הדולר נחלש בעולם: בארץ, נסחר ביציבות מול השקל למרות העלאת הריבית אמש

במסחר מול האירו התהפכה המגמה עם התחזקות המטבע בעולם. השער היציג של הדולר נקבע על 3.79
איתי זהוראי |

היום (ג') מתנהל המסחר בגזרת המט"ח בעליות שערים של האירו מול השקל וביציבות של הדולר שממשיך להפגין איתנות במסחר מול המטבע המקומי. החששות כי העלאת הריבית אמש על ידי בנק ישראל תביא לירידה בשער הדולר ולפגיעה בייצואנים, נראים כעת פחות מציאותיים נוכח המסחר שנרשם היום במטבע האמריקני.

השער היציג של הדולר נסגר בירידה קלה של 0.08% ונקבע ברמה של 3.790. האירו היציג התחזק מעט מול השקל (0.03%) זאת לאחר שרשם כבר ירידה של 0.2% ונקבע לבסוף ברמה של 5.465.

בעולם הדולר איבד מכוחו והוא נסחר כעת בירידות מול המטבעות המובילים, זאת ברקע להתאוששות הגלובלית והעלייה במדדי הבורסות המקומיות שדוחפות את המטבעות להתחזקות מול הדולר. במקביל צפויים להתפרסם בקרוב נתוני מאקרו בארה"ב, כאשר ציפיות האנליסטים הם לשיפור באינדיקטורים הכלכליים שיעידו על המשך התאוששות הכלכלה האמריקנית ועליית הסבירות להעלאת ריבית קרובה מהצפוי של הבנק הפדרלי בארה"ב.

במסחר המקומי נסחר כעת הדולר ללא שינוי משמעותי עם נטייה קלה לירידות כאשר כפי שמסתמן על פי נתוני המסחר שנרשמים כעת נראה כי הדולר חזק מהצפוי ולמרות העלאת הריבית של נגיד הבנק המרכזי שומר המטבע האמריקני על ערכו ברמה של 3.788.

מנגד האירו שנסחר הבוקר בירידות של כ-0.2% רושם כעת עלייה קלה של 0.03% לרמה של 5.465 במסחר מול השקל וזאת בהתאם למגמת ההתחזקות של המטבע בעולם. התיקון במסחר היום מול השקל בולט ברקע להתחזקות שרשם המטבע המקומי מול האירו כאשר מתחילת החודש רשם עלייה של קרוב ל-5% במסחר מול האירו.

בזירה העולמית נחלש כעת הדולר ורושם ירידות של כ-0.5% מול האירו, זאת לאחר שנסחר בשיא של ארבעה חודשים מולו. כעת נסחר המטבע האמריקני סביב שער של 1.444 דולר לאירו. מול היין מתחזק מעט הדולר ורושם עליות של כ-0.15% לרמה של 91.71 יין לדולר.

על פי הקונצנזוס בשוק ה'פד' קרוב מאוד ליציאה מתוכנית החילוץ בעוד שהבנק המרכזי ביפן רחוק מכך", כך אמר לבלומברג הידקי אמיקורה מנהל חטיבת מט"ח בבית השקעות בטוקיו. "כתוצאה מכך אנו רואים את הדולר ממשיך להתחזק ואת היין ממשיך להיחלש", סיכם אמיקורה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.