הצעת חוק ההתיעלות הכלכלית לשנים 2008 ו - 2009

ב-16 ביוני 2009 בקובץ ה"ח הממשלה מספר 436, פורסמה הצעת החוק ליישום התכנית הכלכלית לשנות המס 2009 ו-2010.
עו"ד לילך דניאל |

לאור פניות רבות למערכת, בחרנו להביא את עיקרי הנושאים המוצעים בפרק המסים - מס הכנסה, מס ערך מוסף וביטוח לאומי. הנושאים ודברי ההסבר הר"מ מתפרסמים תוך מתן הסתייגות, שלפיה מאחר שמדובר בהצעת חוק שטרם אושרה, יש להביא בחשבון כי לא כל הנושאים המוצעים יאושרו. כדי לקבל החלטות סופיות יש להמתין לאישורה המוחלט של הצעת החוק. הצעות לתיקון פקודת מס הכנסה א. הוראת שעה לגבי חלוקת דיווידנד בשנת 2010, לעניין סעיף 125ב לפקודה מוצע, בסעיף 168 להצעת החוק, להפחית את שיעור המס החל על דיווידנד שמקורו ברווחים ראויים לחלוקה שנצברו בידי החברה מחלקת הדיווידנד עד המועד הקובע, לשיעור 12%, ובלבד שמקבל הדיווידנד היה זכאי לשיעור מס של 10%, לפי הוראות סעיף 94ב(א)(2) לפקודה, אילו היה מוכר את המניות. מוצע לקבוע כי שיעור המס המופחת כאמור לעיל יחול לגבי הכנסה מדיווידנד שהתקבלה החל ב-1 בינואר 2010 עד יום 30 בספטמבר 2010, וזאת כדי שגביית המס על הדיווידנד האמור תהא בשנת המס 2010. ב. הפחתת שיעורי המס החלים על הכנסתו החייבת של יחיד - סעיף 121 לפקודה בסעיף 121 לפקודה קבועים שיעורי המס החלים על הכנסתו החייבת של יחיד החל בשנת המס 2010. מוצע שלא לתקן את הפקודה לגבי שנת המס 2010, אלא לגבי השנים 2011 עד 2016. ג. הפחתת שיעורי מס חברות תיקון לסעיף 126 לפקודה - הקובע את שיעור מס החברות. על פי תיקון 147 לפקודה, מס החברות הוא בשיעור 26% בשנת 2009 ו-25% החל בשנת 2010. מוצע להפחית את שיעור המס בהדרגה, עד לשיעור 18% שיחול החל משנת 2015. עד אותה שנה יחולו הוראות השעה שבסעיף 169 להצעת חוק זו, ולפיהן מס החברות יהיה 25% בשנת 2009, 24% בשנים 2010 ו-2011, 23% בשנת 2012, 21% בשנת 2013 ו-20% בשנת המס 2014. בהתאמה מוצע כי תחילת הוראות התיקון לגבי שיעור מס החברות בשנת המס 2009 תהא ב-1.1.2009, ותחילת הוראת ביטול הוראת השעה שנקבעה במסגרת תיקון 147 לפקודה תהא באותו מועד. ד. ביטול המס על רווחים שנצברו בקופות הגמל לתגמולים החל ביום 1.1.2003 מוצע לבטל את המס החל על רווחים שנצברים בקופות הגמל לתגמולים, והכול בגין הפקדות שבוצעו במהלך השנים 2003 עד 2007, ובלבד שמדובר ב"משיכה כדין" ובסכומים שאינם חייבים במס לפי סעיף 3(ד) או סעיף 87 לפקודה. מוצע כי תחולת התיקון תהא לגבי ריבית ורווחים שמקורם בתשלומי היחיד לקופת הגמל, שהופקדו במהלך השנים 2003 עד 2007, וששולמו לו על ידי הקופה החל ביום 1.7.2009. ה. קיבוע היקף ההטבה הניתן לפי סעיף 11 לפקודה לתושבי יישובים הזכאים להטבות מוצע החל בשנת 2012 לקבע את היקף ההטבה הנוכחי הניתן לפי סעיף 11 לפקודה לכל תושב יישוב המנוי בו, כך שלא יהיה שינוי ביחס למצב החוקי הנוכחי. זאת, על פי מתווה הפחתת שיעורי המס החלים על הכנסתו של יחיד מיגיעה אישית כאמור בסעיפים 165(12) ו-167 להצעת חוק זו (ראה סעיף ב' בסקירה זו). ו. מחצית נקודת זיכוי במקום נקודה - למסיימי תואר ראשון מוצע לקבוע כי גם מסיימי תואר אקדמי ראשון יהיו זכאים למחצית נקודת זיכוי בלבד, וזאת בלי לשנות את תקופת הזכאות. בהתאמה מוצע לתקן את ההוראות למסיימי תואר ברפואה או ברפואת שיניים ולמסיימי מסלול ישיר לתואר שלישי. מוצע לקבוע כי התיקון יחול לגבי יחיד שסיים את לימודיו בשנת המס 2009 ואילך, כך שהשינוי בנקודות הזיכוי יחל, למעשה, בשנת המס 2010. ז. ביטול הסמכת שר האוצר לקבוע שיעורי מס מופחתים לעיתונאי חוץ ולספורטאי חוץ מוצע לתקן את סעיף 75א לפקודה ולבטל את הסמכת שר האוצר לקבוע שיעורי מס מופחתים ביחס להכנסתם של עיתונאי חוץ מעבודתם כעיתונאים וספורטאי חוץ מעיסוקם בספורט. מוצע כי התיקון יחול מיום 1.1.2010 לגבי הכנסה שהופקה החל מאותו יום. ח. הטבות מס לעולים חדשים - תיקון לתיקון מס' 168 לפקודת מס הכנסה מוצע להגביל את סמכות שר האוצר, כך שלא יהיה ניתן להאריך את תקופת ההטבות כפי שנקבע בתיקון מס' 168 לתקופה העולה על עשר שנות מס. עוד מוצע לקבוע כי כדי ליהנות מהארכת תקופת ההטבה כאמור, על היחיד לבצע השקעה משמעותית בישראל, שיש בה כדי לקדם יעדים לאומיים הנוגעים למשק המדינה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה