מנכ"ל הוט: "התדמית השלילית רודפת אותנו; אני עולה על YES בכל פרמטר"
לאור השיפור בדו"חות הכספיים של חברת הוט (HOT), השינויים הרבים שעברו על החברה וכן לקראת השנה החדשה, העניק מנכ"ל הוט הרצל עוזר ראיון בלעדי ל-Bizportal, בו הוא מספר על התדמית השלילית שרודפת את החברה, על התחרות מול היריבה יס (YES) מקבוצת בזק, על חילופי השליטה בחברה וכן על כדאיות ההשקעה.
עוזר (54), נשוי למעצבת ואב לניצן (27) ועומר (24), מגיע מידי בוקר מיבנה למשרדו שביקום, ומביט היישר אל מסכי שירות הלקוחות, הפרמטר שהכתים את שמה של החברה בשנים שקדמו לכניסתו לתפקיד. טרם הגעתו לחברת הוט כיהן עוזר כמנכ"ל החטיבה הקולינרית בקבוצת אסם ומוקדם יותר כסמנכ"ל שיווק בבזק וכמנכ"ל המיזם גו נקסט מקבוצת פלאפון.
אני נכנס לבניין המשרדים של הוט, אשר ללא כל צל של ספק, מכבד כל חברת תקשורת באשר היא. עוזר עצמו לא חוסך במחמאות ומתהדר במיוחד בשורת ה-EBITDA, אשר הסתכמה בכ-318 מיליון שקל (כ-39% מההכנסות) ברבעון החולף. בשורה התחתונה, הוט עברה לרווח של 53 מיליון דולר זאת לעומת הפסד של כ-14 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
מה הדבר המרכזי שהביא לשיפור דו"חות החברה ברבעון השלישי?
"הדבר הראשון הינו השירות והוא קודם לכל אחר. כשהגעתי לחברה, התחלתי לטפל בסוגיית השירות עוד לפני שביצעתי שיחות היכרות עם העובדים. התחלנו את מהפכת השירות שנמשכת עד היום. הדבר השני נוגע לתוכן - בעוד חברת יס (YES) משקיעה 450 מיליון שקל בשנה על תוכן, אנחנו משקיעים 700 מיליון. לגבי המכירה, שיפור איכות המכירה הביאה לגידול במחזור ולשיפור שביעות רצון הלקוח. בנוסף נקטנו בצעדי ייעול לכל אורך הדרך."
כשאתה אומר ייעול, אתה מתכוון לקיצוצים בתקציב ופיטורי כח אדם?
"לא בדיוק. אתן לך דוגמא, אני רואה ירידה של 30% ביציאת טכנאים לשטח. משמעות הדבר שאני צריך פחות טכנאים. לא פיטרתי אף אחד, אך בענף שכזה קיימת נשירת כוח אדם טבעית, ואני מצדי לא גייסתי כנגד אלו שעזבו. כך בעצם הבאתי לצמצום כוח אדם, לחסכון ולייעול. הקטנו את מצבת הטכנאים במאות. מבחינת התוכן, ניגשנו לספקים ודרשנו הוזלה אך לא קיצצנו בתקציב."
למרות המאמצים הנ"ל, הוט עדיין נושאת על גבה תדמית שירות שלילית.
"יקח זמן לנו עוד הרבה זמן לשנות את התדמית השלילית שרודפפת אותנו, אך אנו שואפים להיות חברת השירות הטובה ביותר. הדבר המרכזי שדרש טיפול מאז ומתמיד הינו זמני ההמתנה של הלקוחות המבקשים שירות. 60,000 שיחות ביום נכנסות למוקד הטלפוני של הוט מידי יום וכעת ניתן לראות שאין אף לקוח שממתין יותר משתיים או שלוש דקות."
"השירות של הוט כיום לא נופל מזה של יס. אנחנו סובלים מנחיתות שמקורה בתקלות שירות שקרו בעבר. לקוח שחיכה לפני שנה כ-20 דקות לנציג - זה מה שהוא זוכר גם היום."
ללקוח הפשוט אין נאמנות ומעורבות רגשית גבוהה עבור התוכן או עבור החברה שמספקת אותו. בסופו של דבר, הלקוח מחליט על סמך התדמית ונראה שכאן אתם בפיגור אחר יס. מה אתה עושה בנדון?
"התדמית של יס אכן טובה יותר כיום ואי אפשר להסתיר את זה, אך זה לא מה שיהיה בעתיד. יקח זמן לשנות את התדמית, אך כבר עכשיו אנו רואים שתדמית התוכן שלנו השתפרה לראשונה מזה שנתיים. לקוחות יס יודעים היום מה התכנים שמציעה הוט - ההיפך לא נכון.
"בנוסף, הטכנולוגיה של הוט טובה יותר, אך בגלל שיווק נכון של יס ושיווק לא נכון של הוט - אנחנו סבלנו."
אז לדבריך, אם מתעלמים ממשקעי העבר ובוחנים את שתי החברות כיום - הוט היא החברה המובילה?
"בהחלט כן. בכל פרמטר ופרמטר אנחנו יותר טובים מ'יס'. הדבר היחיד שפוגע בנו הוא האפקט השלילי שנסחב מהעבר."
איך אתה מטפל בשיפור בעיית השירות?
"מדובר בשרשרת ארוכה מאוד של פעולות, החל משדרוג התשתיות, דרך שיפור ציוד הקצה כגון ממירים ישנים בני 8 ו-9 שנים שהוחלפו, ועד קיצור זמני המתנה. גם בתוכן, אנו משפרים את השירות ללקוח. התפיסה שנוצרה בעבר, לפיה התוכן של יס טוב יותר - הינה שגויה."
"כל הפרסומים שלנו כיום הם סביב התוכן - אם זה מגי'ק או חבילת הטריפל. תמיד מישהו מגיע לבית הלקוח ומספק לו את בה שביקש. זה העיקרון שמנחה אותנו. אנו נמצאים בתנופת שירות. היינו גם הראשונים לתת מבצע ללא התחייבות."
בדו"חות האחרונים ראינו נטישה של 3,000 מנויי טלוויזיה. איך אתה מסביר את זה?
"ראשית צריך לזכור ש-3,000 לקוחות מהווים אחוז זניח מכלל לקוחות החברה. מדובר בלקוחות אנלוגיים לרוב. אם מסתכלים בנטו, קבוצת הלקוחות האנלוגיים הצטמקה וקבוצת הלקוחות הדיגיטליים גדלה."
האם יש בדבריך הנחה סמויה שהוט מעדיפה לנטוש את הלקוחות האנלוגיים, עקב כך שרווחיותם עבור החברה נמוכה יותר?
"באופן כללי, הוט לא רוצה שלקוחות ינטשו. יחד עם זאת, ה-ARPU (הכנסה ממוצעת ללקוח) עבור הלקוחות האנלוגיים נמוך יותר. אי אפשר להגדיל מחזור מכירות מלקוח אנלוגי. בנוסף, הרשת האנלוגית פרוצה וסדר הגודל של הפיראטיות בישראל הינו מדאיג.
"אנו בתהליך של העברתם של אותם מנויים לערוץ הדיגיטלי. מי שנמצא בהתחייבות ימשיך עד סופה. אך מי שסיים את תקופת ההתחייבות צריך ליישר קו עם החברה. העדפנו בשוליים לוותר עליהם - לא רווחי לי לקבל 99 שקלים כשהמחיר שלי בשוק עומד כעת על מעל 200 שקלים.
"בשוליים אני מוותר על לקוחות לא רווחיים. אני משדרג את הרשת ומי שלא מוכן לכך יכול לעזוב. אני לא שמח שלקוחות עוזבים, אך גם לא נותן שהדבר יבוא על חשבון הרווחיות של החברה. הלקוחות הם האמצעי להגדלת המחזורים. לחברה כיום עוד כ-100,000 לקוחות אנלוגיים ועד סוף 2011 תבוטל התשתית האנלוגית. "
מה לגבי התשתית? על פי הדו"חות נראה שהשקעות החברה בתשתית מתקרבות ל-30% מההכנסות. מדובר במספרים גבוהים מידי אל מול הסטנדרט העולמי המקובל בחברות דומות - 10% עד 15%.
"החברה סוחבת על גבה פער השקעות, שכן בעבר לא השקיעו מספיק בתשתית ולכן אנו צריכים להשקיע יותר עכשיו. בנוסף, הכנת התשתית לדור הבא של האינטרנט גובה הרבה כספים, כך שב-4 השנים הקרובות לא נראה ירידה באחוז ההשקעה. כל שנה אני מוציא על תשתית כ-700 מיליון שקלים. זרקנו לשוק כ-800 אלף ממירים חדשים, מרביתם HD, בשנתיים האחרונות. פרט לכך, התשתית הקווית דורשת תחזוקה."
במבט קדימה, איך אתה רואה את הוט ב-2015?
"אהיה שבע רצון שהחברה תהיה פרוסה בכל תחומי התקשורת. אין סיבה שחברת הוט, אשר מחזיקה בתשתיות יותר נכונות מחברת בזק, לא תוביל את השוק. תשתית האינטרנט כיום מפולחת כך - 59% בזק ו-41% הוט.
"זה עוד לפני שהשקנו את ה-UFI, דבר אשר עדיין לא בא לידי ביטוי. כיום הלקוח לא מבין את השוני בין 30 מגה שמציעה בזק לבין 100 מגה שאני אציע. אך עוד מעט, כשהלקוח יצטרך הרבה יותר מ-100 מגה, אני תמיד אהיה שם עם טכנולוגיה מתאימה.
"בשורה התחתונה, אנחנו נוביל את שוק האינטרנט. בשוק הטלפוניה אנחנו מאוד קטנים ואני לא מצפה שנוביל אותו, אך בשוקי האינטרנט והטלוויזיה אין סיבה שלא נהיה ראשונים."
אז אפשר לומר שאתה מתבסס על האינטרנט כמוצר המרכזי שיחליף את שידורי הטלוויזיה?
"קשה לי לומר לך היום. אני מנחה כאן תפיסה שהאינטרנט הוא עוד פלטפורמה ולא מוצר מתחרה לטלוויזיה. רק חשוב להבין שהשוק הולך יותר ויותר לכיוון האינטרנט."
לאחרונה אושר מתן רישיון שירותי גישה לאינטרנט (ISP) להוט, אם כי באמצעות חברת בת שתתנהל תוך קיום הפרדה מבנית. החלטת משרד התקשורת על הקמת חברת בת, אשר דורשת הקמת תשתית נפרדת לחברה, עשויה לנגוס בכדאיות הכלכלית של פעילות ה-ISP.
איך התקבלו אצלכם ההגבלות שהוצמדו למתן רישיון ה-ISP?
"מדובר בבזבוז כספים גדול. לאחר שנתיים בהם נסינו פעם אחר פעם לקבל את הרישיון ולהפעילו כאחד ממוצרי החברה, לאחרונה הרמנו ידיים והחלטנו לקבלו כפי שהוחלט בממשלה. אני לא יכול לומר שאני שמח מכך. זה כרוך בהוצאות כספים גדולות וכמובן בפספוס של נתח שוק נוסף. ההפרדה בין תשתית ל-ISP הינה אופיינית רק לישראל והיא מיותרת. הלקוח לא מבין מה רוצים ממנו."
איך הכניסה של יס ל-VOD פוגעת בכם?
"זה אכן קצת כואב ולא נעים אבל זה עוד שלב בתחרות. בינתיים זו רק ההתחלה ואולי נרגיש את זה במספרים בשלב מאוחר יותר. באירופה, תשתית לוויין נחשבת לנחותה ואילו פה בארץ מזג האוויר מאפשר סביבה נוחה יותר ללוויין. כשיש הפסקות חמל או שיפוצים וחותכים כבלים - אנחנו אלו שסובלים מזה. אבל עכשיו, כשיס נכנסים ל-VOD, הם יתחילו להתמודד עם בעיות שאנחנו ככר עברנו אותן."
מבנה השליטה בחברה השתנה לאחרונה ופטריק דרהי הוא בעל השליטה המרכזי כיום. האם אתה חש הקלה שבעלי השליטה הקודמים, ביניהם נוני מוזס שהחזיק גם בערוץ ביפ, מעבירים את השליטה לדרהי?
"ראשית, השמועות סביב מוזס מופרכות. התוכן לא היה אף פעם בידיים של מוזס, אלא בידיו של סמנכ"ל התוכן. הייתה רכילות שגיא פיס עוזב בגלל נוני. לאחר מכן דובר על כך שירון ליכטנשטיין הביא הצעה שהתקבלה בגלל קרבתו המשפחתית לנוני. כולם ייחסו את סוגיית ערוץ 'ביפ' למאבקי כוח שבין נוני מוזס לבין אבי ניר, מנכ"ל קשת. צריך להבין שאנחנו לא יכולים לקחת בעלות על ערוצים, אבל אם אנחנו משלמים כבר כ"כ הרבה כסף אז רצינו שתהיה לנו שליטה מסויימת על זה."
רצות שמועות נוספות על קשרים שאינם כשרים בחברה.
"לירון ליכשנטיין אין שום דבר כאן. ישנה רק את חברת דורי מדיה שקונה להוט סרטים. מדובר במקרה בחברה שאחותו של נוני מוזס היא חלק ממנה. החברה נבחרה במכרז לפני שלוש שנים."
האם חילופי השליטה טובים לחברה?
"כן, טוב שהחברה מחליפה ידיים. היתרון הגדול הוא שמדובר בבעלים אחד ויחיד ולא ב-3 בעלי שליטה כפי שהיה קודם. שנית, פטריק דרהי בא עם כיסים עמוקים (איתנות פיננסית) ובנוסף הוא בא מבפנים - הוא יודע ומבין את התחום."
האם תנצלו את הקשר הצרפתי שלו לטובת רכישת ציוד מתקדם וידע נוסף שקיימים באירופה?
"לא ננצל זאת לטובת מכשור, אלא לטובת רכישת ידע."
החברה ניצבת אל מול תביעות ענק בסך כולל של מעל למיליארד וחצי שקלים. איך אתם מתמודדים עם זה?
"לצערי, הצד המשפטי הוא בעל משקל גבוה מאוד בחברות מזוג זה. היועץ המשפטי שלנו הוא גם הסמנכ"ל. אנו עומדים בפני תביעות פרטיות, עסקיות/מסחריות ותביעות ייצוגיות. מול אקו"ם אני מנהל מו"מ והם מבינים שהם לא יקבלו את כל מה שהם דורשים. אנו מנהלים מו"מ על סכומים הרבה יותר קטנים, שאני לא יכול לגלות כעת את סכמום שכן מדובר בסוד מסחרי".
ומה לגבי התביעות האחרונות, לפיהן שיווקתם חבילות תוכן שלא כללו חלק מערוצי הבסיס?
"זה לא נכון, אנחנו לא שיווקנו כאלו חבילות. יכול להיות שלקוח מסויים התקשר וקיבל תשובה שלא סיפקה אותו, אך אני לא רוצה להרחיב כי לא ראיתי את כתב התביעה האחרון לבינתיים. עורכי הדין הפכו את התביעות האלו למקור הפרנסה שלהם, מכיוון שהם לא צריכים לשלם אגרה של 1% בתביעות מסוג זה. הם מתחרים זה בזה מי יגיש את התביעה מהר יותר."
מדוע שמשקיעי שוק ההון יתנו את אמונם בחברה?
"החברה מתוכננת להיות פרוסה על כל תחומי התקשורת. מדובר ב-3 תחומים מרכזיים: אינטרנט מהיר, רשיון ה-ISP ותחום המובייל- סלולר שעוד נמצא בתהליך. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יושבים על הטכנולוגיה הנכונה בכל התחומים".
מסר לצופה בבית?
- 19.גיא 26/05/2020 17:06הגב לתגובה זוהייתי לקוח שלכם יש לכם סרטים חרא וחוזרים על עצמם כל השבוע קליטה חרא הפרעות בלי סוף שירות הכי חרא שיש .. קובעים אתכם להחזיר לכם את הציוד אתם לא באים היית מת להיות רבע מyes אתם חברה הכי חרא שיש גם בשירות וגם באיכות השידורים וגם בתוכן אתם חרא חברה של נוכלים
- 18.רחמני צילה 17/07/2015 11:09הגב לתגובה זולא ולא להתחבר לשרות הוט השירות מתחת לכל ביקורת המתנה של שעות למענה במוקד שירות הלקוחות, תקלות בשידור אתמול הגיע טכנאי להתקין לי כבלים ואינטרנט . לאחר שהתקין את הכבלים ואינטרנט שלא פעל אף לא רגע אחד אמר שהכל בסדר עוד כמה דקות הכל יתחבר והלך !!! למרות שראה שאין תיקשרות !!! ומזה אתמול עד להיום אני מנסה להיות איתם בקשר בכדי לפתור את הבעיה אך אין כל עזרה מצידם עד שעונה נציג אחד "לא לשכוח לאחר שעות של המתנה" מתחיל עם השטויות שלו תוציא הכבלים מהשקע תכניסי את הכבלים לשקע וכו' וכו' נהפכתי לטכנאית של חברת HOT (שלא הייתי מאיזה להתקרב אליהם" ועד להיום אין לי תקשורת . לא לא...... לא...... לא.... להתקרב לחברת HOT . שלא תגידו שלא אמרתי לכם . לידיעתך זה מה שפורסם באתרים של כל מי שאפשר לפרסם לגבבי השירות שלכם
- 17.דינה 04/11/2013 14:54הגב לתגובה זוביום שישי התחברתי להוט ואני מאוד מאוד מצטערת על כך שלא היה לי אינטרנט וקו טלפון מיום שישי אני שוחחתי עם משהי טכנית שלא הצליחה לעזור אתמול השארתי הודעות ולא חזרו אלי וגם שלחתי הודעה באינטרנט אני מבקשתלהתנתק מהוט השרות ממש לא שרות ויש לי עוגמת נפש .וגם ליעל השארתי כמה הודעות ולא טרחה לחזור אלי אבל שאני התחבר להוט כל הזמן הייתה בקשר ועונה לשיחות זה שרות
- 16.אתי 16/10/2013 15:40הגב לתגובה זושירות כל כך מבזה , מעולם לא קיבלתי כלקוחה בשום ארגון . מתנתקת לאלתר אחרי 16 שנים ,בהן שילמתי מידי חודש את מיטב כספי . גועל נפש ,בזה לכם . לעולם לא אחזור . ומעתה אעשה נפשות על מנת שרבים ינהגו כמוני.
- 15.יעל 17/06/2013 09:15הגב לתגובה זוהשירות הגרוע ביותר בארץ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! מנכל יקר, מתי תבין ששירות עולה על כל טכנולוגיה???
- 14.הטיפש מאמין למה שהוא אומר ולכן שיפור לא יהיה בחיים (ל"ת)משה 28/04/2013 21:44הגב לתגובה זו
- 13.צביקה 25/04/2013 10:02הגב לתגובה זומערך השירות שלכם פשוט מחפיר! אין פלא שהתדמית של הוט כה שלילית.
- 12.וינדר אילנה 19/04/2013 12:08הגב לתגובה זושרות גרוע מתחת לכול ביקורת אתם צריכים ללמוד הרבה כדי לתת שרות אני שעה עם נציג שלכם שלא מסוגל לתת לי פתרון לשלט
- 11.therux00 11/03/2013 21:01הגב לתגובה זועוד אין לכם ערוץ נורמלי אחד לסידרות נוסטלגיה של שנות ה 80.. הינה כמה סידרות שאין להם שידור חוזר אחד נורמלי כבר 30 שנה ספינת האהבה,אין כמט בבית(ארצי בנקר)-ומקבילתו הישראלית ספי,על טעם ועל ריח,משהו מטפל בך הבריטתית,שלושה בדירה אחת,וסידרות המשנה,dream on,הסידרה על זה שקם כל בוקר עם העיתון של החדשות של המחר,בית דין לילי,חופשי על הבר-בקיצור גם את cbs drama גם לא תירגמתם-אז זה זילזול בקהל בני ה 35+,יופי של רצון להסביר כמה אתם חברה גדולה..חח מצחיקים
- 10.חברה מצליחה? 27/02/2013 22:15הגב לתגובה זואני מעדיף להשאר באילום שם מחששות! אני טכנאי בחברת הוט והיום בישרו לנו על פיטורים מאולצים מבחינת החברה בלי אופציה להשאר ושנחתום על מסמך שאנחנו ביקשנו לעזוב ושאין לנו כל תלונה לגבי החברה או טענה כל זה מתרחש בשקט מוחלט בכדי שלקוחות החברה לא ישמעו מזה ושלא יהיה רעש תקשורתי אנחנו חושבים שכדאי מאד שהלקוחות והעם בכלל יידע מכל המתרחש!
- 9.רויטל 18/12/2012 16:02הגב לתגובה זואתם לוקחים כסף שלא שייך לכם "מזכים" אותו ומכפילים אותו...אני לקוחה של שנים וירדתם לרמה נבזית שלא תתואר!!!!
- 8.פחחח 31/10/2012 12:37הגב לתגובה זולוקח לHOTBOX יותר זמן לאפס את עצמו מאשר מודם רגיל, ואני לא לקוח טלפוני של הוט וצריך תמיד לחכות יותר לאיפוס מכשיר שהוא של טלפון ולא רק אינטרנט.
- 7.ניר 10/10/2012 16:25הגב לתגובה זוכל בעיה הכי קטנה, הפעם הממיר לא מגיב לשלט, נישלח טכנאי עוד 5 ימים.... מחכה כבר שתיגמר ההתחייבות כדי לברוח ממכם אחת ולתמיד!!!
- 6.נועז גולן 12/03/2012 11:51הגב לתגובה זואני לקוח שלכם. הטלפוניה שלי והאינטרנט יושבים על תשתית הוט. נפלא, פשוט נפלא רשת מקרטעת, מהירות הורדה של כ10% ממה שהתחייבתם אליה. אתה אולי משקיע, אבל אני לא רואה תוצאות. הנה לך עוד לקוח קיים שאתם מאבדים
- 5.יצחק 17/02/2012 12:50הגב לתגובה זורכשתי חבילה מהוט כלול אינטרניט בסכום של 338 שח ובמיצאות זה סכום אחר ויקר יותר הוט מרמים את הלקוחות שעוזבים את יס מסקנה יס טובה יותר דעתי
- 4.חברת הוט היא חרא 16/03/2011 16:08הגב לתגובה זומרוב שהם צמאי דם , הם רק שותים ושותים את דמם של הלקוחות ובנוסף מאיימים עליהם . פשוט בושה של חברה . האמת לאמיתה
- 3.אלי 05/01/2011 20:10הגב לתגובה זויש לי טריפל ואני מאוד מרוצה
- 2.דני 03/01/2011 14:44הגב לתגובה זויותר קל להתנתק מהשטחים מאשר מהוט.המושג להתנתק לא קיים אצלם.ממליץ לנסות זה כבר גובל ממש בחוצפה.הודעתי להם על התנתקות בגלל פטירת הורים והסברתי שהם לא יכולים ליהנות מהמנוי כשהם קבורים בקרית שאול,אבל,הם התעקשו וביקשו שאמסור את המנוי לחבר או שכן.אתם מבינים את האבסורד????כאילו שמנוי עובר בירושה....שיעשו בדק בית ואחרי זה יבכו
- 1.כבוד המנכ\"ל צודק גם בסעיף תלונות לקוחות (ל"ת)סובלימציה 02/01/2011 17:38הגב לתגובה זו

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.
וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.
אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית.
אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.
