשך השנה, אולם באופן הרבה יותר מתון ממה שחווינו עד כה, לא צפויה הצפה נוספת.
5. רכישת נדל"ן מאז ומעולם העניקה הגנה מפני אינפלציה, וכאשר אנשים נכנסים ללחץ בשל החשש לעליית מחירים הם מתחילים לרכוש נכסים. רבים צופים כי האינפלציה בארצות הברית תעלה השנה, דבר העשוי להוביל לזרם של רוכשים חדשים.
6. מחירי השכירות שבו לעלות השנה יחד עם הגידול בשיעור שוכרי הדירות הנובע מאי יכולתם של רבים לרכוש בתים למגורים. הריבית הנמוכה צפויה להוביל שוכרי דירות רבים לרכוש בתים, במיוחד באזורים בעלי אבטלה יחסית נמוכה.
7. המשקיעים מתחילים לשוב לשוק הבתים, ורוכשים במיוחד בתים המיועדים למשפחות. כאמור, שיעור בעלי הבתים הגיע השנה לרמות הנמוכות ביותר ב-10 השנים האחרונות ולא מעט צעירים בשנות ה-20 המאוחרות גרים עדיין אצל ההורים, לכן הביקוש לשכירות צפוי לעלות בצורה משמעותית. זאת ועוד, הריבית הנמוכה היא הזדמנות פנטסטית למינוף באמצעות הלוואות נוחות.
8. דור הבייבי בומרס יחגוג השנה 65 ורבים מהם צפויים לרכוש בתים במחירים מוזלים במטרה לממן באמצעות השכירות שתתקבל את הנאות החיים עבור הגיל השלישי דוגמת משחקי גולף וטניס.
9. מדד הדאו ג'ונס בבורסת ניו יורק שב לעלות מעבר לרמת ה-12 אלף נקודות ומדד ה- S&P 500 חצה את רף ה-1,300 נקודות בפעם הראשונה מאז אמצע 2008. תחושת העושר, יחד עם החשש מתיקון גורמים ללא מעט משקיעים לממש ולהשקיע את הכסף כהון עצמי לקניית נכסים.
- 3.מבט ריט נדלן (ל"ת)יוסי ל-1 11/02/2011 00:24הגב לתגובה זו
- 2.תמשיכו להשמיץ את אפריקה.. מתומחרת במחירי אסון (ל"ת)למה להמר על נפט? 10/02/2011 18:35הגב לתגובה זו
- 1.פיני 10/02/2011 16:21הגב לתגובה זוהאם יש מדד כלשהו שמייצג את מחירי הדירות בארה" ב? אם כן, אשמח לקבל קישור אליו ואיך משקיעים בו.
- תגובה לפיני 10/02/2011 23:49הגב לתגובה זותבדוק את NRF, RAS...

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
