צפי לזינוקים בוול סטריט: הריבאונד בדרך, הספקולציות מדברות על העברת ההסכם בחמישי
המדדים המובילים בבורסות וול סטריט צפויים לפתוח את "היום האחרי" בעליות שערים חדות, על כך מצביע כעת המסחר בחוזים העתידיים. החוזה על ה-Standard & Poor's 500 מאותת על צפי לעלייה של 2.2% בפתיחה.
אמש רשם מדד הדאו ג'ונס את הירידה החדה מאז ומעולם (7%) לאחר שתוכנית ההצלה של פולסון וברננקי נדחתה בקונגרס והביאה למכירת חיסול במדדים מסביב לעולם. העליות הצפויות היום הן ברקע לספקולציות כי תוכנית הממשל תעבור בכל זאת בהמשך השבוע לאחר שתשופץ קלות. בנוסף, כמובן שגם מדובר בסוג של ריבאונד מתקבל על הדעת לצניחות אמש.
מניות הבנקים הגדולים צפויות לספק היום רוח גבית חזקה. מניית ג'י פי מורגן מוסיפה בשעה זו קרוב ל-10% במסחר בגרמניה ברקע לדברים שאמרו אישים ובינהם ברק אובאמה, לפיהם תוכנית הממשל צפויה בסופו שבר דבר לעבור בסנאט. המסחר במניית ענקית הבנקאות האירופית, חברת דקסיה, חודש לפני מספר דקות והמניה מזנקת ב-20% במסחר בבריסל. מוקדם יותר היום דיווח ראש ממשלת בלגיה כי ממשלתו וממשלת צרפת יזרימו לבנק 9.2 מיליארד דולרים במטרה לייצב את מצבו הפיננסי.
הנשיא בוש צפוי לשאת אחה"צ נאום לאומה ולנסות לשכנע את הצדדים להגיע להסכמה ולהעביר את תוכנית החילוץ עוד השבוע. בסיפור יש כמובן גם זוית יהודית, שכן ראש השנה שלנו דוחה כעת את ההצבעה החוזרת לפחות עד ליום חמישי. "אנחנו לא מתכוונים לעזוב לפני שנסיים את המהלך"
כך אמר כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות בסנאט וחבר המפלגה הדמוקרטית.
המסחר בנפט צפוי לרכז עניין רב אף הוא לאחר שאמש צנח מחיר החבית בכ-10% למחיר של 96 דולר על רקע החשש ממיתון מתקרב שיקטין את הביקוש לזהב השחור.
אתמול סגרו המדדים בוול סטריט בירידות שערים חסרות תקדים. הנאסד"ק ירד 9.1% והדאו ירד 6.98%. לא פחות מ-1.1 טריליון דולר נמחקו למשקיעים ביום בהיר אחד.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
