להפוך נתונים לנאמנות - הרבה יותר מכרטיס הפלסטיק
שיווק מבסיס נתונים הינו אחד התחומים שעברו את המהפכה הגדולה ביותר בשנים האחרונות, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה. אם לפני חמישים שנה בעל המכולת זכר מה כל לקוח נוהג לקנות, הרי שהיום גם רשת בפריסה ארצית יכולה לשמור לאדון לוי את הגבינה שהוא אוהב ולגברת כהן את השמלה בצבע שמחמיא לעיניים הכחולות שלה. למעשה, ההתקדמות הטכנולוגית והכלים החדשים הזמינים היום, מאפשרים למנהלי השיווק לתת ביטוי חזק ומשמעותי לנתונים אלה, ולהפוך אותם ל"שובר שוויון" חדשני בתקשורת עם הלקוחות ובהגדלת הנאמנות שלהם.
"יש כרטיס מועדון?"
התוצר הראשון של שיווק מבוסס נתונים היא "מערכת היחסים השיווקית"
(Relationship marketing) שבין החברה והצרכן. הצורות הנפוצות של יחסים אלה הינן:
מועדון לקוחות
תוכנית נאמנות
ורשתות חברתיות
לכל אחד מהפורמטים האלו אופי ומטרה ייחודיים בניהול הקשר עם הלקוח, אך כולם מבוססי נתונים אשר מחייבים אינטראקציה קבועה עם הלקוחות.
זוגיות זו עבודה קשה...
יחסים הם מחויבות. מועדון לקוחות אמיתי הוא לא רק כרטיס פלסטיק. הוא בנוי על שלושה יסודות הכרחיים:
1. אסטרטגיה שיווקית המחברת בין " תעודת הזהות של הלקוח" (בסיס נתונים) לבין מטרות העסק.
2. נתונים עלינו להכיר את הלקוח שלנו, ללמוד אותו ולהקשיב להתפתחות שלו. לקוחות הם לא סגמנטים. הם משתנים, לומדים, ההכנסה שלהם משתנה, המצב האישי שלהם משתנה, הדעות שלהם דינמיות וגם מקום המגורים שלהם משתנה. כדי לשמור על מערכת יחסים נכונה ובריאה, עלינו לאסוף מידע זה באופן עקבי. בחברות רבות יש היום מערכות CRM משוכללות שיודעות להכיל מידע רב. החכמה היא לעשות שימוש נכון במידע.
3. אפיקי התקשורת אי-מייל, טלפון סלולארי,( PURL personalized url) ודיוור ישיר הם רק חלק מכלי המדיה האישיים שצרכנים רבים משתמשים בהם היום. כדי להיות רלוונטיים אנו צריכים להשתמש מול כל צרכן בפלטפורמה המועדפת עליו, ובמקביל לשאוף להישאר באזור אינטראקטיבי המאפשר לצרכן לדבר איתנו בחזרה ולא רק לקבל את המסר שלנו.
מ"רק היום" ל"במיוחד בשבילך"
הקונוטציה הראשונה של "מועדון לקוחות" היא של מבצעים והנחות, אך בבניית האסטרטגיה השיווקית חשוב לכלול בתמהיל המסרים המועבר ללקוחות גם (ולא מעט) מסרים שאינם מבוססי הצעות מכר.
אסטרטגיית נקודות המגע נותנת מקום לנקודות מגע אישיות, ולנקודות מגע מבוססות אירועים (event trigger marketing). באמצעות בניית תמהיל מדויק, נוכל להגיע למצב בו יש לנו סביב לקוח מסוים מספר אופטימאלי של נקודות מגע לאורך תקופת זמן. נקודות המגע יכללו הן מגע אישי (יום הולדת/יום נישואין שמח..), מגע סגמנטלי (כלקוחת זהב את נהנית היום מ 50%!) והן מסר כללי (לקראת הקיץ אנחנו מזכירים לך...) או צורך אחר שאיתרנו (לרגל גל החום, טעם חדש ומרענן).
לסיכום: לקיים את ההבטחה המותגית, באופן הכי אישי שאפשר
ניהול תקשורת לקוחות מוצלחת הוא כלי שיווקי עוצמתי שחווה פריחה בשנים האחרונות. העלייה העצומה בתפוצת פלטפורמות המדיה האישיות, לצד טכנולוגיות מתקדמות של בסיסי נתונים מערכות (CRM) ומול ריבוי המסרים התקשורתיים, הופכים את הצורך במערכות יחסים משמעותיות עם הלקוח לחלק מליבת הפעילות השיווקית של כל חברה ומותג.
בבסיס המגמה הזו עומדת התובנה שמועדון לקוחות פעיל ואיכותי מהווה מנוע צמיחה מרכזי. איכותו של מועדון נשענת בעיקר על היכולת להתנהל מול כל צרכן כאילו הוא הלקוח היחידי
(1:1).
הבטחה שיווקית זו דורשת בצידה התחייבות, אבל מי שיקיים את ההבטחה ייהנה מבסיס הולך וגדל של לקוחות נאמנים יותר ומכניסים יותר.
עמית שמש
CEO
Sniper Direct Interactive

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.