תוכנית ענק: נתניהו צפוי לאשר מחר השקעה של 51 מיליארד שקלים בתשתיות תחבורה
הסוף לפקקים ולפערים החברתיים בין המרכז לפירפרייה? תוכנית ל-30 שנה: הממשלה צפויה לדון מחר בתוכנית תשתיות ותחבורה רחבת היקף של פריסת מסילות רכבת וכבישים חדשים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל בהשקעת עתק של 51 מיליארד שקל עד שנת 2025.
התוכנית, המכונה "נתיבי ישראל" והמתוכננת לשנות את פיזור האוכלוסייה ומוקדי התעסוקה בישראל, תוצג בפני הממשלה מחר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, 10 חודשים לאחר שטיוטה שלה הוצגה לראשונה. את התוכנית יזם אורי יוגב, יועצו הכלכלי האישי של נתניהו המשמש כיו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה.
על פי הערכות נתניהו צפוי לאשר מחר את התוכנית תוך התחשבות בבקשת משרד האוצר (המתנגד לתוכנית במתכונתה המקורית) לבצע בה תיקונים תקציביים , כך שהיא תובא לאישור הממשלה כבר בחודש הקרוב. היעד להשלמת פריסתם של הכבישים והמסילות הוא עשור, ואילו היעד להשגת המטרות החברתיות כלכליות שעומדות מאחוריה הוא שנת 2030.
חלק מההתנגדויות של אגף התקציבים באוצר לתוכנית קשורים להערכת היקף ההשקעות בתוכנית. בניגוד להערכת משרד ראש הממשלה באוצר טוענים כי עלותה תגיע לכ-83 מיליארד שקל - 32 מיליארד יותר.
בין המטרות המוצהרות שעומדות מאחורי התוכנית המכונה גם "הנגב והגליל במרכז": להגדיל את מספר התושבים בנגב ובגליל בכ-20% ע"י יצירת שוויון הזדמנויות, להשוות את רמת החיים בקצוות המדינה לזו שמקובלת במרכז הארץ ולהוריד את שיעור האבטלה במקומות אלו לכ-5%, לעומת ממוצע של כ-7.5% כיום.
לפי התוכנית, יוכלו תושבי הצפון להגיע למרכז הארץ בשעתיים לכל היותר, ולחיפה בתוך פחות משעה. חידוש נוסף בתוכנית קשור גם בביצוע: ע"פ התוכנית חברות תשתיות הכבישים (החברה הלאומית לדרכים וחברת חוצה ישראל) יהיו אלה שיניחו את רשת מסילות הרכבת. רכבת ישראל תהיה אחראית על התפעול השוטף, בתחזוקה ושיפור רמת השירות של הרכבת.
לוחות הזמנים: לאחר הצגת התוכנית מחר, תונח על שולחן הממשלה בשבועות הקרובים הצעת מחליטים מפורטת להצבעה. אחריה תוקם ועדה בין משרדית שתנהל ותפקח על הפרויקט. במקביל תוקם מנהלת פרויקט ארצית שתקדם את התכנית, בעיקר מבחינה סטטוטורית. המטרה של יוזמי התוכנית היא ליצור עובדות בשטח שיקשו על ממשלות אחרות לבטל את התכנית.