אירופה מאבדת גובה: נתון התמ"ג מבריטניה מעיב, הדאקס משיל 2.3%
המדדים המובילים בבורסות אירופה נסחרים במגמה שלילית ברקע לצניחה שנרשמה אמש בוול סטריט וברקע לירידות השערים החדות שנרשמו הבוקר בבורסות אסיה. גם נתון התמ"ג של בריטניה מעיב היום על המסחר.
הבוקר פירסם הבנק המרכזי בבריטניה את נתון התמ"ג, הנתון הצביע על צמיחה שלילית של 1.5% ברבעון האחרון לשנת 2008, זאת בעוד תחזיות האנליסטים עמדו על התכווצות של 1.2%.
למעשה, לראשונה מאז שנת 1991 נכנסת כלכלת בריטניה למיתון באופן רישמי שכן ברבעון השלישי והרביעי לשנת 2008 נרשמה צמיחה שלילית. נזכיר כי ברבעון השלישי התכווצה כלכלת המדינה באופן מתון יחסית של כ-0.6%.
"תחושת האובדן והעגמומיות מורגשת בכל פינה. היום לחברות הרבה יותר קשה לבוא ולהגיד שהם מזהות שיפור כלשהוא במצבם", כך אמר היום בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג אנדי ברוך, מנהל קרן השקעות מ-Schroder Investment Management שבלונדון.
את המגמה השלילית ביום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי מובילות הבוקר מניות הנפט והביטוח, בעוד מניות הבנקים נסחרות בשעה זו במגמה מעורבת.
הבנק הבלגי פורטיס, אשר הולאם בעת האחרונה על ידי הממשל המקומי, דיווח אתמול כי בסיכום תשעת החודשים הראשונים לשנת 2008, רשם הבנק הפסדים של כ-14.1 מיליארד אירו. בנוסף, ראשי פורטיס ציינו כי ברבעון האחרון לשנת 2008 הם מעריכים כי ההפסדים יסכתמו בכ-4-5 מיליאד אירו נוספים.
מניית החברה מטפסת היום בחדות למרות הדיווחים העגומים וזאת ברקע לפרסומים בכלי התקשורת במדינה כי BNP פאבריס הסכים לרכוש נתחים מפורטיס. מניית פורטיס מוסיפה בשעה זו 14.9% ומניית BNP מאבדת כ-6.7%.
עוד ממגזר הפיננסים, העיתון אינדיפנדנט דיווח היום כי בסיכום שנת 2008 צפוי ברקליס לרשום בשורה התחתונה רווחיות, הרווח ירשם אפילו אחרי מחיקות ענק שביצע השנה הבנק הבריטי. למרות הדיווחים, מניית החברה מאבדת כעת 11.3%.
בתוך כך, נדמה כי כלכלת בריטניה שוקעת במהירות אדירה. היום בריטניה צפויה לפרסם היום את נתון התמ"ג לרבעון השלישי. האנליסטים מעריכים שהבנק המרכזי ידווח על צמיחה שלילית של כ-1.2%.
מנהיג המפלגה השמרנית, דיוויד קמרון, נשמע מוטרד מאוד ומבקר בחריפות את התנהלות הממשלה בכלל ואת מדיניות האוצר בפרט בראיון שהעניק לטלגרף הבריטי.
קמרון אמר בראיון: "הכסף יאזל ממש בקרוב אם ראש הממשלה, גורדון בראון, ימשיך באותו המתווה של התוכניות הפיננסיות. אנו עלולים לחזור לזמנים הקשים כפי שהיה בשנות ה-70". מנהיג המפלגה השמרנית הדגיש בראיון לטלגרף כי במידה והמצב הקשה יימשך, בריטניה תצטרך לפנות לקרן המטבע הבינ"ל ולבקש סיוע כלכלי.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.