סופגת הפסד כבד: 65 קבוצות רכישה גרמו למדינה איבוד הכנסה אדיר
מאבק הקבלנים בקבוצות הרכישה מתחמם. היום (יום א') משחררת התאחדות הקבלנים מדגם שערכה חברת הייעוץ והניהול של BDO - זיו האפט, שמצא כי הפסד המדינה מ-65 פרויקטים של קבוצות רכישה במהלך השנה האחרונה מסתכם בחצי מיליארד שקלים.
נדגיש כי, זהו הפסד המדינה ממיסים רק מ-65 הפרויקטים שנבדקו וכי קיימים עשרות פרויקטים נוספים. כלכלני BDO - זיו האפט אומרים כי "על פי המצב הקיים כיום, קבוצות רכישה הרוכשות קרקע מגורם פרטי אינן מחוייבות במע"מ וזאת בניגוד לקבלן הרוכש את הקרקע. כמו כן הקבוצות אינן משלמות מע"מ על הוצאות הפיתוח. היות ורוכש הדירה הינו חבר בקבוצה הבונה את הבניין אזי הוא פטור גם מתשלום מס רכישה על הדירה. בנוסף, מכיוון שהקבוצה איננה חברה היא חוסכת את הרווח היזמי ואת המע"מ הנלווה אליו".
במסגרת הבדיקה חושב הפסד המדינה ממיסים בהתאם לפרמטרים הבאים: הפסד המדינה ממע"מ על הקרקע בשיעור 16.5% במידה והמוכר הוא פרטי, הפסד מע"מ על עלויות פיתוח בהנחה של 400 שקלים למ"ר, הפסד המדינה ממס רכישה כאשר מחיר הדירה נקבע לפי המחירים המקובלים באיזור בו פועלת קבוצת הרכישה, והפסד המדינה ממע"מ על רווח היזמי.
במסגרת הבדיקה נעשה גם ניתוח לגבי מיקום הפרויקטים הנבנים על ידי קבוצות רכישה ונמצא כי 55% מהקבוצות ממוקמות בעיר ת"א, 25% מהקבוצות בגוש דן, וכ- 14% בשרון. כלומר, "למעלה מ- 90% מהקבוצות פועלות באיזורי הביקוש במרכז הארץ ולא בפריפריה", אומרים הקבלנים, שמדגישים כי "מרבית הרוכשים של הדירות הינם משקיעים ולא רוכשי דירות למגורים".
סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, אמר כי "פעילות קבוצות הרכישה בישראל מסבות למדינה הפסדים כבדים. הפרויקטים אותם דגמנו הם רק חלק מעשרות פרויקטים שקמים היום במסגרת קבוצות רכישה". לדבריו, "פילוח הפעילות של קבוצות הרכישה מאשר את העובדה כי קבוצות הרכישה כדאיות רק באיזורי הביקוש בהם עלויות הקרקע גבוהות ועל כן ניתן לומר שהמדינה מעניקה הטבות מס מופלגות למי שידיו משגת לרכוש דירות יקרות במרכז הארץ ובעיקר למשקיעים שקונים דירות "פטורות" ממס בקבוצות רכישה מתוך מטרה למכור אותן מאוחר יותר במחירי השוק ולרשום רווח גבוה מאוד לעצמם".
לדברי סרוגו, "המדינה יוצרת בכך אפלייה כפולה גם בין קבלנים ובין מארגני קבוצות רכישה בכך שאינה מאפשרת להם לפעול בתנאי תחרות שווים וגם בין רוכשי הדירות, כך שמשקיעים ובעלי ממון מקבלים הטבות לרכישת דירות על פני מי שידם אינה משגת לרכוש דירות במרכז הארץ".
בהתאחדות הקבלנים דורשים מרשות המיסים "לתקן את המעוות על ידי ביטול האפליה ויצירת תנאים שווים לפעילותם של הקבלנים ומארגני קבוצות הרכישה", נמסר מההתאחדות.
פילוח הפעילות של קבוצות הרכישה, ע"פ BDO-זיו האפט:

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
