אווירת סוף שנה באסיה: עליות חדות במדדים, ההאנג סאנג מזנק ב-1.75%
יום המסחר האחרון לשנת 2009 מתנהל כעת בבורסות אסיה בעליות שערים. ברמה שנתית, 2009 הייתה השנה הטובה ביותר עבור שוקי המניות במזרח אסיה מאז 2003. ברקע למסחר הבוקר באסיה עומדים החוזים בוול סטריט שנסחרים בשעת בוקר מוקדמת זו בעליות קלות.
מדד ה-MSCI לאסיה פסיפיק נסחר כעת בעלייה של 0.6% ומשלים עלייה של 35% מתחילת השנה, זאת אל מול עלייה של 28% בלבד במדד MSCI העולמי. מבין 10 הסקטורים המובילים במדד MSCI לאסיה פסיפיק, היה זה סקטור החברות העוסקות שבכריית חומרי הגלם שרשם את העלייה החדה ביותר. BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, הייתה החברה שתרמה את העלייה הגדולה ביותר למדד האזורי במהלך השנה החולפת.
מדד ההאנג סאנג מזנק בשיעור חד של 1.75%. שנחאי משלימה יום שלישי רצוף של עליות ומתחזקת כרגע ב-0.6%. גם בומביי נסחרת בצד הירוק ורושמת עלייה של 0.9%.
נגיד הבנק המרכזי של סין אמר היום כי השנה הבאה היא שנה קריטית לכלכלת סין שלאחר ההתאוששות היפה ב-2009 צריכה להתחזק ולהוביל את האזור ב-2010. בהתאם לכך אמר הנגיד כי הוא צפוי להנהיג בשנה הקרובה מדיניות מוניטרית מתונה ומשוחררת. נתון מאקרו העתיד להתפרסם מחר צפוי להצביע על גידול בייצור של סין הגבוה ביותר מאז אפריל 2008.
"השנה הזו הייתה ללא ספק השנה של סין אשר ממש לבדה דחפה את מחירי הסחורות למעלה, החזיקה בעצמה את סחר הפנים באזור והצליחה להרוויח מהמדינות השכנות", כך אמר קודם לבלומברג ראש מחלקת מחקר אסיה בבית ההשקעות ABN בסינגפור.
מניות חברות הנחושת והנפט מזנקות עקב ביקושים מוגברים לסחורות. בארה"ב הגיע לשיא הביקוש לדלקים עקב גל קור העובר על האזור ומקפיץ את מחירו לעליות זה היום השביעי ברציפות. גם מחירי הנחושת זינקו אתמול בבורסה בלונדון ב-1.2% למחירם הגבוה מאז ספטמבר 2008.
הבורסות ביפן ובדרום קוריאה יהיו סגורות היום לרגל חג השנה האזרחית.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
