אישור תביעה יצוגית-מע"מ אפס על שיחות מחו"ל

רו"ח, עו"ד ארז בוקאי

פס"ד רוזנבלט נאוה, פולק עליזה אישור תביעה ייצוגית - מע"מ אפס על שיחות מחו"ל באמצעות כרטיסי חיוב ושיחות גוביינא
עו"ד לילך דניאל |

תקציר: תמ 124-08

רוזנבלט נאוה; פולק עליזה נ'

מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד אגף המכס והמע"מ, וקבע כי שיחות מחו"ל באמצעות כרטיסי חיוב ושיחות גוביינא חייבים במע"מ בשיעור אפס ולא במע"מ בשיעור מלא.

רקע עובדתי

בבסיס התובענה ובקשת אישורה כתובענה ייצוגית עומדת טענת המבקשים כי שלא כדין ובניגוד להוראות חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") גבתה המשיבה מס ערך מוסף באמצעות חברות ישראליות לטלפוניה בין-לאומית, בגין שיחות טלפון שנעשו מחו"ל לארץ באמצעות כרטיסי חיוג ו/או באמצעות שיחות גוביינא (Collect או Reversed Charge).

לטענת המבקשים, עסקאות אלה חייבות במס בשיעור אפס על פי הוראות סעיף 30(א)(7) לחוק (להלן - "סעיף ההקלה"). סעיף זה מעניק את הקלת המס בשיעור אפס בעת "מתן שירות בחוץ לארץ בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל". לשיטת המבקשים "מקום מתן השירות" יוגדר באמצעות מקום צריכת השירות - שהוא לשיטתם מקום הימצאו של מקבל השירות.

הואיל ומקבל השירות בקשר עם השיחות מחו"ל נשוא הבקשה הוא יוזם השיחה, הנמצא בחו"ל, אזי אין לגבות בגין שירות זה מע"מ. מנגד סבורה המשיבה כי מקום "מתן השירות" יוגדר באמצעות איתורם הגיאוגרפי של הגורמים העיקריים המאפשרים את הענקת השירות, היינו מקום ביצוע השירות. לשיטתה, השירות מבוצע בישראל באמצעות טכנולוגיה המצויה בישראל וזיקתו של השירות לחו"ל היא שולית וטפלה לעיקר, ומתבטאת בכך שאחד הצדדים לשיחה שוהה בחו"ל.

דיון

לשון סעיף ההקלה סובלת הן את פרשנותם של המבקשים והן את פרשנותה של המשיבה. שכן החוק אינו מגדיר את המבחן הקובע את איתור מקום "מתן השירות" - האם מדובר במקום צריכת השירות או במקום ביצוע השירות. לפיכך, לצורך פרשנותו של הסעיף יש לעמוד על תכליתו.

מרכז הכובד של סעיף ההקלה אינו נעוץ בזהות מקבל השירות כי אם במקום מתן השירות. הגיון זה עולה בקנה אחד עם ההקלות המוענקות לעסקאות יצוא. כלומר, אין הסעיף דורש שמקבל השירות יהיה תושב חוץ, וגם מתן שירות לתושב ישראל בחו"ל על ידי עוסק כאמור ייהנה מפטור ממס בשיעור אפס. תכליתו של החוק היא הטלת מס על צריכה של מוצרים ושירותים בישראל. תכלית זו מחייבת לפרש את מקום מתן השירות כקשור למקום צריכת השירות. זאת ועוד, תכליתו הספציפית של הסעיף, עידוד היצוא, גוברת על התכלית הכללית של הטלת מס בגין התשתית או הפלטפורמה המאפשרת את הצריכה המצויה ולו בחלקה בישראל.

זאת ועוד, בענייננו, ובניגוד לטענות המשיבה לפיהן השירות שבו עסקינן אינו זקוק לתמריץ שכן טבעו של שירות זה להינתן על ידי ספקים ישראלים, הרי במציאות, חברות התקשורת המקומיות מתמודדות עם תחרות מצד חברות זרות ומשכך שיעור מס אפס מגדיל את כושר התחרות שלהן.

לאור האמור לעיל, יש לבחון האם השירות נשוא דיוננו נצרך בחו"ל או בארץ. בעוד המבקשים סבורים כי יוזם השיחה הוא צורך השירות, וממילא השירות ניתן בחו"ל, טוענת המשיבה כי מקבל השיחה "הישראלי" הוא שותף מלא לצריכת השירות ולעתים חלקו אף גדול יותר מזה של יוזם השיחה.

המשיבה אף הדגישה כי בקשר עם שיחות הגוביינא, המשלם הנמצא בארץ הוא אשר תובע למעשה את הפטור מהמע"מ שהוטל. לאור המבחנים שפורטו בפסק דין קסוטו (ע"א 41/96 קסוטו סוכנויות ביטוח נ' מנהל מע"מ) ניתן לקבוע כי בעת השימוש בכרטיס החיוג, יוזם השיחה הוא מקבל השירות הצורך את השירות. יוזם השיחה הוא המשלם בעבורה, הוא צד לחוזה השירות והוא הנהנה מהשירות, זאת אף אם נהנה מכך גם הנמען לשיחה. אשר לשיחת הגוביינא, בעוד היוזם הוא צד לחוזה השירות, הנמען הוא המשלם בגין השיחה, זאת כאשר שני הצדדים נהנים ממנה. עם זאת, בנסיבותיה הייחודיות של עסקת הגוביינא, יש לראות גם במסגרתה את יוזם השיחה כגורם הדומיננטי הנהנה משירות.

אישור התובענה כייצוגית - לטענת המשיבה לא פנו המבקשים לשלטונות מע"מ עובר להגשת הבקשה ומשכך הם מנועים מלפנות לערכאות. בית המשפט קבע כי כאשר מדובר בסוגיה שכל כולה פרשנות משפטית, כאשר בית המשפט מוצא כי לא נעשה שימוש בהליך העתירה ובבקשת האישור כאמצעי לקבלת אישור מראש או תכנון מס, כאשר עמדת רשות המס הובהרה ואין בית המשפט מקדים הכרעתו להפעלת שיקול דעת רשות המס, כאשר ניתן להניח כי הבירור השומתי ייעשה לאור עמדה שכבר הובעה על ידי רשות המס - ואם כך קביעות פרטניות של המשיב יהיו זהות ממילא לקביעתו העקרונית, וכאשר ההליך השומתי תוצאתו ברורה לבית המשפט כבר בשלב הדיון הראשוני בעתירה המנהלית שעיקרה בקשה להכרה בה כתובענה ייצוגית, ניתן לדון באותם מקרים מסוימים ולפי העניין בסוגיה המשפטית לגופה אף שטרם הושלם ההליך השומתי של העותר.

דברים אלה מקבלים משנה תוקף לאור עמדת המשיבה כי אין לה יריבות עם המבקשים, שכן לשיטתה לרשויות המע"מ יש דין ודברים אך ורק עם העוסק ולא עם לקוחותיו של העוסק. עוד לטענת המשיבה, המבקשים זכאים לכל היותר להשבה לתקופה של 24 חודשים (תקופת ההשבה של רשות) הקודמים למועד כניסתו לתוקף של חוק תובענות ייצוגיות התשס"ו-2006 (12.3.2006), ולפיכך ביחס לתקופה הקודמת לתקופה זו אין להם כלל עילת תביעה.

בית המשפט קבע כי הוראות תקופת ההשבה של רשות הן רלוונטיות לעניין ההשבה ולא לעניין הפקעתה של העילה והתיישנותה של העילה כביכול לאחר שנתיים. לפיכך, בהגבלת ההשבה יש כדי לאיין את עילת התביעה באופן שבו תידחה הבקשה.

לאור האמור נקבע כי יש לאשר את הבקשה לתובענה ייצוגית ואת ניהולו של ההליך הקבוצתי. הקבוצה תכלול את קבוצת הצרכנים אשר עשו שימוש בשירותי ה'שיחות מחו"ל', שיחות הגוביינא וכרטיסי החיוג, בתקופה שמיום 20.10.98 ועד ליום הגשת התובענה המקורית (28.9.2000).

התוצאה

הבקשה התקבלה. לבא כוח המבקשים נפסקו הוצאות משפט בסך 95,000 ש"ח.

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב

לפני: כב' השופט מגן אלטוביה

ניתן ב-21.6.2010

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.