כלכלני פועלים: "למשקיעים בעלי אורך נשימה, מומלץ להתמקד במניות דפנסיביות"

בפועלים התייחסו גם לכניסתו של אובאמה לנשיאות: "הדולר לא קיבל תמיכה השבוע מכניסתו לתפקיד הנשיא החדש, שכן בנאומו לא סיפק ברק אובאמה פרטים חדשים לגבי תוכניותיו להמרצת הכלכלה"
נועם הוד |

כלכלני חטיבת המחקר של בנק הפועלים התייחסו בסיקרתם השבועית להתפתחויות בשוק המניות, לכניסתו של הנשיא הנבחר, ברק אובאמה לבית הלבן, ופרסמו הערכות לקראת הודעת נגיד בנק ישראל על גובה הריבית במשק.

שוק המניות: "יתכנו עוד מחיקות והפסדים ניכרים בדוחות החברות לרבעון הרביעי של 2008"

כלכלני הבנק מעריכים כי ריבוי האינדיקאטורים השליליים בחודשים האחרונים צפוי להמשיך ולהעיב על שוקי המניות בעולם בכלל, ובישראל בפרט. אומנם בחודש וחצי האחרונים חלה התאוששות מסוימת במדדי המניות הכבדות בתל אביב, אולם להערכתם לא מדובר בשינוי מגמה בר קיימא.

בחודשים הקרובים צפויים מספר אירועים, מדגישים בפועלים, אשר עשויים להיות בעלי השפעה על הכלכלה, ובהם המשך הירידה בריביות בעולם ותהליכי התייעלות שעוברות מרבית החברות.

מנגד, בפועלים מזכירים כי יתכנו עוד מחיקות והפסדים ניכרים בדוחות החברות לרבעון הרביעי של 2008, וגם פרסום התחזיות ל-2009 על ידי חלק גדול מהחברות עלול לעורר אכזבה, נוכח פסימיות שעלולים לשדר מנהלים רבים לשנה הקרובה.

על כן אומרים מעריכים בפועלים: "אנו סבורים כי הירידות של 2008 הביאו את מחיריהן של מניות רבות לרמות אטרקטיביות להשקעה בטווח הארוך, אך זאת רק למשקיעים ארוכי נשימה וסבלניים, אשר יהיו מוכנים לסבול את תנודתיות השערים החריפה בטווח הקצר והבינוני".

כלכלני הבנק הוסיפו: "המלצתנו למרבית המשקעים היא להמשיך ולהחזיק ברכיב מנייתי נמוך. למשקיעים בעלי אורך נשימה, אשר מוכנים לשאת בתנודתיות, מומלץ להתמקד בעיקר במניות דפנסיביות, כגון מניות התקשורת, הפרמצבטיקה והאנרגיה, שכן החברות בענפים אלו ממשיכות להציג תוצאות עדיפות ביחס לממוצע הרב ענפי".

זירת המטח: "הדולר לא קיבל תמיכה השבוע מכניסתו לתפקיד הנשיא של ברק אובמה"

השקל נחלש השבוע למול הדולר ומנגד, התחזק השקל בחדות מול הדולר האוסטרלי והליש"ט. השקל סבל השבוע גם מההערכות, כי בשבוע הבא הריבית השקלית תופחת שוב, ופער הריביות בין השקל והדולר יצטמצם לכדי 1% בלבד. כלכלני הבנק מציינים גם כי גם הפסקת הלחימה בעזה והותרת דירוג האשראי של ישראל על רמת A ע"י P& Sלא הצליחו להפוך את מגמת המסחר בשקל.

בפועלים התייחסו בסקירתם גם למתרחש בזירת המט"ח העולמית וציינו כי הדולר התחזק השבוע מול רוב המטבעות העיקריים בשוק המט"ח הבינלאומי, למעט מול המטבע היפאני, שהתחזק על רקע צמצום המסחר בריביות. האירו סבל השבוע מהתגברות החששות לגבי הכלכלה במרחב האירולנד, לאחר שהשבוע סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית סטנדרד אנד פורס הורידה את דירוג האשראי של ספרד ופורטוגל, כאשר לפני כשבוע הורד הדירוג של יוון.

להערכתם, באופן מפתיע, הדולר לא קיבל תמיכה השבוע מכניסתו לתפקיד הנשיא של ברק אובמה. ביום ההשבעה נרשמו ירידות שערים חדות בוול סטריט והתחזקות הדולר נבלמה במקצת, שכן בנאומו לא סיפק הנשיא החדש פרטים חדשים לגבי תוכניותיו להמרצת הכלכלה, כך סוברים כלכלני הבנק.

בפועלים ציינו: "השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא צפוי להיות מושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, ההאטה הכלכלית בישראל, צמצום פער הריבית ורכישות המט"ח היומיות של בנק ישראל.

זירת המאקרו: " בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית ב-0.5%".

זירת המאקרו: "שהריבית תרד לשפל חדש של 1.25% בלבד"

להערכת כלכלני הבנק, צפוי בנק ישראל להכריז בשבוע הבא על הפחתה נוספת בריבית במשק, כשההערכה הרווחת הינה שהריבית תרד לשפל חדש של 1.25% בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.