הפתעה במדד המחירים: נותר ללא שינוי בדצמבר, עלה 3.9% בשנה האחרונה

זאת בניגוד מוחלט לקונצנזוס בשווקים שחזה עלייה של 0.3%. מחירי הדיור עלו ב-0.8% החודש, הלבשה והנעלה 8% ומחירי העגבניות עלו 10%
איתי זהוראי |

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר של המרכזית לסטטיסטיקה הפתיע לאחר שנותר ללא כל שינוי. זאת בניגוד מוחלט לדעת הכלכלנים בשוק שציפו לעלייה של כ-0.3%. בחודש נובמבר רשם המדד עלייה של 0.3% ועלייה של 0.2% באוקטובר.

מבין המרכיבים הבולטים במדד: מחירי הדיור ירדו ב-0.8% החודש, הלבשה והנעלה עלו 8%, מחירי העגבניות עלו 10.2%, שירותי התקשורת עלו ב-0.3% ומעבר השני, מחירי המלפפונים ירדו ב-25%.

בבחינת המחירים ב-12 החודשים האחרונים, עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.9%. המדד ללא ירקות ופירות עלה ב-3.8%, המדד ללא דיור טיפס ב-3.4% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-3.2%.

מבין המרכיבים הבולטים נציין את מחירי הדלקים והשמנים שעלו במהלך התקופה ב-27.7%, מחירי המים לצריכה ביתית עלו ב-35.9%, מחירי הסיגריות עלו 13.3%, מחירי העגבניות עלו 40.2%, הדיור 5.6%, אחזקת הדירה 5.2% ירקות ופירות 8.4% ותחבורה ותקשורת 6.5%.

להערכת רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, "מדד דצמבר הכריע ? הריבית לא תעלה, חרף הנתונים הכלכליים החזקים. התחזקות השקל וגורמים נוספים יסכלו החודש העלאת ריבית ולהערכתי הריבית תישאר על כנה גם בחודשים הבאים".

נזכיר כי בתחילת השבוע פירסם בנק אוף אמריקה-מריל לינץ' את תחזיות הצמיחה למשק המקומי כאשר ברקע להתחזקות הצמיחה צפו כלכלני הבנק כי האינפלציה תעמוד בממוצע על רמה של 3.6% ב-2010 ותסיים את השנה על 2.7%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.