שירות לתושב חוץ - האם תמיד חייב במע"מ

רו"ח שלמה הררי

סעיף 30(א)(5) לחוק מע"מ קובע כי יחול מע"מ בשיעור אפס בעסקה של יצוא שירות לתושב חוץ. לשון הסעיף, שיובא להלן, אינה מובנת כלל, כך שהן העוסקים והן רשות מע"מ יכולים ללמוד את הסעיף לטובתם.
עו"ד לילך דניאל |

מבוא:

---------------

סעיף 30(א)(5) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "החוק") קובע כי יחול מע"מ בשיעור אפס בעסקה של יצוא שירות לתושב חוץ. לשון הסעיף, שיובא להלן, אינה מובנת כלל, כך שהן העוסקים והן רשות מע"מ יכולים ללמוד את הסעיף לטובתם.

במאמר זה נעסוק בפירוש הסעיף, ונציין כיצד רשות מע"מ לומדת אותו. בהמשך נדון בפסיקה חדשה שיצאה לעניין סעיף 30(א)(7) לחוק - ת"מ 124-08 גווילי יהושע ואחרים נ' מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ.

יצוא שירותים

סעיף 30(א)(5) לחוק קובע כך:

"אלה עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס:

...

(5) מתן שירות לתושב חוץ, למעט שירות ששר האוצר קבע לענין זה; לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל, נוסף על תושב החוץ, גם לתושב ישראל בישראל..."

מפאת קוצר היריעה לא נעסוק בכל הסוגיות הקשורות לסעיף, אולם נחשוב מה אומר הסעיף: "...כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות... גם לתושב ישראל."

מה הדין כאשר תושב ישראל מתווך בעסקה בין תושב זר לתושב ישראל? התושב הישראלי לא הזמין את השירות, וכמובן גם לא שילם בעבורו. נניח שמדובר ברכישת דירה; אילו הישראלי היה קונה את הדירה ישירות מהתושב הזר, אזי הוא היה משלם את אותו הסכום שמשלם כיום בעבור הדירה.

האם עסקה כזו חייבת במע"מ בשיעור מלא? הרי כדי שיחול מע"מ בשיעור מלא צריך שתתקיים "עסקה". "עסקה" הוגדרה בסעיף 1 לחוק. במקרה דנן, כדי שהעסקה תהיה חייבת במע"מ בשיעור מלא צריך שיהיה "שירות".

"שירות" הוגדר בסעיף 1 לחוק כדלהלן: "כל עשיה בתמורה למען הזולת שאיננה מכר..." (ההדגשה אינה במקור - ש"ה). משמע, "שירות" לעניין החוק הוא רק בתמורה. בלי תמורה - אין "שירות"; אם אין "שירות" - אין "עסקה"; ואם אין "עסקה" - אין חבות במע"מ.

בעסקת תיווך שבה הצד הישראלי לא הזמין את העסקה ולא שילם בעבורה, כלומר הוא לא הזמין את השירות, אולם הוא הנהנה - לא אמור לחול מע"מ בשיעור מלא. יומרני? ראו אמירות ברוח זו של כב' השופטת שטרסברג-כהן בע"א 41/96 קסוטו סוכנויות ביטוח בע"מ נגד מנהל מס ערך מוסף.

שינוי החקיקה בעקבות פס"ד קסוטו לא מהווה מקור חיוב עצמאי. נחדד: שינוי החוק לא קבע שתהיה חבות במע"מ מקום שלא התקיימה עסקה. לפיכך יקשה לחייב את העסקה כאילו הצד הישראלי קיבל שירות, מקום שהישראלי לא קיבל שירות אלא הוא נהנה בלבד.

נניח שאנו טועים והן הישראלי והן תושב החוץ קיבלו שירות (למרות הגדרת "שירות"), למשל מכוח סעיף 10 לחוק. האם ניתן לפצל את השירות לשניים? שירות לתושב ישראל - חייב במע"מ בשיעור מלא; שירות לתושב חוץ - חייב במע"מ בשיעור אפס. הכול בהנחה שהמחיר יהיה נכון ואמיתי. פיצול כאמור כשיטה צוין בע"א 3196/01 גלמן פינץ בע"מ נגד מנהל המכס ומע"מ, מפי כב' השופט ברק. משמע, לאחר כל ההנחות עדיין ניתן לפצל כלכלית את ה"עסקה" לשתי חשבוניות.

סיכום ביניים: הצגנו שתי חלופות להתמודדות עם שינוי החקיקה בתיקון 23 לחוק, בעניין יצוא שירותים. לפי מה שהצגנו, כפוף למקרה שהצגנו (עסקת תיווך), לא אמורה להיות חבות במע"מ בשיעור מלא. בכל מקרה עמדת מע"מ במקרה שהצגנו היא שיש חבות במע"מ. רשות מע"מ בפועל לא מקבלת את פסיקת ביהמ"ש העליון, אף שהפסיקה חד משמעית ואינה בגדר אמרת אגב.

תימוכין נוספים

בפס"ד גווילי עלתה שאלה בעניין סעיף 30(א)(7) לחוק. הסעיף האמור קובע מע"מ בשיעור אפס במקרה של שירות בחו"ל בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל. השאלה שעלתה בפס"ד גווילי הייתה בעניין כרטיסי חיוג ושיחות גוביינא.

נשאלה השאלה - האם חשוב היכן נצרך השירות? אם התשובה חיובית, יש לבחון היכן נצרך השירות, שהרי יש צד בישראל בעת קיום השיחה. יתרה מכך, בעניין כרטיסי חיוג יש ויכוח האם השירות עובר דרך גופים זרים ולבסוף מגיע לישראל. אולם, בשיחות גוביינא המשלם הוא הישראלי, ולכן נראה שיש צריכה בארץ.

בית המשפט הגיע למסקנה שיש לבחון היכן נצרך השירות. השירות בחו"ל ניתן ליוזם השיחה. בכרטיסי חיוג, אכן יוזם השיחה הוא בחו"ל. יוזם השיחה קיבל את השירות, והכול בחו"ל. בשיחות גוביינא, אף על פי שהישראלי הוא המשלם ושני הצדדים נהנים מהעסקה, יוזם השיחה הוא הגורם הדומיננטי הנהנה מהשירות. לכן השירות ניתן לאדם שצרך את השירות.

יש לבחון תמיד האם יש לעודד יצוא. כלומר, יש לקבוע מע"מ בשיעור אפס בכל מקרה שגורם ישראלי עשוי או עלול להתחרות מול גורם זר. בכל מקום כזה, יש לעודד את הישראלי. העידוד יתבטא בהענקת מע"מ בשיעור אפס. במקום שאין צורך בעידוד, כי אין חשש שגורם זר יתחרה וינסה לזכות בעבודה, אזי אין מקום ואין צורך לעודד את הישראלי בהענקת מע"מ בשיעור אפס.

שוב נמצאנו למדים על החלוקה בין מקבל השירות ובין הנהנה במע"מ.

סיכום

מפס"ד גווילי עולה כי יש לבחון את סעיפים 30(א)(5) ו-(7) לחוק כסעיפים שמעודדים תחרות. ראייה כזו אמורה ליישם את אשר למדנו בפס"ד קסוטו ובפס"ד גלמן פינץ. רשות מע"מ לא אמורה להיצמד ללשון קשה להבנה בסעיף 30(א)(5) לחוק, וכן היא לא אמורה להמציא חיוב חדש במע"מ כשאין שירות. הפסיקה בעניין גווילי מהווה, לטעמי, שעון מעורר לרשות מע"מ.

הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.