ת"א סוגרת שנה: Bizportal מביא את רשימת 10 המניות המנצחות
אין ספור סופרלטיבים כבר נכתבו על השנה החולפת במהלכה דהרה הבורסה לגבהים חדשים-ישנים תוך כדי שהיא רושמת את אחד ממהלכי ההתאוששויות המהירים שידענו אי פעם. מספיק מבט חטוף בהודעת סגירת המסחר שהוציאה הבורסה לני"ע בתאריך 31.12.2008 כדי להבין את המרחק הרב שעשו המדדים מאז ואת התשואות חסרות התקדים של המניות המובילות היום.
באותו היום דיווחה הבורסה כי "יום המסחר האחרון של 2008 הסתיים בעליות שערים חדות כאשר מדד המעו"ף מזנק ב- 2.1% לרמה של 654.85 נק', ומדד ת"א 100 טיפס 1.8% וננעל בשער של 564.09 נקודות". בסוף יום המסחר גם הוכתרה המנייה בעלת התשואה הגבוהה ביותר לשנת 2008 - הייתה זו מניית אסם שהצליחה לצבור תשואה אדירה של מינוס 2.3% .
רוב המניות סיימו עם תשואה תלת-ספרתית
השנה כאמור מדובר בסיפור אחר לגמרי. בבחינת תשואות המניות במדד ת"א 100 עולה כי רק 2 מניות סיימו את השנה עם תשואה שלילית כאשר 40 מניות סיימו עם תשואה הנמוכה מ-100% ולא הצליחו להכפיל את ערכן. תשואה של 100% הייתה דבר שכיח למדי השנה - לצורך העניין אם ניקח את מניית לאומי, שזינקה בשיעור של 121%, נראה כי היא אפילו לא נכנסת לרשימת ה-50 הראשונות. בין המניות 'המאכזבות' במדד נמצאות כיל שצברה תשואה שנתית של 96%, מכתשים אגן שעלתה 'רק' ב-56% וטבע שהשיאה תשואה 'עלובה' של 33%. 58 ממניות מדד ת"א 100 השיאו תשואות תלת ספרתיות ומנייה אחת התבלטה מעל כולן וצברה תשואה פנומנאלית של 4 ספרות.
עשר הגדולות של השנה
באופן לא מפתיע המנייה המנצחת של השנה היא ישראמקו שגילוי מצבורי הגז הטבעי בשדות הגז 'תמר' ו'דלית' הזניק את ערכה ושוויה באלפי אחוזים. כיום נסחרת החברה בשווי שוק של קרוב ל-5 מיליארד שקל לאחר שמניית החברה זינקה בשיעור חסר תקדים של 1,892%.
אחריה ברשימה ניצבת אינטרנט זהב שרשמה תשואה פנומנאלית של 740% הודות לאחזקתה במניית בזק, אותה רכש בעל השליטה, איש העסקים שאול אלוביץ' עבור סכום אדיר של 7 מיליארד שקל. כמוה גם סמייל תקשורת שהשיאה 451% ואשר נרכשה מאלוביץ' על ידי יוסי מימן עבור 1.2 מיליארד שקל.
אלרוב היא הנציגה הבכירה מסקטור הנדל"ן ולא בגלל פעילותה בתחום. מניית החברה שסיימה את 2009 עם תשואה של 730% חייבת את הזינוקים בשערה לאחזקותיה במניות הבנקים.
גם קבוצת דלק המחזיקה בין היתר בדלק אנרגיה ואבנר חייבת את 597% שצברה במהלך השנה החולפת לאחזקותיה בחברות הבת המצליחות.
עוד נציגות מוצלחת לסקטור הגז והנפט היא מניית נפטא שעוסקת בחיפוש נפט וגז ובנדל"ן ומחזיקה בין היתר באווז מטיל ביצי זהב הנקרא ישראמקו. אחזקה שתרמה לה השנה 547%.
מיד אחריה ניצבות דלק קידוחים ואבנר שגילוי מאגרי הגז הקפיצו את ערכן מתחילת השנה ב-490% ו-467% בהתאמה.
אמפל אמריקן, של איש העסקים יוסי מימן, שהשקעותיה באנרגיה וב-EMG הזרימו לקופתה מזומנים רבים זינקה השנה ב-398%.
את הרשימה סוגרת סאני של איש העסקים אילן בן דוב שרכש השנה את חברת פרטנר עבור 5.3 מיליארד שקל באחת מעסקאות הענק שנחתמו השנה במשק. סאני סיימה את שנת 2009 עם תשואה של 320%.
בצד האדום של המסחר
נציין כי רק שתי מניות הצליחו לבלוט לשלילה ולסגור את השנה ההיסטורית הזו עם תשואה שלילית. איזיצ'יפ, העוסקת בפיתוח וייצור שבבים לרשתות תקשורת, איבדה השנה 27.52% ונס טכנולוג'יס העוסקת באספקת פתרונות ושרותים בתחומי המחשב וה-IT, סיימה את השנה עם ירידה של קרוב ל-30%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
