זרקור על פוליסות הביטוח: מי המובילות בשוק ומה הן מציעות?
תשומת הלב מופנה בזמן האחרון לשוק קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה החדשות. אנחנו החלטנו הפעם להפנות מבט דוקא לשוק פוליסות הביטוח.
למרות שחברות הביטוח מנהלות היום את כל המוצרים לטווח ארוך ממשיכות פוליסות ביטוח החיים והמנהלים להוות את עסקי הליבה של החברה ומושקע מאמץ רב לשווקם.
פוליסות הביטוח נהנות, כפי שציינו כבר לא פעם, מיתרון בדמות מקדם קיצבה מובטח. לא נדון שוב בהסבר מהו מקדם הקיצבה וההבטחות השונות במקדמים של פוליסות מסוגים שונים אך אין ספק שלהבטחה זו, שלא קיימת במוצרים המקבילים, יש ערך שיווקי רב.
קצת נתונים
סך כל הצבירות בפוליסות ביטוח החיים עומד נכון לסוף מאי על כמעט 117 מיליארד ש"ח, גבוה יותר מקרנות הפנסיה אך עדין נמוך מענף הגמל.
החל משנת 2004 משווקות חברות הביטוח פוליסות שונות מהפוליסות שנמכרו עד לאותה תקופה. הפוליסות הנן פוליסות אשר מפרידות את רכיב הביטוח מרכיב החסכון, מציגות באופן ברור את מודל ההוצאות ודמי הניהול שאותם משלם הלקוח ועוד.
סה"כ הצבירה בפוליסות החדשות עומד נכון לסוף מאי על 22 מיליארד ש"ח מתוך 117 מיליארד ש"ח - כלומר סה"כ 19% מכלל התיק.
בפוליסות ביטוח החיים החדשות ניתן לגבות דמי ניהול מההפקדה השוטפת ומצבירת הנכסים. סה"כ ממוצע הענף עומד על דמי ניהול של 1.5% מיתרת הנכסים וכ-5% מהפרמיה השוטפת.
אז למי הצבירה הגבוהה ביותר בפוליסות החדשות
באופן טבעי מי שצברה את יתרת הנכסים הגבוהה ביותר בפוליסות אלו היא חברת הביטוח מגדל. מגדל אשר מובילה את הענף בסה"כ הצבירות בהיקף של 43.5 מיליארד ש"ח צברה בפוליסות החדשות היקף נכסים מנוהל של 6.5 מיליארד ש"ח יחס של 15% בין התיק החדש לסה"כ התיק הישן (יחס נמוך יותר ממצוע הענף). דמי הניהול אותם גובה מגדל מהנכסים נמוך יותר ממוצע הענף ועומד על 1.27% ומההפקדות על 3.73% גם כן נמוך יותר ממוצע הענף.
מעניינת התוצאה של המגייסת השניה בגודלה בפוליסת החדשות, חברת כלל ביטוח. למרות שסה"כ היקף הנכסים המנוהלים של מגדל גדול פי 1.5 מהיקף הנכסים של כלל, כמות הגיוסים של כלל בפוליסות החדשות כמעט וזהה למגדל ועומד גם הוא על 6.5 מיליארד ש"ח. כלל ביטוח מצטיינת בדמי ניהול נמוכים מיתרת הנכסים 1.06% אך גבוהה במקצת בדמי הניהול מהפרמיה השוטפת 6%.
בהערת אגב נציין כי דמי הניהול מההפקדות הינם בד"כ דמי ניהול שיורדים עם הזמן ועל כן הנתון שמוצג מבחינת דמי ניהול מההפקדות הוא נתון דינמי שמשתנה בד"כ ככל שהוותק בפוליסה גדול יותר.
האם לתשואות ישנה משמעות בגיוסים?
התשובה אינה חד משמעית: שלוש החברות שגייסו את היקף הנכסים הגדול ביותר בפוליסות משנת 2004 ביחס לתיק הנן: מנורה, כלל והראל ביחס של למעלה מ-22%.
כלל מובילה בתשואות ביחס לשוק גם בממוצע 3 השנים האחרונות וגם בתשואת 12 החודשים האחרונים. למנורה תוצאה טובה ב-12 החודשים האחרונים אך תשואה ממוצעת נמוכה יחסית ב-3 השנים האחרונות. הראל לא מתבלטת בתשואה לא ב-12 החודשים האחרונים וגם לא בממוצע התלת שנתי.
אז אם לא התשואה, אולי דמי הניהול?
גם כאן התשובה אינה חד משמעית. כלל ביטוח שגובה כאמור דמי ניהול נמוכים יחסית מצבירת הנכסים היא אכן מבין המגייסות הגדולות ביחס לתיק, וגם חברת הראל. יחד עם זאת, מנורה שדמי הניהול שלה הן מצבירת הנכסים והן מהפרמיה השוטפת גבוהה יחסית לענף נמצאת גם היא במגיסות הגדולות.
אז מה למדנו?
המסקנה היא פשוטה, למרות פישוט מודל ההוצאות הלקוח הסופי עדין מתקשה להבין את משמעות דמי הניהול בביטוח. אם בקופות הגמל ענין דמי הניהול הוא מרכיב מרכזי בדו שיח עם הלקוח בפוליסות הביטוח שיח זה עדין לא קיים , לפחות בחלק מהמקומות ובעיקר בפוליסות שלא נמכרות כחלק מהסכמים במקומות עבודה ,והלקוח תלוי תלות כמעט מוחלטת בבחירת הפוליסה המתאימה לו במשווק אותו הוא פוגש.
הלקוח אינו רגיש גם לענין התשואה שהשיגה פוליסת הביטוח וגם כאן מוטיב מרכזי בשוק הגמל עדין לא חילחל לשוק הביטוח. התשואה אינה מהווה עדין פרמטר מספיק בדו שיח המכירה שמנהלים סוכני הביטוח מול הלקוחות וחבל שכך בודאי היכן שהגופים אותם הם מיצגים הציגו ומציגים תשואות טובות לאורך זמן.
" הנתונים נלקחו מאתר משרד האוצר מנתוני ביטוח נט נכון לסוף מאי 2010"
*עורך דין ירון שמיר, עוסק כ-15 שנים בתחום הפנסיוני במגוון תפקידי ניהול , עוסק בפיתוח עסקי בתחום הפנסיה, הגמל והביטוח ומשמש כמומחה הפנסיוני של Bizportal

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה
משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה
יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.
לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".
הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.
מאחורי המספרים
בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה
את העמקים.
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- תוכנית חדשה: שדרוג כביש 91 ומחלף במחניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.