מי ירוויח? מופז ובר-און חתמו על צו להפחתת תעריפי ייבוא הדלק

צו המחירים החדש יפחית את דמי התשתית המשולמים לחברות הנמל לכדי 5.6 שקל לטון ויקבע תעריף זה כמחיר מרבי
אריאל אטיאס |

שר האוצר רוני בר און ושר התחבורה שאול מופז חתמו היום (ג') על צו להפחתת תעריפי ייבוא הדלק בישראל בלמעלה מ-70%, במטרה לעודד תחרות בשוק ייבוא הדלק ומוצריו.

על פי הצו החדש יופחתו דמי תשתית לשירותי הנמל לדלק ומוצריו, כלומר יופחת מחיר פריקת מכליות דלק ומכליות נפט בנמלי ישראל הכפופים לצו המחירים. עד היום נגבו דמי תשתית קבועים בנמלי חיפה ואשדוד שנעו בין 15 שקל לטון עבור ייבוא דלק ועד כ- 30 שקל לטון עבור ייבוא מוצרי דלק שונים.

צו המחירים החדש יפחית את דמי התשתית המשולמים לחברות הנמל לכדי 5.6 שקל לטון ויקבע תעריף זה כמחיר מרבי (קרי, חברות הנמל יורשו להעניק הנחות ליבואנים). גובה דמי התשתית האמורים היוו חסם משמעותי לתחרות בשוק ייבוא הדלק ומוצריו ויצרו העדפה מלאכותית של פריקת מכליות באשקלון תוך ניצול לא יעיל של תשתיות האנרגיה בנמלי הים של ישראל, אמרו השרים בהצהרה משותפת.

הצו החדש יביא להסרת חסמים לייבוא דלק בנמל חיפה וייעול מערכת הזרמת הדלקים, הגברת התחרות במקטע הזיקוק באמצעות יצירת אלטרנטיבה אפקטיבית ליבוא תזקיקים גם בצפון הארץ והרחבת פוטנציאל התחרות במקטע השיווק לטובת הצרכנים.

בתוך כך, נציין, כי הירידה החדה במחירי הנפט בעולם והירידה הצפוייה בביקושים צפויה לנחות בישראל במוצאי שבת. על פי חישובים שנעשו במשק האנרגיה בישראל, צפוי מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי, שנמכר היום ב-6.35 שקל לרשום ירידה כ-12% ולרדת ב-1 לנובמבר לרמה של כ-5.5 שקל לליטר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה