הטלת כפל מס לפי סעיף 50(א) לחוק מע"מ
תקציר פס"ד עמר אל סאנע; יבולי בר;כוכב הדרים נגד מע"מ
תקציר ע"א 4202/08
1. עאמר אלסאנע; 2. יבולי בר בע"מ; 3. כוכב הדרים בע"מ נ' המשיב: מנהל מע"מ
קבלת חשבוניות פיקטיביות על ידי אדם אינה שוללת את האפשרות כי הוא היה גם זה שהוציאן - כאשר בכובעו הפרטי הוציא את החשבוניות, ובכובעו כאורגן קיבל אותן בעבור החברה, שהיא אישיות משפטית נפרדת. זאת, לעניין סעיף 50(א) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ"), המאפשר להטיל כפל מס על מוציא חשבונית פיקטיבית.
רקע עובדתי
------------------------
ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (כב' השופטת ד' קרת-מאיר). המערער 1 היה בעל מניות במערערת 2, ואף שימש כמנהלה הפעיל. בהמשך שימש כמנהלה הפעיל של מערערת 3. המערערים 1 ו-2 הגישו דוחות פיקטיביים למנהל מע"מ וניכו את מס התשומות הגלום בחשבוניות אלו. בגין פעולות אלו הוגש נגדם כתב אישום שהסתיים בהסדר טיעון.
בהסדר הטיעון הרשיע בית המשפט את המערערים 1 ו-2 בקבלת חשבוניות פיקטיביות, בעבירה של ניכוי ביודעין של מס תשומות באין לגביו מסמך שהוצא על פי סעיף 38 לחוק מע"מ, בעבירה של מסירת דוח הכולל ידיעה שאינה נכונה בלא הסבר סביר ומתוך כוונה להתחמק מתשלום מע"מ, ובעבירה של הגשת דוח הכולל ידיעה כוזבת מתוך כוונה להתחמק מתשלום מע"מ.
על המערער 1 נגזר עונש של 24 חודשי מאסר בפועל, וכן מאסר על תנאי וקנס כספי. בנוסף, הוציא המשיב למערער 1 דרישה לתשלום כפל מס לפי סעיף 50(א) לחוק מע"מ, המאפשר הטלת כפל מס על מוציא חשבונית פיקטיבית, בטענה שהחשבוניות הפיקטיביות שהתקבלו על ידי המערערת 2 הוצאו על ידו. יצוין כי גם למערערת 2 הוצאה שומת כפל מס לפי סעיף 50(א) לחוק מע"מ בגין הוצאת חשבוניות למערערת 3, ואולם בא כוח המערערים הגביל את הערעור למערער 1 בלבד.
טענתו המרכזית של המערער 1 היא כי לא ייתכן שאדם יחויב בהוצאת חשבונית מס ובקבלתה. לטענתו, משנקבע בהרשעתו הפלילית כי קיבל חשבוניות פיקטיביות, ממילא לא ניתן לייחס לו גם את הוצאתן של חשבוניות אלו. עוד טען המערער 1 כי קביעתו של בית המשפט המחוזי שלפיה הוא זה שהוציא את החשבונית - שגויה.
מנגד טוען המשיב כי לא קיימת כל מניעה משפטית לראות במערער כמי שהוציא למערערת 2, שהיא אישיות משפטית נפרדת, חשבוניות פיקטיביות, שבהן גם עשה שימוש כאורגן שלה.
דיון
בית המשפט העליון אינו מוצא טעם להתערב בקביעותיו העובדתיות של בית המשפט המחוזי, שלפיהן המערער 1 הוא זה שהוציא חשבוניות מס פיקטיביות שעל בסיסן ניכתה המערערת 2 מס תשומות.
לעניין החשבוניות הפיקטיביות שהתקבלו על ידי המערער בצוותא עם המערערת 2, הרי המערער לא קיבל את החשבוניות כ"אדם פרטי", אלא כמנהלה של המערערת 2, ובתוקף תפקידו זה. המערערת 2 היא בעלת אישיות משפטית עצמאית ונפרדת, המאפשרת לה לאחוז בזכויות ובחובות משפטיות ולנקוט פעולות בנפרד מבעליה וממנהליה, ובין היתר לאחוז בנכסים בנפרד מאלה. בדומה, לא קיימת מניעה עקרונית שהמערער 1, כגורם נפרד מהמערערת 2, יוציא חשבוניות פיקטיביות לחברה שהוא מנהלה.
בענייננו, העובדה כי ממצאיו העובדתיים של בית המשפט בפסק הדין הפלילי ייחסו למערער באופן אישי אחריות בקבלת חשבוניות פיקטיביות, אינה שוללת את האפשרות כי הוא היה גם זה שהוציאן. כך, פעל המערער בשני כובעים שונים: בכובעו הפרטי הוציא את החשבוניות, ובכובעו כאורגן קיבל אותן בעבור החברה.
כאמור, בפן הפלילי, קבלת החשבוניות יוחסה למערער 1 באופן אישי, שכן אחריותו כאורגן אינה מוציאה את אחריותו האישית. לפיכך, אין קושי בייחוס הכפול של אחריות למערער, כמוציא החשבוניות וכמקבלן.
תוצאה
הערעור נדחה.
בבית המשפט העליון
לפני כב' השופטים מ' נאור, ע' ארבל וע' פוגלמן
ניתן ב-1.7.2010

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
