אוקטובר השחור והצרכן הישראלי: מצב הרוח הצרכני ברמתו הנמוכה מתחילת שנת 2006
אוקטובר שהיה חודש שחור למשקיעים, נתן אותותיו גם באמון הצרכנים שרשם ירידה של 7.8 נקודות, והגיע לרמתו הנמוכה מאז תחילת שנת 2006- כך עולה ממדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS טלסקר.
עוד עולה מהמדד, כי בקרב הצרכנים חלה הרעה בולטת בתפיסת המצב השוטף, וכן בציפיות ביחס למצב בעוד שישה חודשים. ההרעה בולטת גם באווירת הקניות ובנכונות הצרכנים לבצע קניות של מוצרים בני קיימא ודירות.
"נוכח ירידות השערים החדות בשוק ההון והדיווחים השוטפים אודות המיתון המתקרב, אין זה מפתיע שמצב הרוח הצרכני הורע. עם זאת, מידת הפגיעה באמון הצרכנים נמוכה באופן משמעותי מזו שבארה"ב או אנגליה", מציינים כלכלני בנק הפועלים.
מדד אמון הצרכנים לחודש אוקטובר ירד ב-7.8 נקודות לרמה של 121.4 (אפריל 2002=100), הרמה הנמוכה ביותר שנמדדה מתחילת שנת 2006. המדד למצב השוטף רשם ירידה של 8.9 נקודות ואילו מדד הציפיות ביחס למצב בעוד שישה חודשים ירד ב-7.1 נקודות.
"החרפת המשבר בשוק ההון בחודש אוקטובר ערערה את ביטחונם הכלכלי של הצרכנים, בעיקר בשל העובדה שהמגמות הנוכחיות עלולות לפגוע בחסכונות לטווח ארוך. חשוב לציין שבניגוד לארה"ב לדוגמה, שם נרשמה באוקטובר רמת שפל היסטורית באמון הצרכנים, אנו חזרנו לרמה של תחילת 2006, שהייתה תקופת צמיחה גבוהה. אנו סבורים כי הירידה החדה באמון הצרכנים בחודש אוקטובר מאותתת על האטה בביקושים לצריכה בחודשים הקרובים". מציינים כלכלני בנק הפועלים.
יצויין כי מדד אמון הצרכנים של "הקונפרנס בורד" בארה"ב, ירד בחודש אוקטובר לרמתו הנמוכה ביותר מאז החלה המדידה בשנת 1967. אמון הצרכנים שם נמוך מבתקופות המיתון הקודמות, נתון המצביע על צפי לשפל עמוק וממושך יותר.