עוד חוזר הניגון... המשקיעים מתעלמים מהסיכון ורצים קדימה
שמחה וששון בשוקי המניות. משבר חסר תקדים? שפל נוראי? מי זוכר. השווקים עולים כאילו אין מחר מדד המעו"ף רושם שיא של כל הזמנים, ה-S&P500 נמצא גם הוא בשיא של השנים האחרונות, והתנודתיות שלו מצויה בשפל.
אווירה חיובית בשווקים (יש שיגידו, אופוריה) מריצה משקיעים, גדולים כקטנים, למניות. הגיעו הדברים לידי כך שבישראל, למשל, שיעור האחזקות של הציבור במניות בסך כל נכסיו (בין אם באחזקה ישירה במניות ובין דרך קרנות נאמנות, קרנות פנסיה וקופות הגמל) הגיע לשיא של שנתיים. המצב בעולם דומה - שיעור האחזקה במניות בקרב המשקיעים המוסדיים והפרטיים נמצא בעליה כמעט בכל מקום.
ובעצם, מדוע לא? החברות המרכיבות את מדדי המניות מציגות רווחים נאים והצפי הוא להמשך הצמיחה הן ברווחי החברות והן בחלוקת הדיבידנדים.
גם ברמת המאקרו, התמונה נראית ורודה למדי הכלכלה העולמית בכלל והאמריקאית בפרט צפויה להמשיך בקו הצמיחה ונראה שהכלכלה יצאה מהמיתון אליו נקלעה בשנים שעברו.
מה חידשתי בכך? לכאורה מאום, פרט לדבר אחד: לא תיארתי את המצב השורר כיום, בתחילת שנת 2011, אלא זה שהיה בשווקים רגעים לפני פרוץ המשבר! זה אולי נראה רחוק, אבל זה קרה בסך הכול לפני שלוש שנים... לפתוח עיתונים מאז, לראות את אווירת הנכאים ששררה לאחר פרוץ המשבר, להשוות להיום ופשוט לא להאמין.
התרשימים הבאים ממחישים היטב את הדמיון בין שתי התקופות זו הנוכחית וזו שקדמה למשבר: בגרף העליון משורטט מדד S&P500 לפני השיא בשנת 2007 ועד השפל בשנת 2009 ואילו בגרף התחתון מדד S&P500 מהשפל בשנת 2009 ועד היום.
- 24.על הכלכלות 05/06/2012 09:30הגב לתגובה זויש אינטראקציה דו כיוונית בין שוקי ההון לעולם הכלכלי
- 23.אברהם 18/02/2011 01:17הגב לתגובה זומה יקרה שכח הקניה של מעמד הביניים ירד.חברות ירויחו פחות.תראה את המצב במדינות ערב.יכולה להיות מפולת כלל עולמית שהאדם לא ראה מאודו.הכוונה היא שיש הכל בשפע ורוב האנשים לא יכולים לקנות.ממש חזירות שתעלה לנו ביוקר מקווה לטוב
- יוסי אריאס 31/03/2011 17:13הגב לתגובה זוויכולים להגיע מתחומים שונים - כמו אלה שציינת, למשל
- 22.משה 18/01/2011 08:48הגב לתגובה זוראו שנת2009
- 21.גיא גוטמן 17/01/2011 22:34הגב לתגובה זוהכתבה מעניינת, כתובה בצורה ברורה וידידותית, אפילו למי שאינו איש מקצוע (כמוני). שאלה: מה היו הסימנים שהקדימו את המשבר? קשה לומר שעלייה היא סימן מעורר חשש, מכיוון שטבעי שכל עלייה תסתיים בירידה. השאלה הקשה היא מתי ומה הם הסימנים רגע לפני " שהקפה גולש ומלכלכלך לי את כל הכיריים" .
- קפילוטו 18/01/2011 08:36הגב לתגובה זוהגרפים נראים דומים לגמרי, בהחלט העלת נקודה טובה למחשבה, עדיף בתקופה כזו להיות סולידיים יותר מאשר לקחת סיכונים מיותרים בשביל הסיכוי להרוויח תשואה מעט יותר גבוהה בשוק המניות. מסכים איתך לגמרי. אשמח לקבל טור שלך עם המלצות על מניות ספציפיות ולא רק ברמת השוק/הניתוח הטכני.
- יוסי אריאס 18/01/2011 07:58הגב לתגובה זועליה, לדעתי. לגבי הסימנים - השאלה היא את מי שואלים. מנתחים טכניים יענו לך תשובה אחת ואנליסטים פונדמנטליים יענו לך תשובה אחרת (או לפחות בצורה אחרת) אך לא אכנס לזה כאן, כי זאת תהיה סטיה רחבה מידי מהנושא הנדון. הנקודה היא, שבין השאר, חלק מאותם אנליסטים וטכנאים לקו באותו " פגם" של שאננות וזחיחות - מה שהפך אותם לפחות עירניים לסיכונים. המודעות לסיכון, כפי שהבהרתי את עצמי בתגובותי הקודמות, אינה צריכה כלל וכלל לשתק משקיעים מלהכנס לשוק ו/או לקחת סיכונים - אלא אמורה לשמור אותם עירניים ואולי גם למנוע מהם להגרר אחר נכסים מסוכנים שהרווח שבצידם אינו מצדיק אולי את הסכנה שטמונה בהם, ולא אכנס כאן ברשותך לדוגמאות ספציפיות...
- 20.יקיר 17/01/2011 20:22הגב לתגובה זותבין, כל עוד אין אלטרנטיבות והריביות נמוכות , שלא נדברעל ריבית ריאלית שלילית , השוק ימשיך לטפס - אלו העובדות ! כל ירידה תנוצל לצבירת נכסים במחירים זולים יותר. עד שהמפולת תגיע השוק אני לא פוסל את האפשרות שהשוק יהיה ברמות 1450-1500 אם לא מעבר . אבל כן, מסכים, כתבה טובה :-)
- יוסי אריאס 17/01/2011 22:02הגב לתגובה זואתה צודק בגדול - אבל כמו שניסיתי לאמר בעצמי ונאמר בחלק מהתגובות כאן - קצת פחות זחיחות ויותר זהירות לא תזיק גם בשוק שנראה שהוא ימשיך לעלות (השאלה היא גם עד מתי)...
- 19.פנימית זה הכי אחי 17/01/2011 19:49הגב לתגובה זויוסי צודק! קצת פחות יהירות וקצת יותר זהירות לא יזיקו לשוק!
- 18.פנימית זה הכי אחי 17/01/2011 19:42הגב לתגובה זומסכימה! קצת עיניים זהירות לא יזיקו לשוק. הזחיחות האנושית היהירות וחוסר הרצון לראות תמרורי עצור תמיד היו חלק מהטבע האנושי והם גם מה שיפילו אותו. כל הכבוד על הכתבה!!!
- תודה רבה על התגובה (ל"ת)יוסי אריאס 17/01/2011 22:09הגב לתגובה זו
- 17.זאב 17/01/2011 19:38הגב לתגובה זוסליחה? מה אמרת בעצם? קראתי שוב ולא מצאתי. שום ניתוח, שום השוואה, רק השוואה של גרפים. אתה לא יודע שהכלכלה בצמיחה? על מה אתה מדבר? רוב החברות לא הגיעו לרמה שהיו לפני המשבר, להוציא מניות הגז. רדוד מאוד מאוד
- יוסי אריאס 17/01/2011 22:08הגב לתגובה זויכולה להיות גם נכונה. מטרת הטור הזה לא היתה לנתח את מצב הכלכלה ו/או לרמוז ו/או לנתח את מצב החברות ו/או רווחיותן. לגבי מטרת הטור כבר פירטתי בתגובות אחרות (ובטור עצמו) אז לא אחזור על זה כאן. בכל מקרה, חלק לא קטן מהחברות חזרו למצבן שלפני המשבר, וחלק מהן גם לא תחזורנה. אינני אנליסט בנקים, אך אלו למשל אני בספק אם בעתיד הקרוב יחזרו לאותם פסי ריווחיות שלפני המפץ הגדול (מי יודע - אולי נקבל על זה רמזים השבוע עם דו" חות הבנקים). לגבי הצמיחה - אני מקווה מאוד שברור לך שחלק גדול מהצמיחה, לפחות בארה" ב, הוא הודות למדיניות מוניטרית ופיסקלית אגרסיביות ברמות ללא תקדים ולא כתוצאה מפעילות עצמאית ובריאה של המגזר העסקי. אתה יכול לאמר לי בוודאות שהצמיחה אכן תמשך גם לאחר שהמדיניות הפיסקלית והמוניטריות המרחיבות תפסקנה? אני לא. בכל מקרה, תודה על התגובה - כל תגובה היא ראויה וכל תגובה היא בונה ונלקחת בחשבון.
- 16.אבנר 17/01/2011 18:14הגב לתגובה זואתה צודק בשוק תמיד צריך להיזהר אבל מצד שני אם כל הזמן נפחד לא נשקיע בכלל במניות לכן במבט מפוכח ורציונלי של משקיע רציני. אסור כל הזמן להסתובב בין פחד ואופריה צריך להסתכל בצורה מפוכחת בעיקר על מכפילים. המכפילים היום מאוד נמוכים. אם ניקח לדוגמא את המכפיל על המעוף ל 2011 הוא פחות מ 10 כאשר מכפיל ממוצע הוא 17-18 מש שאומר שלוק עוד יש הרבה מאוד עשרות אחוזים לעלות. כמובן תמיד יכול לבוא איזה ברבור שחור. מצד שני אם נחיה בפחד כלפי ברבורים שחורים לעולם לא נשקיע ונכניס את הכסף לפקם.
- יוסי אריאס 17/01/2011 19:35הגב לתגובה זולאמר שאני מאוד מסכים עם הגישה של " לכן במבט מפוכח ורציונלי של משקיע רציני. אסור כל הזמן להסתובב בין פחד ואופריה צריך להסתכל בצורה מפוכחת על..." . על מה? יש כאלו היסתכלו על מכפילים ושאר נתונים פונדמנטליים (אני חייב לאמר שאמנם יש לי לא מעט השגות לגבי שיטת המכפילים אך אני יותר תומך בניתוח פונדמנטלי), יש כאלה היסתכלו על ניתוח טכני, יש כאלה היסתכלו על שילוב של השניים ויש כאלה שיינקטו בגישות אחרות שונות ומגוונות - הכל יכול לעבוד אך לא על זה הדיון. הנקודה היא שבטח לא צריך להיות בפחד ותמיד לחשוש מברבורים שחורים ו/או סתם ירידות, אך כמו שאתה ציינת בחכמה - צריך להיות מפוקחים, ואם יותר לי להוסיף - מודעים. אגב, ופה אני אסטה מהנושא - ההנחה שלך שהשוק אמור לעלות על מנת לחזור למכפיל ממוצע של 17-18 מתעלמת מהעובדה שאולי אנו נכנסים לתקופה שיכולה להקרא " הנורמלי החדש" (לא הגדרה שלי - אך לא זוכר מי הגה אותה...) של תמחור אחר לחברות, פרמיות סיכון גבוהות יותר וכו' - שיכולות לגרור גם מכפילים נמוכים יותר - אך מפאת קוצר היריעה לא אכנס לזה כאן...
- 15.זו תהיה 17/01/2011 18:09הגב לתגובה זוזו תהיה המלכודת הגדולה של הטבע
- 14.אתה צודק במאה אחוז (ל"ת)צודק ב100% 17/01/2011 17:59הגב לתגובה זו
- 13.ראליסט 17/01/2011 17:48הגב לתגובה זוונניח שהבורסה תיפול עוד פעם. אז מה?מי שלא מכר ולא ניבהל ב2008,החזיר את כל השקעתו בתוספת רווחים נאים סיכונים היו בעבר ויהיו גם בהווה ובעתיד. אלו כללי המשחק שידועים מראש. זה גם האדרנלין שמושך להשתתף במשחק הזה בבורסה.
- 12.מאמין 17/01/2011 17:30הגב לתגובה זולשוטעם ניתנה הנבואה.עיתונאים אנליסטים ושאר ירקות, קצת צניעות. הבורסה עולה ויורדת, כך מתמיד. היום ירדה ולכן כדאי לרוץ מחר מהר ,לקנות לקנות לקנות. המחירים בשפל.
- 11.מרוגז 17/01/2011 17:19הגב לתגובה זושהעיתונאים במרכאות או בלי,יפסיקו לגלגל כדור שלג מיותר שעלול להתחיל מפולת מיותרת. העולם השתנה אחרי 2008.כל הכלכלות עושות כמיטב יכולתם להתגבר ולתקן את הקלקלות.תופעת העדר הנס בפחד ומוכר בהיסטריה מניות, רק תוביל למפולת חדשה. על זה צריך לכתוב העיתוני יוסי אטיאס.
- אסף 17/01/2011 17:43הגב לתגובה זותגיד לו יפה תודה שקיבלת סקירה מאיש מקצוע כמוהו ותשאל את עצמך למה אף אחד לא מתעניין בך שתכתוב טור.
- 10.יוסי דעדוש 17/01/2011 16:35הגב לתגובה זושלום ליוסי אחד המרכיבים החשובים בשוק הוא זרימת ההון הגרף אינו מיצג את 2007 אז הציבור היה חשוף ב24% כמו כן תיק נכסי הציבור גדל מ2.1 ל2.5 טריליון שווי המניות הנסחרות בבורסה חזרו לערב 2007 כולל טבע וכמעט והוכפלה כך אם נבדוק לעומק .יש עוד לפחות 100 מיליארד שצריכים לחזור לבורסה .ואם במקרה הציבור בארץ יחליט להחשף כמו באירופה ל40% חשיפה השוק להכפיל עשוי את עצמו אולם . העלאה על גרף נכונה והכוון נכון .אגב בבנק ישראל לא מצאתי גרף רק את הנתונים האם בניתי אותו על סמך הנתונים ?ו תודה יוסי דעדוש
- יוסי אריאס 17/01/2011 17:06הגב לתגובה זומאתר בנק ישראל והגרפים נבנו בצורה פשוטה באקסל. ולענייננו, לא התיימרתי לנבא בטור זה את כיוון השוק, כפי שכתבתי בתגובותי האחרות כאן. הכוונה שלי בטור זה היא לתת תזכורת קלה שגם אם השוק עולה, גם אם יש לו עוד מקום לעלות (כפי שאתה טוען, אולי בצדק, אך לא זאת הנקודה שלי) צריך להזהר משאננות. אם נתייחס לרגע ל2007, אם תסתכל בהערכות שווי שהתפרסמו אז, על ניתוחי מאקרו שהתפרסמו אז - תמצא מעט שכאלה, אם בכלל, שצפו תמונה שאינה חיובית. לגבי שיעור האחזקה במניות בארץ לעומת אירופה - כמו שמה שנכון לגבי משקיע אחד לא מתאים למשקיע אחר - גם מה שמתאים ו/או נהוג לגבי מדינה אחת לא בהכרח נהוג ו/או מתאים במדינה או בגוש אחר. אם תסתכל לעומק על אירופה - אי אפשר לדבר עליה כמקשה אחת. למיטב זכרוני (ואני מקווה שאני לא טועה כאן) קיימת שונות מאוד גבוה בנתון זה. הגרפים שהבאתי כאן נועדו בעיקר להמחשה של הנקודה וניתן היה כמובן להתייחס לאין ספור נתונים אחרים - אך לצערי היריעה כאן קצרה ועם הבאה של יותר מידי נתונים הנקודה שרציתי להמחיש היתה הולכת לאיבוד...
- יוסי דעדוש 17/01/2011 21:43קודם תודה על תגובתך והמתחיל במצוה אומרים לו גמור .האמת שמה שיותר קובע זה גרף דומה של המערב אמריקה ואירופה .אם תוכל להעלות את זרימת ההון החל מ2006 עד היום תוכל ללמוד על זרימת ההון הכבדה .להערכתי תוכל להבין שעדין הון רב אמור לחזור לשוקים לפחות באמריקה .אולם מנגד צריך גם לדעת מהו החוב שעומד כנגד תיק הנכסים המערבי בקיצור כמו הגרף בארץ גרף של כלל הגלובוס .מבדיקות שאני עורך נראה שהון רב מחפש תשואה מעל 100 טריליון כך שלטוח של השנה הקרובה יש לשוק לאן לעלות אולם עוד כלל נכון כל אימת שזרם ההון מגיע לשיא חדש הוא נסוג כמו באפריל .וחוזר למגמה .ואנו היום בשיא חדש .אבל אין לכך כל בטחון שזה יקרה גם הפעם ושוב תודה
- כבדהו וחשדהו 17/01/2011 16:58הגב לתגובה זוכל הבדיקות מורות שהאנליסטים טועים ב70 אחוז בהערכותיהם לעתיד.עובדה, אף אחד מהם לא ניבא את המפולת ב2008.אני מציע שנפעיל את השכל הישר של עצמנו ונתחיל להאזין למנגינות אחרות ולא ל" עוד חוזר הניגון"
- 9.ירון 17/01/2011 13:49הגב לתגובה זויוסי כמישהו שנמצא בשוק כבר כמעט 30 שנה אני חייב לציין שבגדול יש טעם בדברים שאמרת אבל הם ממש לא מדויקים. השוקים זזים בצורה מחזורית בדר" כ להוציא מס מקרים מאוד חריג. זאת אומרת בדר" כ 5-6 שנים של עליות ואחר כך 1-2 של ירידות. להזכירך אנחנו אחרי בערך שנה וחצי של עליות, כך שמידה והפעם לא יהיו שינוי דרסטי אנחנו אפילו לא בחצי הדרך. (ואל תתפלא לראות את המעוף ב שער 2000 בעוד שנתיים) דבר שני לגבי אחזקות הציבור בדר" כ אחזקות הציבור למניות בארץ נעות בין 11-12 אחוז בשפל ל27-29 אחוז בשיא. כרגע אנחנו סביב 19% כך שגם כאן אנחנו בקושי באמצע הדרך. דבר שלישי קח את מכפילי הרווח בכל העולם ותראה כמה הם נמוכים יחסית לממוצע ההיסטורי. דוגמאות בבקשה ל 2011 (הנתונים מבלומברג ופיינשל טיימס) מעוף 10 אס אנד פי 500 11 דאו ג' ונס 11 סין (25 המניות הגדולות) 14 גרמניה דאקס 11 צרפת קאק 10 רוסיה 7 איטליה 9 אוסטרליה 13 ברזיל 16 עכשיו ברור שמכפילים זה לא הכל. אבל עדיין להפחיד את הציבור זה יפה אבל צריך גם לתת את הצד השני. תודה מראש
- יוסי אריאס 17/01/2011 14:05הגב לתגובה זוהיו גם תקפים לפני המשבר הנוכחי - וראה מה קרה. המטרה כמובן איננה להפחיד כלל וכלל אלא, בצורה מסויימת, למנוע שאננות שיכולה לכאוב. כאדם בעל וותק רב מאוד בשוק ההון בטח יצא לך להתקל בלא מעט משקיעים שנכוו (אני רק מקווה שלא אתה באופן אישי) עקב כך שהם לא הבינו את הסיכונים הכרוכים בהשקעה, שלא לאמר התעלמו מהם. כמו שציינתי בתגובותי הקודמות - אינני אומר ו/או רומז לכך שהשוק עומד לרדת - ממש לא - אך במידה וזה יקרה -מתי שזה יקרה - כדאי להיות זהירים ומודעים...
- ירון 17/01/2011 15:35מדוע אתה אומר את זה עכשיו ולא לדוגמא לפני שנה, או מדוע לא תגיד את זה בעוד שנה. מה שאני אומר למעשה הוא מה רצית לומר פה למעשה. האם להיות כמו רוביני ולהזהיר כל הזמן עד שבשלב מסוים אחרי 5 שנים של עליות הוא צודק בסוף. ובינתיים אנשים מפסידים תשואות של מאות אחוזים. או כמו שאומרים לילד אל תיהיה שאנן שאתה עובר את הכביש כי אתה יכול להידרס.
- 8.פני סטוקס 17/01/2011 13:30הגב לתגובה זויוסי שלום, טור מצוין ורהוט! רציתי לשאול האם לא כדאי להבחין בין ירידה של נניח 10 % שהיא מימוש בריא לבין 50% שהיא כבר מעין מפולת? יש צד אחר למכירת מניות בשוק גואה והוא מכירה של סוסים מנצחים בעלייה. הצד האחר והאפל לא פחות של מי שלא חותך הפסדים בזמן היא מי שמוכר הרבה לפני הזמן. יש מניות שחברותיהן נמצאות לפני הודעות חשובות מאוד, אישורי FDA, סקרים תלת-מימדיים בצחום הגז, דוחות רבעוניים מעולים וכדומה. האם לא יהיה חבל לאבד את המומנטום?
- יוסי אריאס 17/01/2011 13:58הגב לתגובה זוחלק מדבריך אך בצורה מסוייגת משהו. בכל מקרה, הטור לא נועד לעסוק בניהול השקעות ו/או אסטרטגיות השקעה (את זה אולי אשאיר לטורים אחרים..). מטרת הטור, בין השאר ובפשטות, היא להצביע על כך שגם כשנראה שהשווקים עולים ושיש עוד מקום לעליות הסיכון לא נעלם והוא שריר וקיים. אין לתרגם זאת להמלצה למכור את תיק המניות (שהינם סוג של נכס בעל סיכון, אבל כמובן שיש נכסים מסוכנים אחרים...) בשוק עולה. רוב המשקיעים הלא מקצועיים, לפחות על פי מחקרים אקדמיים שקראתי (וגם על סמך ניסיוני המקצועי, אבל ברשותך לא אכנס לזה...) עושים את הטעות של למשוך הפסדים יותר מידי ולחתוך רווחים מהר מידי ומפספסים בכך את המומנטום בשווקים עולים ומגדילים יתר על המידה את ההפסדים בשווקים יורדים. סוגיה זאת נחקרה ועודנה נחקרת במימון התנהגותי ובין השאר קשורה למשמעת העצמית ובחוסר באסטרטגיית מסחר ברורה – שתי נקודות שלדעתי הינן מהותיות לכל סוחר ו/או משקיע.
- 7.כסוף השיער 17/01/2011 13:07הגב לתגובה זוהרי ככל שעולים מחירי המניות, החלק היחסי של אחזקות הציבור במניות מתוך סך כל הנכסים יעלה מסיבות חשבוניות גרידא. האם עשית איזה שהוא תיאום לזה? או שמדובר בנתונים גולמיים? ואם אכן זה החישוב שנעשה, המסקנה המתבקשת היא מכירת מניות אל תוך שוק עולה, ורכישת מניות בשוק יורד, על מנת לשמור על משקל יחסי קבוע בתיק,.. אתה באמת חושב שכך צריך לנהוג? הרי אילו הייתי עושה זאת בשנתיים האחרונות הייתי מפסיד את כל העליות...
- יוסי אריאס 17/01/2011 13:27הגב לתגובה זוהרלוונטי נלקחו מאתר בנק ישראל ולמיטב ידיעתי הנתונים עוברים התאמה (אך אינני בטוח בכך). אך כך או כך, גם אם הנתונים אינם מתואמים הם עדיין מתארים את אותה התמונה - שים לב שאחזקות הציבור במניות עלו מ10.5% (בערך) לרמה של 20% - עליה של כ100% בקירוב כאשר השווקים לא ביצעו עליה בשיעור זהה. בנוסף, הנתון הזה הוא אחד מיני רבים שיכולים להעיד על המגמה והוא בטח לא היחיד. בנוגע להמשך דבריך - ההיגיון שלך עובד נכון אך יש בו פגם אחד - כאן מנהלי השקעות יוכלו להגיב טוב יותר, אך את ההתאמה עושים לאחר המהלך של המניה - קונים עוד לאחר הירידה ומוכרים עוד לאחר העליה - ולא לפניה - כך שאתה לא מפסיד את העליה, לצורך העניין. אך זאת כבר לא הנקודה... כך או כך - שאלתך טובה מאוד
- 6.אהוד ברק 17/01/2011 12:55הגב לתגובה זוכתבה פשטנית
- 5.אחד שנהנה 17/01/2011 11:23הגב לתגובה זומתי תוציא עוד כתבות? אולי תכתוב באופן קבוע? האם ניתן לראות עוד סקירות שהוצאת?
- יוסי אריאס 17/01/2011 11:48הגב לתגובה זולהתמיד בכך, וכאשר יהיה לי רעיונות טובים - אכתוב עליהם. באופן כללי אינני מאמין בלעשות דברים כלאחר יד - כך שאם וכאשר יהיה לי רעיון טוב - אדאג לפרסמם. לגבי סקירות אחרות - היו כמה דברים שכתבתי אך הן למגירה בשלב זה...
- רועי 17/01/2011 12:39כתבה טובה, בזמן הנכון, כשכולם מחשבים תשואות ומנתחים ניתוחים טכניים הם מתעלמים מהעבר הרחוק. כל העיניין בניתוח הטכני הוא המגמה בעבר הקרוב ולאט לאט נשכחים אירועים חד פעמיים אך חדים ונחרצים כמו שחווינו לפני שנתיים .
- 4.יניב 17/01/2011 11:05הגב לתגובה זוהשאלה היא לא האם תהיה התרסקות אלא מתי...להערכתי דווקא בטווח הקצר העליות ימשיכו כי עדיין יש חשש בשווקים...כשהחשש יתפוגג והאופוריה תחזור שוב...וכשאף אחד לא יצפה להתרסקות...היא תתרחש...ובעוצמה חזקה מבעבר... בכל מקרה כתבה טובה !
- יוסי אריאס 17/01/2011 11:46הגב לתגובה זועדיין בקרב חלק מהמשקיעים הוא נראה כהולך ומתעמעם... השוק בסה\"כ עובד במחזוריות מסויימת ומתישהוא תהיינה גם ירידות - מתי אינני יודע - אך כמו שציינתי בתגובותי האחרות - על המשקיעים להיות מודעים לכך.
- 3.אחד שמבין עניין 17/01/2011 10:27הגב לתגובה זויוסי, המחשת בצורה די ברורה את נושא תופעת העדר בשוק ההון ואת ההתעלמות מסיכון בקרב המשקיע הממוצע. הזיכרון הקצר ותופעת העדר היו קיימים בעבר, קיימים בהווה וכמובן יופיעו גם בעתיד. מהניתוח שלך עולה כי אתה חושש / מעריך שהששוקים בנקודה מסוימת וצפויים מימושים בעקבות הראלי הסוער אותו חווינו מאז החלה היציאה מהמשבר, או שמא המחזוריות בשוק ההון ובכלכלה תוביל בשלב מסוים לירידות שערים. האם להערכתך יש שווקים דפנסיביים יותר כרגע? האם השוק המקומי עלה גבוה מדי ומהר מדי?
- יוסי אריאס (ממזרחי.) 17/01/2011 11:25הגב לתגובה זובאשר לחלקים האחרים - אינני מתיימר לנבא את כיוון השוק ואינני טוען שהשוק עומד לקראת ירידה - אבל, המשקיעים צריכים לזכור שאפשרות כזאת שרירה וקיימת והסיכון ממש לא נעלם. איש איש בדרכו ואיש איש לפי פילוסופית ההשקעה שלו שינהג כפי שנראה לו לנכון - אך עליו (או עליה) להיות מודעים לסכנה על מנת שלא להתפס מופתעים \"עם המכנסיים למטה\". לא מעט משקיעים - קטנים וגדולים כאחד, מקצוענים וחובבים כאחד, נתפסו מופתעים במשבר האחרון - למרות שהכתובת הייתה על הקיר. באשר לכתובת - רמות החוב הממשלתי, הגרעונות הממשלתיים והעובדה שעד עכשיו עיקר הדלק לשיפור בכלכלה זה המדיניות המוניטארית והפיסקלית (הכוונה שלי כאן לארה\"ב אך זה יכול להיות נכון גם למקומות אחרים) - אלה כתובות שאני לא בטוח שכולם קוראים...
- 2.אנליסטית בחופשה 17/01/2011 10:08הגב לתגובה זוהאם ללדעתך יתכן שבסביבת ריבית נמוכה השוררת כיום בארץ ובעולם משקיעים מעדיפים להתעלם מהסיכונים?
- יוסי מזרחי 17/01/2011 11:20הגב לתגובה זואין ספק שבסביבת ריבית נמוכה ישנה יותר נטייה ללכת לכיוונים של נכסים מסוכנים יותר, וראינו זאת גם בעבר. הנטייה הזאת היא ברורה - שכן התשואה שניתן להשיג באפיקים \"בטוחים יותר\" נמוכה, ולכן המשקיעים במרדפם אחר התשואה הולכים לכיוון הנכסים היותר מסוכנים. חלק מהמשקיעים, וכאן אני חייב לאמר שאינני בשום צורה מתכוון לכולם, מתייחסים רק לצד התשואה, ולא לסיכון הנלווה...
- 1.המנטליסט 17/01/2011 09:52הגב לתגובה זושלום. טור מעורר מחשבה. בהמשך לנאמר, האם טור זה מכין את הקרקע לירידות חדות בשוקי המניות כפי שהיו במשבר הקודם, או שאולי הזחיחות חזרה, אך המצב הכלכלי השתפר מאז ולכן הירידות (אם יהיו) יהיו הפעם קלות יותר? בברכה.
- יוסי מזרחי 17/01/2011 11:17הגב לתגובה זואינני מתיימר בבמה הצנועה שניתנה לי לנבא את כיוון השוק ולא בהכרח השוק הולך לקרוס. כוונתי היתה בראש ובראשונה ליצור מודעות לסיכון ששריר וקיים, כאשר לסיכון יש אופי ומקורות שונים מאשר אלו שהיו במשבר האחרון. שים לב לרמות החוב הממשלתי, שים לב לגרעונות ההולכים ותופחים, ושים לב, וניקח כאן את הכלכלה האמריקאית כמקרה בוחן - שחלק גדול מאוד מהתאוששות בכלכלה האמריקאית ניתן לייחס למדיניות הפיסקאלית והמוניטרית המרחיבה שם - מדיניות כאלו שלא תוכלנה להמשך לאורך זמן. מה יהיה כאשר אלו תפסקנה? מזה, למשל, המשקיעים מתעלמים...

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי
האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין
האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין.
הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים.
הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.
להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:
• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.
- מי יציל את העו"ש שלכם ומה הריבית שתקבלו על היתרה בחשבון?
- דיסקונט רוכש את חלקה של שופרסל בפייבוקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

טראמפ מארח פסגת שלום היסטורית: ארמניה ואזרבייג'ן בדרך להסכם - איך זה ישפיע על ישראל?
הנשיא האמריקני מזמן את מנהיגי שתי המדינות לבית הלבן עם ציפיות גבוהות להסכם שיסיים עשורים של עימות. מאחורי הקלעים מתרקמת עסקה: צירוף אזרבייג'ן להסכמי אברהם
הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי יארח ביום שישי פסגת שלום היסטורית בבית הלבן בין נשיא ארמניה ואהגן חצ'אטוריאן לבין נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלתו עלי אסאדוב. המטרה המוצהרת היא חתימה על הסכם שיסיים עשורים של סכסוך דמים בין שתי המדינות הקווקזיות.
"ארה"ב תחתום גם על הסכמים בילטרליים עם שתי המדינות לקידום הזדמנויות כלכליות משותפות, כדי לפתוח את מלוא הפוטנציאל של אזור דרום הקווקז", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו. "אני גאה מאוד במנהיגים האמיצים האלה שעושים את הדבר הנכון למען העמים הגדולים של ארמניה ואזרבייג'ן".
הסכסוך בין שתי המדינות נסוב סביב חבל נגורנו-קרבאך, שטח המאוכלס בארמנים אך מוכר בינלאומית כחלק מאזרבייג'ן. למעלה מ-30,000 בני אדם נהרגו במלחמה בתחילת שנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. כ-6,000 נוספים נהרגו במלחמה בת 44 ימים ב-2020, ועשרות נהרגו בעימותי גבול בספטמבר 2022.
ארה"ב, רוסיה וצרפת ניסו במשך שנים לתווך בין הצדדים ללא הצלחה. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין תיווך בהפסקת אש ב-2020, אך הצדדים לא הגיעו להסכם שלום סופי. ממשל ביידן ניסה לתווך בשיחות שלום, אך אלה נתקלו בקשיים סביב דרישות אזרבייג'ניות לשינוי החוקה הארמנית.
במקביל, מנסה הממשל האמריקאי לצרף את אזרבייג'ן ומדינות נוספות במרכז אסיה להסכמי אברהם. השליח סטיב וויטקוף כבר הציע בחודש מאי לאזרבייג'ן ולארמניה להצטרף למהלך המדיני במסגרת הליך השלום ביניהן. בעוד שהסכמי אברהם הביאו לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, לבאקו כבר יש קשרים הדוקים עם ישראל. היא הידידה המוסלמית הקרובה ביותר של ירושלים.