תזכיר חוק לתיקון חוק מס ערך מוסף
ביום 13.1.11 פורסם תזכיר חוק לתיקון חוק מס ערך מוסף (תיקון), התשע"א-2011 שהוגש לממשלה. להלן עיקרי הדברים המוצעים בתזכיר: דיווח על בסיס מזומן - לקבוע סוגים של עסקאות שבהם יחול החיוב במס עם קבלת התמורה" ● הגשת ערעורים על קנסות ● מועדי התרת ניכוי מס תשומות ● הקלות בדיווח מקוון לעוסקים שלהם הרבה מסמכים בסכומים נמוכים. דיווח ע"ב מזומן מוצע לעגן כהוראה של קבע במסגרת חוק מע"מ את שינוי הכלל בדבר מועד ביצוע העסקה משיטת הדיווח המצטבר לשיטת המזומנים. תקנה 7 לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן- תקנות מע"מ) מגדירה קבוצות עוסקים, בעיקר בעלי מקצועות חופשיים וסוגי העסקאות שמועד החיוב במע"מ לגביהם חל עם קבלת התמורה אם מחזור עסקאותיהם אינו עולה על 1.7 מיליון ש"ח בשנה. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שפרץ בשנת 2008, ובמסגרת "תכנית האצה" שננקטה על ידי משרד האוצר, הוחלט על ביצוע המהלך של מעבר מבסיס דיווח מצטבר למזומן לפחות ביחס לנותני השירותים (שהערך המוסף אצלם גבוה יותר, ולפיכך הפגיעה המימונית אצלם קשה יותר לעניין מע"מ. לפיכך, תוקנה תקנה 7(א)(6) לתקנות מע"מ ונקבע בה, כהוראת שעה לשנת 2009, כי כל העוסקים שחלה עליהם חובה לנהל פנקסי חשבונות על פי תוספת יא' להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) (מס' 2), התשל"ג-1973, (ניהול פנקסי חשבונות על ידי נותני שירותים ואחרים) ושמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 15,000,000 שקלים חדשים - מועד הדיווח לגבי עסקאותיהם ייעשה על בסיס מזומן. הוראת השעה האמורה הוארכה גם לגבי שנת המס 2010. מאחר שבהוראת השעה יש כדי להקל על תזרים המזומנים של העסקים הקטנים והבינוניים ולהקטין את נטל המימון השוטף, ובכך לעודד הפעילות הכלכלית במשק, ולאור יתרונות נוספים הגלומים ביישום ההוראה אשר פורטו לעיל, מוצע לעגן את ההוראה האמורה כהוראה של קבע במסגרת חוק מע"מ. תיקון סעיפים 95(א) ו-95(ג) לחוק מע"מ סעיף 95(א) לחוק מע"מ קובע: "(א) לא ניהל החייב במס פנקסי חשבונות או רשימות כפי שנקבע, או שניהלם בסטיה מהותית מהוראות חוק זה או התקנות על פיו רשאי המנהל להטיל קנס של 1% מסך כל מחיר עסקאותיו או מסך כל השכר והרווח, לפי הענין, לאותה שנת מס. מוצע לתקן את הסעיף האמור ולקבוע בו, בהתאם לפרשנות שניתנה לסעיף בפסיקה, כי הסמכות הינה להטלת קנס בשיעור של עד 1% מסך כל מחיר העסקאות של החייב במס או מסך כל השכר והרווח, לפי העניין, לאותה שנת מס. סעיף 95(ג) לחוק מע"מ קובע: "(ג) הגשת ערעור או ערר אינה דוחה את תשלום הקנס אלא אם החליטו בית המשפט או ועדה אחרת".... מוצע לתקן את סעיף 95(ג) לחוק מע"מ ולקבוע בו כי הגשת ערעור או ערר על קנס שהוטל מכוח הסעיף תעכב את תשלומו אלא אם כן החליטו בית המשפט או הוועדה לקבילות פנקסים אחרת, בדומה לאמור בסעיף 50(ב) לחוק ביחס להטלת כפל מס. קביעה זאת נעשית על מנת לאפשר לעוסק לערער על חיובו בקנס, בלא לשלם את הקנס כל עוד ערעורו תלוי ועומד. יחד עם זאת, במקרים שבהם יהיה ניצול לרעה של הליך הערעור או שקיים חשש כי העוסק לא יוכל לעמוד בתשלום הקנס בתום הליך הערר או הערעור, בסמכות ביהמ"ש או הועדה לקבילות פנקסים, לפי העניין, יהיה שלא לעכב את תשלומו. ביטול סעיף 116(א1) לחוק סעיף 116(א) לחוק מע"מ שענינו דחית מועדים קובע כי המנהל רשאי להאריך כל מועד שנקבע בחוק זה או בתקנות על פיו לעשות דבר. לפי סעיף 38 לחוק מע"מ עוסק רשאי לנכות את מס התשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה כדין, או ברשימון יבוא או במסמך אחר, בתוך שישה חודשים מיום הוצאתם. סעיף 116(א1) לחוק מע"מ מקנה סמכות להארכת המועד בשמונה עשר חודשים נוספים, ואם הוכח להנחת דעתו של המנהל כי אי הניכוי לא נבע מרשלנות של העוסק, רשאי המנהל, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך את המועד לניכוי מס תשומות לתקופה שלא תעלה על חמש שנים מהמועד המקורי. מוצע לבטל את סעיף 116(א1) לחוק ובכך לאפשר למנהל שיקול דעת באם להתיר ניכוי מס תשומות במועד המאוחר למועדים הקבועים בסעיף 38, אם לאו, ובלבד שסמכות הארכה כאמור תהא מוגבלת לתקופה שתעלה על חמש שנים מהמועד המקורי לניכוי מס התשומות. מתן סמכות למנהל להקל בדיווח המקוון בסכומים נמוכים תיקונים עקיפים בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התש"ט-2009 (להלן - חוק ההתייעלות) - סעיף 7 לחוק: על מנת שהדו"ח התקופתי שמגיש עוסק ישקף את כלל העסקאות שביצע בתקופת הדו"ח, מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדו"ח התקופתי, נוסף על חשבוניות המס, גם את המספר הכולל של חשבוניות העסקה שהוציא בתקופת הדו"ח וסכומן הכולל, וכן את כל רשימוני הייצוא הנושאים את שמו של העוסק, שהותרו בתקופת הדו"ח, וסכומם הכולל. כמו כן, מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדוח התקופתי גם כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל לענין סעיף 30(א)(1) לחוק מע"מ, בשל עסקת יצוא שביצע וסכומם הכולל, וכן כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל לענין סעיף 38(א) לחוק מס ערך מוסף, שהוצא ע"י העוסק או לעוסק בתקופת הדו"ח, וסכומם הכולל ואשר מאפשרים ניכוי של מס התשומות הכלול בהם. בנוסף, מוצע לקבוע, כי בדומה לפירוט הנדרש לגבי כל חשבונית מס, גם לגבי כל מסמך אחר על עוסק לפרט את מספרו הסידורי, הסמל שלו לפי הסימן שקבע לו המנהל, התאריך, סכומו וסכום המס הנובע ממנו ואת מספר הרישום של המוכר או נותן השירות, לפי העניין, ואת מספר רישומו של הקונה. לגבי כל רשימון יצוא על עוסק לפרט רק את מספרו הסידורי, בדומה לפירוט הנדרש לגבי רשימון יבוא. על מנת להקל על עוסקים,שלהם הרבה מסמכים אחרים בסכומים נמוכים,מוצע להקנות למנהל סמכות לקבוע, ככלל או לסוגי עוסקים או עסקאות, כי בדומה להוראה החלה לעניין חשבוניות גם לגבי מסמכים אחרים מתחת לסכום מסוים לא יהיה הכרח לציין את הפרטים הקבועים בסעיף, אלא רק את סכומם הכולל. הגשת דוח מפורט ע"י מלכ"רים ומוסדות כספיים נועדה לאפשר הצלבה של תשומותיהם עם נתוני החשבוניות שהוצאו ע"י העוסקים מהם רכשו נכס או קיבלו שירות. לפיכך, מוצע לקבוע כי מלכ"רים ומוסדות כספיים יהיו מחוייבים בהגשת דוח מפורט לא רק על רכישת טובין וקבלת שירותים מעוסק, אלא גם על רכישת מקרקעין מעוסק. בהתאם לכך מוצע לקבוע, כי החובה תחול על רכישת נכס המוגדר בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף ככולל טובין או מקרקעין. כמו כן, מוצע לקבוע כי בדוח יש לפרט את החשבוניות שנתקבלו בתקופת הדוח. על מנת לאפשר למנהל לבקר באופן אפקטיבי איחודי העוסקים, מוצע לקבוע, כי על העוסקים הרשומים באיחודי עוסקים לפרט בדוח השנתי, נוסף על העסקאות, גם את תשומותיהם, לרבות תשומותיהם מהעוסקים הרשומים עימם כאחד. . עוד מוצע לקבוע כי על הדוח השנתי להיות מוגש תוך 90 ימים מתום שנת המס לגביה מוגש הדו"ח. סעיף 174 לחוק ההתייעלות קבע הוראת שעה לגבי שנת המס 2011 לפיה,עוסק, אשר מחזור עסקאותיו עולה על 1 מיליון שקלים חדשים או שמחויב לנהל את מערכת חשבונותיו לפי שיטת החשבונאות הכפולה כפי שנקבעה בהוראות ניהול פנקסי חשבונות שנקבעו לפי סעיף 130 לפקודת מס הכנסה, חייב בהגשת דוח מפורט. מוצע לצמצם את תחולתה של הוראת השעה האמורה והחילה רק על עוסק, אשר מחזור עסקאותיו בשנת 2010 עולה על 4 מיליון שקלים חדשים, או שמחויב לנהל את מערכת חשבונותיו לפי שיטת החשבונאות הכפולה.
