שמרית הררי? יחזקאל בן שבת? דבר המבקר
השבוע במדור כרטיס ביקור(ת) של ארנון ממן: מקדונלד'ס כמשימת-על של השירות החשאי.
תקציר הפרסומת: סוכני ה-FBI שולפים באישון לילה אנשים שלווים ומשגרים אותם לסניף מקדונלד'ס, כדי להכין ארוחת מק רויאל ללקוח מס' 1. מסקנה: לכל אחד יש רגע בו הוא חייב מקדונלד'ס.
הלקוח: מקדונלד'ס. משרד הפרסום: יהושע TBWA.
פאראפרזה (Take Off) על נושאים חדשותיים היא טכניקה מוכרת ולגיטימית להתחבר למקורות הכוח התקשורתיים ולקצור הצלחות על קרקע שנחרשה ונזרעה על ידי אחרים.
מאז וענונו לא נהנינו ככה
החל מכף ידו של מרדכי וענונו בשנות השמונים כפרסומת למדיח כלים ("נחטפתי משבדיה"), דרך מרתפו של נסראללה במלחמת לבנון השניה (דלתות פלדה) ועד לביקור בוש בישראל השנה, סיפקה תעשיית החדשות ההיפר אקטיבית שלנו הזדמנויות רבות לעולם הפרסום לרכב על אייטם חדשותי חם ולזכות במכפיל כוח תקשורתי. בעולם היחצנות זהו "ספין". בעולם הפרסום זהו סוג של תפיסת טרמפ.
ההבדל בין פאראפרזה מוצלחת לכושלת נעוץ במספר רכיבים, אשר בראשם הרלבנטיות והקשר בין שני הסיפורים. בנוסף, כמו תמיד, מכריעים התסריט, הדיאלוגים, הליהוק, המשחק, הצילום והבימוי את רמת החוויה.
השילוש האמריקאי הקדוש
בסרטון הפרסומת הנדון, מצאתי את עצמי מסמן "וי" ליד כל הפרמטרים שברשימה. קודם כל, וזהו העיקר, החיבור בין המוצר לסיפור החדשותי חזק, הדוק ומוצלח. זהו בעצם חיבור בין שלושה סמלים אמריקאיים מובהקים ורבי עוצמה: השירות החשאי, הנשיא ו... מקדונלד'ס. חוץ מקוקה קולה אין לטעמי עוד מוצר אחר שיוכל להתמקם בשילוש הקדוש הזה.
ובנוסף, אהבתי גם את העשייה המושקעת בסרטון זה, והדבר לא מובן מאליו. כפי שמיקום מרהיב של מסעדה עומד בדרך כלל ביחס הפוך לאיכות האוכל, כך גם בפרסומות מז'אנר זה, ההקשר היוקרתי מבשר בדרך כלל על דלות החומר.
אבל בסרטון זה איש לא ניסה לחסוך ולעגל פינות. הסימולצייה כמעט מושלמת, החל בטיפוסים הקשוחים ובחליפות הסוכנים האופייניות, דרך רכבי ה- SUBURBAN המאיימים ועד לשפת הגוף התקיפה-אדיבה של הבלשים המקצוענים.
שמרית הררי?
הדיסוננס המשעשע שבין פני הפלדה של איש השירות החשאי, לבין ניסיונותיו לנקוב בשמותיהם של עובדי מקדונלד'ס "יחזקאל בן שבת" ו"שימרית הררי" הוא מלאכת מחשבת השוזרת יחד מתח והומור.
הליהוק מרשים ושיח הסוכנים החשאיים מתקתק באוזן כמו צרורות מקלע. ובל נשכח את מקום הכבוד שמקדיש הסרטון למוצר: קלוז אפים מגרים של הצ'יפס הפריך וההמבורגר השזוף למשעי, ואפילו ההתייחסות לשומן הטראנס לא נזנחה. לכל אלה מתווסף פאנץ' הסיום המוצלח: "Lucky you'r open" שסוגר פרסומת מותחת, מצחיקה, והעיקר - מעוררת תיאבון.
- 1.י.ש 11/04/2013 19:36הגב לתגובה זואין הרבה פרסומות שאני סובל. אז אם יש פרסומת שאני אוהב, קבלו ח"ח רציני. אני יכול לצפות בפרסומת הזאת בלופ. העיקר שהיא חזרה. לא משנה בוש או אובמה. והאמת... עושה חשק למקדונלדס.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".