חורטיצה חזרה לפייסבוק עם חצי מכמות המשתמשים: "הדף נקי מתקלות כעת"

סולידריות ישראלית ברשת החברתית. מסה - נציגי פייסבוק בישראל לקחו את מומה פרסומאים תחת חסותם ועזרו להם לשוב לאוויר לאחר שניקו את הפעילות מכל עבירה על חוקי פייסבוק ופלטו מהתחרות כ-7,000 חברים
משה בנימין |

דף הפייסבוק של מותג הוודקה האוקראינית וודקה חורטיצה חזר לאוויר עם כ-7,000 משתמשים, כחצי מהכמות שהיתה בו לפני שפייסבוק העולמית החליטה להסיר להם את הדף. למרבה הפלא (או שלא) מי שעזר למומה פרסומאים, משרד הפרסום שהשיק את הקמפיין הם אנשי מסה, נציגת פייסבוק בארץ, שבימים כתיקונם מתפקידם להילחם בפורעי חוק שכאלו.

במומה פרסומאים לקחו כמה ימים כדי לחשוב באופן בהיר על כל הטעויות שנעשו בקמפיין שלהם מתוך אי-ידיעה וחוסר הבנה מלא בחוקי פייסבוק הנוקשים והחליטו לפעול בזהירות ובשיקול ראש, וזה עזר להם. מומה פנו למסה וביקשו את עזרתם בהדרכה צמודה, כדי להבין ראשית איפה הם חטאו ושנית מה צריך לעשות כדי למזער נזקים, לצאת לדרך חדשה ולסיים בהצלחה את הקמפיין המושקע שזכה למודעות גבוהה ברשת החברתית.

מתחת ל-21? עזוב, זה לא המקום בשבילך

במומה פרסומאים סיפרו לאייס כי הם הופתעו לטובה מהתמיכה, מהייעוץ ומהשעות הרבות שהשקיעו בהם מסה/נענע 10 בראשותה של שילת לנדנברג, סמנכ"ל השת"פ בין פייסבוק לנענע 10. במסה הקדישו מזמנם כדי לעבור על כל סעיפי המחלוקת של מומה מול פייסבוק העולמית בעקבותם הורד הקמפיין, והסבירו להם תוך כדי שיחות ושכנועים מול פייסבוק העולמית מה נדרש לתקן ולהסיר כדי שהפעילות תשוב.

דף הפייסבוק של וודקה חורטיצה דרכו התנהל קמפיין 'ת'וילה חורטיצה' הגיע טרם ההורדה ל-15 אלף משתמשים פעילים. כעת עם שובו לפעילות יש בו 'רק' 7,000 חברים. הסיבה היא פליטתם החוצה של משתמשים שלא עברו את גיל 21.

האמריקאים רגישים לאלכוהול, רק שתדעו

בישראל אמנם יש חוק שקובע כי שתיית אלכוהול מותרת מגיל 18 והנה לכם מקרה קלאסי של מורכבות הדברים בפעילות בפייסבוק. מטה הרשת החברתית פועל מתוך ארה"ב, מדינה בה אלכוהול מותר לבני 21 ומעלה בלבד, 3 שנים מאוחר יותר מישראל. למרות שפעילות מומה סביב האלכוהול בשיתוף בני 18-21 ומעלה אינה עוברת על חוקי מדינת ישראל היא לא מתקבלת בעין יפה בלשון המעטה על-ידי פייסבוק המשדרים רגישות יתרה בכל הנוגע לאלכוהול.

לפייסבוק מטבע הדברים קשה קצת לשלוט בסעיפי החוק של כל מדינה ומדינה, ומדובר ב-180 מדינות ו-70 שפות שונות. מבחינתה כלל הברזל המוליך אותה ממטה החברה בארה"ב הוא שאלכוהול ופעילות סביבו תותר לגילאי 21 ומעלה. מומה פרסומאים הבינו את זה אמנם בדיעבד ולמרות שאינם עוברים על חוק מקומי הם יישרו קו עם ההוראה החד-משמעית. התוצאה היא פליטה החוצה מהפעילות של חצי מהמשתתפים (אלו מתחת לגיל 21) כצעד ראשון בדרך לטיהור מלא של הדף והפעילות מתקלות.

כתוצאה מכך בפעילות של חורטיצה יוכלו לזכות רק משתתפים מגיל 21 ומעלה והפרסום עצמו מכוון לגילאי 21 ומעלה בלבד. במשחק אמנם יוכלו לשחק גילאים צעירים יותר אך לא לזכות בפרסים. בנוסף לכך, לאחר 'סדרת החינוך' שעברה מומה במסה, לא תחולק עוד וודקה כמתנה על ה-WALL ולא יוענקו נקודות למשתתפים שצירפו חברים לאפליקציה, אלמנט נוסף שצוקרברג וחבריו לא מחבבים במיוחד.

"מומה לא עשו את הטעות והפגינו רצינות במטרה לפתור את הבעיה"

שילת לנדנברג, אחראית שת"פ בין נענע 10 לפייסבוק ראתה כמו כולם את הדף של חורטיצה מתאייד לו על-ידי פייסבוק העולמית. "התחושה הראשונית שלנו במסה הייתה כמה חבל, כמה שאנחנו מסבירים ומדריכים עדיין יש את אלו שעושים טעויות כאשר בסופו של דבר החוויה היא לא נעימה ללקוח".

באותה נשימה מוסיפה לנדנברג ומורידה מהאשמה של מומה פרסומאים: "מומה לא עשו את הטעות אלא השתמשו במישהו אחר שניהל להם את העמוד וכנראה בחר לעשות מה שעשו לפניו".

"מומה הגיעו אלינו עם כל מי שהיה מעורב בקמפיין ולא הסתירו דבר - הם תיארו בפנינו את כל מה שנעשה בפעילות ומשם נכנסנו אנו לתמונה. הסברנו להם על רגישות נושא האלכוהול והבנו את הרצינות שלהם בניסיון לפתור את הבעיה. היום הם יותר צדיקים מהאפיפיור - הדף שלהם נקי מתקלות. דיברנו עם פייסבוק העולמית ומבחינתם הפעילות כרגע עומדת בכל התנאים".

כועסים עלינו בפייסבוק? "הם מאוד גאים בנו, הדברים הכי משמעותיים יצאו מכאן"

בהמשך לתקרית חורטיצה אומרת לנדנברג על מערכת היחסים בין פייסבוק העולמית לישראל: "הם מאוד גאים בנו. הדברים הכי משמעותים בכל הקשור לפייסבוק יצאו מישראל והם מודעים לזה. מבחינת חדשנות בפייסבוק מסתכלים על ישראל בגאווה שאין לתאר. בכל הקשור לעבירות על חוקי הרשת החברתית אני לא חושבת שהמצב אצלנו שונה ממדינות אחרות במערב".

בתגובה לשאלה מדוע לא תורגם עד עכשיו לעברית קובץ החוקים והתקנות של הפעילות המותרת בפייסבוק אומרת לנדנברג: "הסיבה שאנחנו לא תרגמנו את התקנון היא שאין אפשרות לשלוט ברמה היומ-יומית בתקנון שמשתנה באופן דינמי ותרגום כזה באופן חד פעמי יכול להטעות את הפונים אלינו. כל מי שמבקש מקבל מאתנו את הלינק לחוקי הרשת ואנחנו נגישים להעניק שירות ועזרה לכל פונה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה