צרכנים ופרסום בעולם מרובה מסכים ופלטפורמות
שעון מעורר במסך של הטלפון הנייד מעיר אותך בבוקר, אתה מתבונן עליו וגם שולח SMS מהיר של בוקר. עוד שתי לחיצות על המסך הדיגיטלי של מכונת הקפה ושל המיקרו גל. עד שהקפה יהיה מוכן צפייה קצרה במחשב כדי לראות את כותרות הטוויטר ולשגר את המייל הראשון של הבוקר. הצצה קטנה לדף הבית ולפרסומת הויראלית שקיבלת בלילה. כשאתה יושב בנחת לקרוא את העיתון עם הקפה אתה כבר יודע את כל הכותרות. עוד לא עברו 10 דקות מאז שהתעוררת וכבר הספקת לצפות בכמות המסכים שאדם נורמאלי היה צופה בשבוע שלם עד לפני שנים מעטות.
חלקכם עוד לא מזדהים עם הדמות שתיארתי, אבל זהו צרכן העתיד (ההווה) שנע בין המסכים השונים לאורך היום ומשנה כך את הרגלי צריכת המדיה שלו ועימם את כללי המשחק בתחום התוכן, הפרסומת ושאר תחומי המדיה.
עולם הפרסום הישן הפנה לטלוויזיה ולפרסום "מעל הקו" 50-70 אחוז מתקציב הפרסום של חברות בינוניות וגדולות. הטלוויזיה, למרות היותה ערוץ יקר, סיפקה סחורה איכותית של חשיפה רחבה במדורת השבט של כולם. אבל עולם מרובה המסכים ומרובה הפלטפורמות משנה את החוקים. קידום המכירות שביצעה רשת ערוץ 2 לתוכנית ה"ריאליטי" "המירוץ למיליון" מדגים כיצד החוקים משתנים. חישבו על כך - ערוצי הטלוויזיה נהגו לעשות "פרומו" לעצמם ולתכניהם בטלוויזיה בלבד. הרי זה נתיב החשיפה האופטימאלי ומי צריך לרוץ ולהזיע בשטח כאשר יש לו כלי קד"מ חזק כל כך ועוד בחינם?
העובדה שתוכנית טלוויזיה בעלת פוטנציאל רייטינג גבוה כל כך משתמשת בשיטות שיווק קמעונאיות מסורתיות של מוצרי צריכה ליצירת חווית לקוח מחוץ למסך היא קצה הקרחון לשינויים שעוד נכונו לנו בשנים הבאות.
הצרכן העדכני מוצף בתוכן וגירויים וסובל מהעדר משאבי זמן. לכן הוא מחפש התאמה אישית. במקום לצפות ב"מבט לחדשות" (מדורת השבט) בתשע בערב ולקבל בו 15 אייטמים ששלושה מהם מעניינים אותו ובאחרים הוא צופה-בוהה כדי להמתין למה שחשוב לו באמת, הוא נחשף כיום, לאורך כל היום, לתכנים וקליפים שמעניינים אותו אישית. מטבע הדברים כל קליפ וחשיפה מתקצרים לדקות ספורות וגם אם סך הצפייה היומי שלו גדל, הרי שאין לו יותר פנאי וסבלנות לתוכנית מסורתית באורך מלא. הזרימה הרגועה של צופה הכורסה הוחלפה בזיפזופ בלתי פוסק בין תכנים וערוצים.
זוכרים את משחק הילדים "טלפון שבור"? זה מה שקורה למסר השיווקי כיום. הנרטיב הפרסומי מתפרק לרסיסים שמגיעים לצרכן בסדר אקראי כמו פאזל שאבדו בו מחצית החלקים. לך ותסמוך על הצרכן שהוא יידע לאסוף את הרסיסים ולהשלים בעצמו את הסיפור שרצית לספר. לכן את תוכנית הטלוויזיה תוכלו לראות גם באינטרנט ובטלפון הנייד, את "הפרומו" לתוכנית הטלוויזיה תמצאו בסופרמרקט, ועוד לא התחלנו לדבר על השיווק החוויתי שמנסה ליצור הסופרמרקט עצמו, לפי המודל שבו בונים טלנובלה בטלוויזיה.
בעמוד הראשי של אתר האינטרנט של ברק אובמה כתוב "אובמה בכל מקום" (Obama Everywhere), ומתחת לכותרת ישנה רשימה של 16 ערוצי תקשורת שבהם הוא נמצא. נשיא ארצות הברית הנוכחי נבחר כי הוא קרא את מפת ריבוי המסכים והפלטפורמות.
דפי זהב פרסמו את עצמם פעם בססמא "אם אתה לא שם אתה לא קיים". בעולם המדיה החדש צריך אולי לומר, אם אתה לא שם ושם ושם, ובכל מקום אפשרי, ה"שם" הישן שלך ישאיר אותך מחוץ למשחק.
פרופ' אורן קפלן, פסיכולוג וכלכלן, ראש המחלקה לשיווק במסלול האקדמי המכללה למינהל, יעמוד בראש הכנס "עולם השיווק רץ למיליון" שיתקיים במכללה ב-11/5/09.
***************************
הכנס "עולם השיווק רץ למיליון" שיתקיים ב-11 במאי במסלול האקדמי המכללה למינהל יעסוק בכללי המשחק החדשים הללו.
***************************
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
