פיצוי לעובד בגין הפרטה הוא פיצוי הוני

עו"ד, רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ע"מ 859/08 חיים ניסים נ' פקיד שומה חיפה
עו"ד לילך דניאל |

בית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי תקבולים שקיבלו עובדי חברת בתי הזיקוק לנפט כפיצוי בעקבות עריכת שינוי מבני במקום עבודתם והפרטתו - הם פיצוי הוני בגין ויתור על זכות ראויה, וכי מועד רכישת הזכות הוא מועד ההחלטה על השינוי המבני.

השאלה המשפטית

הסוגיה המרכזית נשוא הערעור דנן היא סיווגם לצורכי מס של תקבולים שקיבלו עובדי חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ (להלן: "בז"ן") עם פיצול החברה לשתי חברות נפרדות ומכירתן לידיים פרטיות. השאלה שבמוקד הדיון היא - האם יש לראות בתקבולים אלו הכנסת עבודה אצל העובדים, כטענת המשיב, או שמא פיצוי הוני, כטענת המערער.

רקע עובדתי וטענות הצדדים

במסגרת הליכי ההפרטה של בז"ן שהסתיימו בשנת 2006 נקבע כי עובדי בז"ן של בתי הזיקוק באשדוד יהיו זכאים למענק פיצול ולמענק הפרטה. המערער, שהוא עובד של בז"ן והמשיך לעבוד בבז"ן גם לאחר הפיצול, קיבל בשנת 2006 70,000 ש"ח כמענק פיצול, ובשנת 2007 קיבל 90,703 ש"ח כמענק הפרטה.

פקיד השומה ביקש לראות בתקבולים אלה הכנסת עבודה אצל המערער על פי הוראת סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). לטעמו, תשלומים אלה שולמו לעובדים בזיקה ליחסי העבודה שבין הצדדים ובקשר לעבודתם אצל בז"ן בעבר.

מנגד לשיטת המערער, תקבולים אלה הם תקבולים הוניים, מן הטעם שלעובדים, לא כל שכן לעובדים בתאגיד ממשלתי, זכויות מוקנות למקום עבודתם ולזהות מעבידם. לפיכך עומדת להם זכות מוכרת להתנגד לכל שינוי מבני, להתנגד לפיצול המעסיק לגופים נפרדים ולהתנגד להעברת השליטה במעביד לידיים אחרות. זכות זו של העובדים היא "זכות או טובת הנאה ראויה" הנכללת בהגדרת "נכס" שבסעיף 88 לפקודה. מכירת ה"נכס" - כלומר ויתור על הזכות הראויה - מהווה מכירה הונית.

אם תתקבל עמדת המערער תתעורר מחלוקת נוספת בעניין מועד רכישת הזכויות שבעבורן שולמו המענקים. המערער טוען כי המענקים מהווים פיצוי הצופה פני עתיד. מכאן הוא מסיק כי מועד רכישת הזכות להתנגד למהלכים לשינוי המבנה הארגוני אינו יכול להיות קודם למועד ההחלטה על הפרטה, כלומר 26.12.2004.

לעומתו טוען המשיב כי מועד רכישת הזכויות הוא מועד תחילת העסקתו של כל עובד. זהו לדעת המשיב המועד שבו רכש העובד זכויות כלפי מעבידיו (לעניין זה נפקות באשר לחישוב שיעורי המס בשל רווח ההון).

דיון

דיני העבודה מכירים בזכויות שונות המוענקות לעובדים בעת ביצוע שינויים מבניים. הוראות אלו מבוססות על רעיון הזיקה השוררת בין העובד למקום עבודתו. על כן נקבעו הוראות המכירות ברציפות זכויותיו של עובד בשינויים מבניים ובעיקר בחילופי מעביד.

הוראות אלו בדיני העבודה, המושתתות על רציפות זכויות העובד האינדיבידואלי, אינן ממצות את מלוא זכויותיהם של העובדים בעת החלטת המעסיק לבצע שינויים מבניים-חוץ-ארגוניים.

בבג"ץ 8111/96 הסתדרות העובדים החדשה נ' התעשייה האווירית לישראל בע"מ נדונו בהרחבה זכויות עובדים במהלך שינויים מבניים. עיון קפדני בפסק הדין מגלה כי כל השופטים, הן שופטי הרוב והן שופטי המיעוט, הסכימו כי בעת ביצוע שינויים מבניים-חוץ-ארגוניים בעסק עומדות לעובדים זכויות שונות.

לענייננו חשוב לציין כי בית המשפט מבהיר שהצורך בקבלת הסכמת העובדים לשינויים מבניים ניכרים - שינויים אורגניים - משמעו כי על המעסיק לבוא בדברים עם העובדים ולעתים אף לשלם להם תמורה בעבור הסכמתם לשינויים. עם זאת, מקום שעובד אינו מסכים לשינוי, משמעות הדבר היא המשך העסקתו על ידי המעביד הראשון, או פיטוריו על ידיו, פיטורים שבעקבותיהם על המעביד לשלם לעובד פיצויי פיטורים.

הנה כי כן, בית המשפט העליון הכיר בזכותם של עובדים להתנגד לשינויים מבניים-חוץ-ארגוניים ובזכותם להיחשב למפוטרים ולקבל פיצויי פיטורים ממעסיקם, אלא אם יושג עמם הסכם. בעקבות הלכה זו הכירו בתי הדין גם בזכותם של עובדים המעוניינים להתנגד לשינויים מבניים לנקוט צעדים ארגוניים, כגון שביתה והשבתה.

דומה שאין חולק כי העברת שליטה בעסק מידיים ציבוריות לידיים פרטיות - הפרטה - היא שינוי בעל חשיבות רבה, שייכלל בגדר אותם שינויים אורגניים שיש לקבל את הסכמת העובדים לביצועם.

המשיב הניח כי המענקים נועדו לשמירה על שקט תעשייתי, כלומר העובדים קיבלו את המענק תמורת ויתורם על הזכות להתנגד ולנקוט צעדים ארגוניים נגד הליך ההפרטה. גם לטענה זו יש להשיב כי הזכות להתנגד להפרטה ולנקוט צעדים ארגוניים בעת התנגדות להפרטה אינה עומדת כזכות עצמאית, אלא היא נלווית לזכותו המהותית של העובד.

בית המשפט פסק כי הזכות לנקיטת אמצעים ארגוניים מיועדת להגן על זכויות מהותיות של העובדים, ובמקרה הנוכחי להגן על זכותם של העובדים להמשיך ולעבוד אצל מעבידם הקודם ולהימנע משינוי בזהות המעביד. לא מדובר במצב שבו העובדים מבקשים לנקוט צעדים ארגוניים כדי לשפר את תנאי העסקתם, להביא להעלאת שכרם וכו'. הצעדים הארגוניים שעליהם ויתרו העובדים עם קבלת המענקים נועדו להגן על זכויות העומדות להם על פי דין ולמנוע פגיעה בזכות מהותית העומדת להם.

על כן, אין להתבונן על הזכות לנקיטת צעדים ארגוניים, בנסיבות אלו, כזכות עצמאית, אלא כזכות נלווית לזכות המהותית, ומכאן שהפיצוי נועד לרפא את הפגיעה בזכות המהותית עצמה.

המשיב טען עוד כי העובדים ביקשו לנצל את השינויים בבז"ן כדי לשפר את שכרם ואת תנאי העסקתם. בית המשפט קובע כי אף אם במהלך המשא ומתן ביקשו העובדים לנצל את ההזדמנות לשיפור בתנאי עבודתם ובשכרם, אין ספק כי לעובדים עמדו זכויות להתנגד לשינויים המבניים בבז"ן (פיצול והפרטה), והם ניהלו משא ומתן כדי לקבל תמורה לוויתורם על זכויות אלו. דרך חישוב התמורה אינה רלוונטית למהות העילה שבגדרה שולמו המענקים. זאת ועוד, בהסכמים עצמם הובהר שתשלום המענק אינו מהווה שכר עבודה לעובדים.

הנה כי כן, בזמן אמת סברה המדינה כי מענקי הפיצול וההפרטה אינם חלק משכר העבודה של העובדים.

מועד רכישת הזכויות - לדעת בית המשפט, גם בסוגיה זו יש לקבל את עמדת המערער. אין חולק כי מיד עם תחילת עבודתו קמות לעובד זכויות שונות כלפי מעבידו. עם זאת, הזכות שבה עסקינן, כלומר הזכות לדרוש מן המעסיק להמשיך להעסיק את העובד בעת שינוי מבני ולהתנגד לשינויים אורגניים, קמה לעובד רק מרגע ההחלטה על אותו שינוי. כל עוד לא התקבלה החלטה על שינוי מבני, לא קם לעובד הצורך להגן על מקום עבודתו אצל מעסיקו, ועל כן זכותו להמשיך לעבוד אצל המעסיק ולהתנגד לשינוי קמה רק מרגע שנוצר ה"איום". משמע, רק מרגע שהחליט המעביד לבצע את השינוי, לובשת הזכות "עור וגידים", ורק מרגע זה ואילך יש לראות בעובד כמי ש"רכש" זכות להתנגד לשינויים.

תוצאה

הערעור התקבל.

בבית המשפט המחוזי בחיפה

לפני כב' השופט רון סוקול

ניתן ב-26.1.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל
בדיקת ביזפורטל

גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה?

"החתול ששומר על השמנת" גירסת בנק ישראל: מאז תחילת שנות ה-60 כיהנו 12 מפקחים על הבנקים מתוכם 8 מפקחים המשיכו לאחר סיום כהונתם לתפקידים בכירים בבנקים עצמם - כיו״רים, מנכ״לים, סמנכ״לים או דירקטורים - אתם אלו שמשלמים את מחיר הפיקוח ה"מלאכותי" הזה

מנדי הניג |

אנשים שנכנסים למערכת הציבורית צריכים לדעת שהם שליחי ציבור. זו אחריות גדולה וזה הרבה יותר גדול מכסף.  אנשים שנמצאים בפיקוח על הבנקים אמורים להבין שבמקביל לשמירה על יציבות הבנקים הם אמורים לדאוג לציבור. זה משחק סכום אפס - אם הבנקים מרוויחים יותר מדי, הציבור נפגע. הפיקוח על הבנקים אמור לאזן בין השניים. אבל לאורך כמעט כל ההיסטוריה הוא שם פס על הציבור. מנסים להפחיד אותו, לכופף אותו, אבל בנק ישראל והפיקוח על הבנקים כגוף האחראי על הבנקים לא זז. הוא מתחבר בכסות מקצועית, אקדמית, אבל מאחורי המסכות עומד דבר אחד גדול שגורם להם להעדיף את הבנקים - כסף. 

אנשים הם אנשים, וכל עוד לא יהיה מפקח AI, הם יחשבו על הג'וב הבא וההמשך. הסברנו כאן אתמול, ונחזור על רגל אחת שמפקח על הבנקים שנלחם בבנקים ופוגע ברווחים שלהם הוא טרבל מייקר והסיכוי שלו למצוא עבודה בהמשך במערכת הבנקאית קלוש. אם הוא ישחק אותה מול הציבור כאילו הוא נלחם בשבילו אבל מול הבנקים הוא יהיה רך ונחמד הוא מרוויח פעמיים - הציבור חושב שהוא נלחם בשבילו, והוא נשאר ביחסים טובים עם החברים במערכת הבנקאית. זה שוק קטן, כולם מכירים את כולם, לכו תדעו, אולי עוד שנתיים-שלוש יחפשו דירקטור לבנק. 

 :



דירקטור זה תפקיד חלומות. מכובד, מעט שעות והמון כסף. הפיתוי גובר על התפקיד. שאחרים יהיו "שליח ציבור", המפקחים רוצים לרוב להיות בסדר עם כולם, ועוד שנתיים-שלוש לקבל ג'וב חלומות. בעצם למה שנתיים, אפשר לצאת לאיזה חברת קריפטו, או מסחר בקריפטו לקבל מיליונים ואז אחרי שנתיים לקבל עוד ג'וב כדירקטור בבנק - זה היה המסלול של חדוה בר, אבל חדוה לא לבד. גם מאיר, גם גליה, גם אמנון, גם יצחק וגם רוני. מסתבר שרוב המפקחים על הבנקים התגלגלו לג'ובים נוצצים במערכת הבנקאית


בדקנו את הקריירה של כל אחד ממפקחי הבנקים. הנה הטבלה: