עוד חדשות רעות לצים? המדד המשקף את עלויות מחירי ההובלה הימית צלל השבוע בחדות
המדד העוקב אחר מחירי עלויות ההובלה הימית, ה-Baltic Dry Index) BDI) העוקב מדי יום אחר ממוצע התעריפים הנקובים ב-26 נתיבי השיט המרכזיים למסחר בעולם, רשם את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש אוקטובר בשנת 2008 על רקע האטה מתמשכת בביקוש לפחם וברזל בקרב הסינים.
המדד איבד היום 135 נקודות, שהם 4.6% לרמה של 2,772 נקודות, מה שהוביל בסיכום שבועי לירידה חדה במדד העוקב אחר מחירי ההובלה הימית של כ-17%.
ייתכן והדבר מבשר על המשך החדשות הרעות עבור החברה לישראל שבשליטת האחים עופר, אשר מחזיקה בחברת הספנות צים. החברה לישראל, שנהנתה משבוע מסחר חיובי במיוחד, פרסמה בימים האחרונים נתונים כלכליים על חברת הבת, נתונים לפיהם קיים צפי להפסדים של כמיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.
מניות חברות ההובלה הימית באסיה ספגו יום מסחר קשה במיוחד על רקע הירידה במדד ועל רקע הירידה בביקושים להובלת סחורות. מניות China Cosco Holdings צללו בברסת הונג קונג בשיעור של 7.94% ומניותיה של חברת Pacific Basin Shipping צנחו היום בשיעור דומה.
"הסינים נסוגים והדבר מתחיל להיות מורגש במספר המשלוחים החודש", כך לדברי גאווין דורל, בכיר מחברת הספנות Island View Shipping שבסיסה בקייפטאון, דרום אפריקה. "נראה שרשמת האטה בגזרת הפחם והברזל", הוסיף דורל בראיון טלפוני לסוכנות בלומברג.
נסיקה ברמות הייבוא של פחם וברזל לגבולות סין על רקע תוכניות החילוץ של הממשל, תרמה להכפלת מדד מחירי התובלה הימית פי חמש ובכך עזרה להחזרת חלק מהתמוטטות שנרשמה בשנת 2008. עם זאת, מסתמן כרגע כי הסינים בחרו לקחת פסק זמן.
יצרניות הפלדה דוחות את ייבוא חומרי הגלם בזמן שהן מנהלות משא ומתן על מחירי הסחורות עם חברות ריו טינטו ו-BHP Billiton, מסביר דורל את ההאטה ומוסיף כי "אני לא חשב שהם (הסינים) ישובו לזירה עד שחברות הכרייה ייכנעו".
גם תעריפי ההשכרה היומית של אוניות ההובלה ירדו היום כמעט בקרב כל הדגמים השונים. הירידה החדה ביותר הורגשה באונייה מדגם Panamaxes, אונייה שעוצבה במיוחד על מנת לנווט בתעלת פנמה, עם ירידה של 5.6%. מחיר ההשכרה היומי של האונייה המבוקשת והפופולארית להעברת ברזל, Capesizes, ירד בשיעור חד של 5.2% לתעריף יומי של 45,428 דולר ליום.