פישר על השקל החזק: "נקטנו במדיניות על מנת לסייע למשק, לא נוכל לעשות זאת לנצח"
השקל ממשיך להתחזק מול הדולר ואתמול נקבע שערו היציג ברמה של 3.74. במהלך החודש האחרון שמר הדולר על יציבות במסחר מול המטבע המקומי, אך במהלך השבוע האחרון פתח במגמת צלילה מטה וגם ההתערבות במסחר במט"ח של בנק ישראל אשר ביצע רכישה אגרסיבית נוספת של דולרים לא הועילה והמטבע המשיך לרדת עד לשפל של חודשיים וחצי מול השקל.
היום (ה') התייחס נגיד הבנק המרכזי להתחזקות המתמשכת במטבע, במהלך כנס המלונאים שנערך בתל אביב. בנאומו בכנס טען פישר כי בראש ובראשונה נובע התיסוף בשער השקל מהעודף בחשבון השוטף שדוחף את המטבע כלפי מעלה - לאחר שנים רבות של גרעון נהנית ישראל כיום מעודף בחשבון השוטף, שהוא חיובי מעיקרו אולם גורר תופעת לוואי בדמות ההתחזקות בשער השקל. לטענת הנגיד הרכישות שביצע מיתנו את התיסוף במטבע אולם ברור כי מדיניות ההתערבות מוגבלת בזמן.
"נקטנו במדיניות זו על מנת לסייע למשק בתקופה של מיתון עולמי. יחד עם זה ברור שלא נוכל לעשות זאת לנצח", כך הכריז פישר בנאומו. עוד הוסיף הנגיד כי בבנק ישראל עוקבים אחר המצב ולא אדישים למתנהל בשער החליפין.
רכישת דולרים נוספת
בתוך כך, ביצע היום בנק ישראל רכישה נוספת של 200 מיליון דולר במטרה להחליש את השקל. זהו היום השלישי ברציפות בו מתערב הנגיד בשוק המט"ח על ידי רכישות אגרסיביות. אתמול רכש הבנק 50-100 מיליון דולר לאחר סגירת השער היציג כאשר יום קודם ביצע עוד רכישה של כ-300 מיליון דולר. סך הכל במהלך שלושה ימים בלבד ביצע הבנק המרכזי קניות בסכום כולל של כ-600 מיליון דולר.
תחזית הצמיחה תעודכן למעלה
בין השאר התייחס נגיד הבנק המרכזי גם לצמיחה בשנת 2010 שצפוייה להגיע ל-2.5% ומסר כי בקרוב תעודכן התחזית כלפי מעלה. לגבי הגרעון בתקציב ציין הנגיד כי עקב תקבולי מס גבוהים מהחזוי צפוי הגרעון להיות נמוך מהתחזיות ולעמוד על כ-5%.
- 1.מבין עניין 08/03/2011 20:28הגב לתגובה זולך תלמד כלכלת מאקרו למתחילים
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
