התנועה לאיכות השלטון: על שר התיירות להחזיר את שווי כרטיסי ההופעה של מדונה

דורשת ממני מזוז לחקור את הפרשה שנחשפה ב'הארץ', לפיה קיבלו השר ומשרדו 6 כרטיסים חינם, כולל שני כרטיסי VIP: "מדובר בקבלת טובת הנאה שלא כדין"; משרד התיירות: "ההשתתפות העובדים אושרה במסגרת ליווי הפרויקט ו-וידוא עמידתו של המפיק בהתחייבויותיו"

התנועה לאיכות השלטון דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה למצות את הדין עם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אם יימצא שבקבלת כרטיסי החינם להופעה של מדונה בקיץ האחרון היתה סטייה מחוק המתנות - כולל החזרת שווי הכרטיסים מכיסו האישי.

תחקירן עיתון הארץ, גידי וייץ, חשף אתמול כי השר קיבל חינם שני כרטיסי VIP לו ולזוגתו בשווי כולל של 5,000 שקל להופעת הזמרת, ועוד ארבעה כרטיסים לעובדי משרדו. לטענת דובר המשרד, העובדים נכחו בהופעה במסגרת תפקידם, וכי המשרד ביקש בכך "למנף את המופע לקידום ועידוד התיירות לישראל".

זאת, לאחר שהתקשר עם מפיק המופע, שוקי וייס, ובמסגרת זו התחייב הלה לספק למשרד צילומי וידאו וסטילס של מדונה, כמו-גם להציב מסכי וידאו במופע עליהם יוקרנו סרטי תדמית של ישראל. המשרד התחייב לשלם בתמורה לאלו 56 אלף שקל.

"אם וככל שמסכת עובדות זו הינה מדויקת", נכתב בפניית התנועה אל מני מזוז, "הרי שמדובר בקבלת טובת הנאה שלא כדין. על עובדי ציבור, בוודאי ובוודאי על שר במדינת ישראל נאסר לקבל מתנות שלא בתמורה.

"אל לעובד הציבור לעשות שימוש בטובות הנאה שצומחות מתפקידו לטובתו האישית. בעניינו, ברי שהמופע אינו עומד בגדרי ההגדרה של אירוע ציבורי-רשמי או ממלכתי, והמדובר הוא במופע תרבותי גרידא".

התנועה מזכירה כי גם היועץ המשפטי עמד על סוגיית קבלת כרטיסים למופעים ואירועים, כאשר בהנחייתו משנת 2005 קבע כי על עובד ציבור נאסר לקבל כרטיסים אלא אם מדובר "באירוע ממלכתי או בעל אופי ציבורי-רשמי" או בעל משמעות ציבורית ומטרה ציבורית ברורה.

התנועה קובעת כי "באם אמת יש בפרסומים, הרי שיש למצות עמו את הדין עד תום ומחובתו של השר לשלם מכיסו האישי את מלוא עלות הכרטיסים לקופה הציבורית ולהסיר כל חשש שהכרטיסים התקבלו שלא כדין".

תלונה בנושא הוגשה אתמול לח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, גם מצד אריה אבנרי, יו"ר עמותת 'אומץ', שטען כי העמותה רואה בדברים כפי שדווחו בעיתון הארץ "עבירה חמורה על כללי האתיקה".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי "השתתפות העובדים מטעם המשרד אשר עסקו בביקורה של מדונה ובהופעתה, לרבות שר התיירות, אושרה ע"י היועץ המשפטי של המשרד במסגרת ליווי הפרויקט ו-וידוא עמידתו של המפיק בהתחייבויותיו.

"עפ"י ההתקשרות, סוכם כי המפיק יעביר למשרד התיירות סרטי וידאו וסטילס, בהם מצולמת הזמרת ופמלייתה, במהלך ההופעה ובמסגרת ביקוריהם באתרי תיירות בישראל, בהם יעשה שימוש בפעולות שיווק שונות ברחבי העולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.