חרדים לאמונתם? ירידה חדה בחשיפת המגזר החרדי לעיתונות יומית חילונית
החשיפה של בני המגזר החרדי לעיתונות חילונית יומית, ירדה במהלך 2010 בצורה חדה ביחס לשנה שלפני כן. על פי בדיקת TGI של חברת TNS טלגאל, שהגיעה ליריד אייס, עולה כי בשנת 2010 נחשפו לעיתונות החילונית 7.4% מהחרדים, מול 10.4% בשנה שלפני כן, ירידה של כמעט 30%. הנתונים מתייחסים לאוכלוסיה בוגרת של בני 18 פלוס. הסיבה לכך היא עלייה בקריאה של עיתונות חול חרדית, וכניסתו של עיתון 'המבשר' לשוק העיתונות החרדית.
ולמרות זאת, נתון נוסף מצביע דווקא על עלייה קלה בחשיפה של עיתונות חילונית בקרב בני המגזר החרדי בסופי שבוע, מ-3.1% ל-3.3% שנחשפו לעיתונות סוף השבוע החילונית.
בקרב בני המגזר הדתי לאומי, חלה עלייה קלה בחשיפה לעיתוני החול (מ-48.4% בשנת 2009 ל-51.9% בשנת 2010) ולעיתוני סוף השבוע החילוניים (מ-46.9% ל-51.3%). בקרב המגזר החילוני, ישנה עלייה אותה ניתן ליחס גם להפצתו המוגברת של החינמון 'ישראל היום' - 56.8% חילוניים נחשפו לעיתונות יומית (מול 55.2% ב-2009) ו-61.2% לעיתונות סוף השבוע (מול 59.7% ב-2009).
לאחרונה נחשפו נתונים מעניינים נוספים בכנס שיווק למגזרים שערכה TGI ישראל, תחת הכותרת 'תמורות במגזר הדתי לאומי'. הסקר מתייחס לתקופה שבין חודש יולי 2009 ליוני 2010. מהכנס עולה כי המגזר הדתי לאומי מונה כ-14% מכלל האוכלוסייה הבוגרת היהודית, שהם מעל חצי מיליון איש, מול 11% שמונה המגזר החרדי.
על פי הסקר עולה עוד כי מגזר זה צורך בממוצע כשעה ו-50 דקות עיתונות יום חול, מול שעתיים וחצי אצל החילוניים ושעה וחצי אצל החרדים. הדתיים לאומיים משקיעים כשעה בעיתונות סוף השבוע, כמו החילוניים, וקצת יותר מהחרדים - עם 50 דקות.
הטכנולוגיה היא מרכיב חשוב בחייהם של בני המגזר הדתי-לאומי. מהסקר עולה כי בני מגזר זה גולשים שש שעות ו-50 דקות בממוצע באינטרנט, קצת פחות מהחילוניים - עם 7 שעות, אבל הרבה יותר מהחרדים - עם שעה וחצי שבועית.
גם בתחום הרדיו הנתונים דומים בין החילוניים לדתיים-לאומיים. 11 שעות ו-20 דקות שבועיות לחילוניים, 11 שעות לדתיים לאומיים, ורק 6 שעות לחרדים.
סמנכ"ל TNS טלגל, יונתן שלט, הסביר לאייס כי "העלייה בקריאת עיתונים חילוניים בקרב כלל האוכלוסייה, כולל המגזר מגזר חובשי הכיפות, הוא בניגוד למה שקורא בעולם, שם דווקא יש ירידה בקריאה. את הסיבה לכך אפשר לייחס לכניסה המאסיבית של תופעה מאד מקומית בשם 'ישראל היום' שמופץ ללא תשלום, ומהשנה גם בגיליון סוף שבוע, ודבר זה השפיע על התנהגות הקורא הישראלי. זה תופעות כאלה מדגישות את החשיבות של כלים כמו TGI שמספק כלי ניתוח והבנה של ענף המדיה".