בלעדי

מי אתה - המיליונר של ישראמקו? "40 שנה אני קונה חיפושי נפט, פעם צחקו עליי"

Bizportal יצר קשר עם אחד המשקיעים הותיקים בישראמקו שהתחנן להישאר בעילום שם. "יש לי בתיק מניות שאני מופסד עליהן 98%. החוק שלי - לעולם אל תתייאש; רק אל תכתוב את השם שלי"
יוסי פינק |

שותפות ישראמקו יהש היא כיום חברת ענק שנסחרת במדד המעו"ף לפי שווי של 5.8 מיליארד שקלים. האנליסטים אוהבים אותה והיא מנייה לגיטימית לחלוטין בקרב המוסדיים. לא תמיד זה היה המצב, רק לפני שנתיים המנייה הייתה חלק מקבוצת מניות ששוכבות כאבן שאין לה הופכין.

אבל היו כאלו שהאמינו בחלום הנפט וקנו והמשיכו להחזיק גם בימי השפל. Bizportal הצליח ליצור קשר עם אחד המחזיקים הותיקים של השותפות, שכיום כבר שווה מיליונים רבים של שקלים. אותו מחזיק מחזיק ממש ביד חלק ניכר מההשקעה בישראמקו (היום, לאחר עליית הערך, זה כבר מוחזק בכספת) ולא דרך הבנק וזאת בשביל להימנע מתשלום דמי משמורת לבנק לאורך השנים הארוכות.

"40 שנה אני קונה ישראמקו. אני בתחום הזה מאז שמצאו סימני נפט בים המלח. במשך שנים צחקו עליי אבל אני בן אדם שהולך על מניות כאסח ומתמקד בתחום הנפט (וכיום גם הגז). הפסדתי לא מעט בחיים שלי אבל ישראמקו החזירה לי את הכל".

כך אמר בשיחת טלפון עם Bizportal אותו מחזיק בתעודות השתתפות שביקש להישאר בעילום שם. "מה אני צריך שאח"כ יבואו אליי 'אנשים' (הכוונה עבריינים, י.פ), יבקשו את הכסף שלי, אפילו הילדים שלי לא יודעים בדיוק כמה יש".

היום אומנם יש לאותו מחזיק, פנסיונר כבר 10 שנים, סכום נכבד בישראמקו והוא מסודר לשארית ימיו אבל לא תמיד ההשקעות בחיפושי הנפט האירו לו פנים. "אם תסתכל על תיק ההשקעות שלי, תראה שם את 'שדות', אני מופסד שם 98%, תראה של את אבג'ק שגם בה אני מחוק. במשך 40 שנה, כל מה שהריח מנפט אני קניתי והפסדתי לא מעט. קרה פעם שלקחתי אשראי לצורך השקעה באבג'ק שקדחו באזור החולה, המניה עלתה מ-2 אגורות ל-130 אגורות ונפלה חזרה ל-2 אגורות. הפסדתי הכל והבנק הוציא עיקול על הבית שלי. היו ימים קשים".

אותו מחזיק מתאר דברים דומים לאלו שאנחנו רואים כיום, "מודיעין קדחו בניר צבי, הייתה לי איסוזו טרופר ונסעתי לשם, עליתי על הג'בלאות וכל הזמן עקבתי. הפסדתי שם המון כסף אבל אני בן אדם של כאסח, או שאני עושה מאות אחוזים או שאני מפסיד הכל. בחיים לא הייתי בקזינו, אני לא ממלא לוטו, אני משקיע בחיפושי נפט והיום זה כבר לא חיפושים. היום אני בעיקר מחזיק בישראמקו ובאבנר וזה כבר משהו ביד."

גרף שבועי של מניית ישראמקו מ-1999

"בעשר שנים האחרונות כל הזמן קניתי ישראמקו. בתחילת 2009 נכנסתי לבנק ואמרתי לפקיד שלי לקנות, הוא התנפל עליי בצעקות אמר שדיי ואין נפט בארץ הזו ושאני אפסיד. אמרתי לו לקנות לי. במקרה הזה היה לי מזל אבל את הסכומים הגדולים קניתי הרבה קודם. הכלל שלי זה 'לעולם לא להתייאש', קניתי כל פעם שהמחיר ירד."

בסיכום של אותם 40 שנות השקעה, מתקשה אותו משקיע להגיד אם הוא ברווח או בהפסד על ההשקעות. "גם הפסדתי לא מעט כסף במשך השנים ואם הייתי קונה קרקעות במקום להשקיע בנפט אז הייתי עושה כנראה יותר כסף אבל אני הלכתי על חיפושי נפט ותודה לאל, המזל תפס אותי בזמן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".