אפריקה מדווחת: המדינה שוקלת לסיים את החוזה עם זכיינת הרכבת הקלה בת"א, תאגיד MTS
במהלך נובמבר 2009 הודיעה המדינה לזכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, MTS, כי היא שוקלת לסיים את ההסכם עימה ובצל כך תקיים לה שימוע שלאחריו תתן את החלטתה בנושא, כך הודיעה אמש (א'') חברת אפריקה, המחזיקה ב-20% מהזכויות בחברה.
"במהלך נובמבר, הודיעה המדינה ל- MTS, כי היא בוחנת את התכניות בקשר עם פרויקט הרכבת הקלה, ובגדר כך אף שוקלת להביא את הסכם הזיכיון לידי סיום", נכתב בהודעת אפריקה לבורסה.
המדינה מתכוונת להגיע להחלטה בנוגע לעתיד הפרויקט כאמור עד למחצית חודש דצמבר 2009, לאחר קיומו של הליך שימוע בעניין. עם זאת, ב-MTS טוענים כי אין כל לגיטימיות להליך השימוע ולכן ביקשו מהמדינה לקיים סדרת פגישות בלוחות זמנים קבועים, על מנת להשלים את הסגירה הפיננסית לפרויקט.
בנוסף, טענה MTS במכתב למדינה, כי היא נותרה מחויבת להשלמת הסגירה הפיננסית. בתגובה לכך, השיבה המדינה וחזרה על עמדתה כי יש לקיים הליך שימוע בעניין, ובנוסף ביקשה המדינה לקבל מ- MTS את החומרים הרלוונטיים על מנת להראות כי MTS תוכל להשלים את הסגירה הפיננסית בעתיד הקרוב.
החוזה עם MTS נחתם ב-2008, אך עד היום לא הושגה סגירה פיננסית שתאפשר את תחילת העבודות. הנושא התעכב הן בשל המשבר הכלכלי הגלובלי שהקשה על גיוס אשראי הנדרש, והן עקב הטלטלה הפיננסית שפקדה את אפריקה ישראל, המחזיקה 20% ממניות הזכיינית. בעלי המניות האחרים הם החברה הגרמנית סימנס, התאגיד הסיני CCECC והפורטוגלי SDCC. כמו כן חברת אגד שותפה בו.
רק לאחרונה חידשה MTS את ערבויותיה מול המדינה, בסך של כ-120 מיליון שקלים. הערבויות שחודשו עד סוף השנה הם אחד מתנאי המכרז, מהלך שבא להעיד כי החברות השותפות במיזם אינן מוכנות לבטל את הפרויקט.
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא אחד ממיזמי ה-BOT (בנייה, הפעלה, העברה) שמקדם החשב הכללי. המסלול הראשון (הקו האדום) של הרכבת יחל בתחנה המרכזית בפתח תקווה ויסתיים בדרום בת ים. בדרך תעצור הרכבת בכמה מקומות ברמת גן ובתל אביב, לרבות רחוב ז''בוטינסקי, מרכז עזריאלי, מתחם הקריה ושדרות ירושלים ביפו.