זאת המכונית, טמבלית! ארנון ממן על הפרסומת החדשה של מיצובישי

השבוע במדור כרטיס ביקור(ת) - "יש לי הרבה מילים טובות להגיד על מיצובישי אבל יפה היא לא דוקא משום כך נהניתי במיוחד מתשדיר מיצובישי לאנסר החדש"
ארנון ממן |

אחרי רצף של אכזבות מפרסומות ובעקבותיהן כתישה עד דק של כל מי שעומד מאחוריהן מצא סוף-סוף המבקר ארנון ממן פרסומת שגרמה לו לחייך - החדשה של מיציבושי. ובקיצור, "זאת המכונית, טמבלית!"

תקציר הפרסומת: יפהפיה איטלקית במיצובישי לאנסר לבנה מגיעה לכפר איטלקי. הכפר מתארגן לקבלת פנים נלהבת. הקהל המסתער חולף על פני היפהפיה ההמומה בדרך למכונית הנחשקת.

הלקוח: מיצובישי. משרד הפרסום: ראובני פרידן

אישה היא מכונית, מכונית היא אישה. בעולם הפרסום אי אפשר למצוא השוואה יותר שכיחה בין אדם לחפץ. מאות, אם לא אלפי פרסומות נכתבו והופקו על ההקשרים האסוציאטיביים-פרוידיאניים שהקבלה זו מנפקת לנו.

דוקא השפה העברית, המתייחסת למכונית ולאישה בלשון נקבה, מרחיבה עוד יותר את קשת הקלישאות בכיוון זה. שלל שמות תואר נשיים מקשטים את הטכסטים בקטלוגים של אולמות התצוגה: "מרגשת", "נחשקת", "עוצרת נשימה" ועוד, שלא לדבר על תיאורים אירוטיים ממש כ"נענית לך בנגיעה קלה", "להתפעל מחמוקי גופה", ועוד המקלדת נטויה.

הרבה מילים טובות על מיציבושי אבל יפה היא לא

ובחזרה למיצובישי. אם היו מבקשים ממני לציין שמות של 10 המכוניות היפות ביותר בכבישי ישראל, לא הייתי כולל ברשימה זו את המיצובישי לאנסר. יש לי הרבה מילים טובות להגיד עליה, אבל בעיני, יפה היא לא. דוקא משום כך נהניתי במיוחד מתשדיר מיצובישי לאנסר החדש, שלמרות השימוש בהקבלה החבוטה שבין אישה למכונית, הצליח לא רק להפתיע אותי ולעורר חיוך, אלא, וזה העיקר, לגרום לי להסתכל אחרת על המיצובישי לאנסר שפתאום נראתה לי די יפה.

פרסומאי במשימה בלתי אפשרית

התשדיר הזה מוכיח שקלישאות שחוקות יכולות להיות הזדמנות נהדרת לרעיון מבריק אם יודעים להציג אותן באור הנכון. ההשוואה בין אישה למכונית פועלת כאן הפוך-על-הפוך ויוצרת חוויה קומית משעשעת ביותר. הנה עוד הוכחה לכך שגם כאשר המשימה של הפרסומאי קשה עד בלתי אפשרית - במקרה זה להציג את הלאנסר כמכונית יפה - ניתן להצליח, בזכות רעיון מבריק שמקרין ברק וחן על גיזרתה המשעממת של המכונית.

וצל"ש על הבימוי

כל רכיבי התשדיר הזה פועלים בתזמור מושלם. פסיפס הסצינות מרתק ואותנטי: הילד הממתין בין השיחים, פעמוני הכנסיה, הצעירים המתרוצצים בהתרגשות, הנשים הסקרניות, הגברים הנלהבים והשוטר הנלעג. ואם נוסיף גם את הפסקול החביב הפוסע על החבל הדק שבין קומדיה לדרמה, אי אפשר שלא להתפעל מהתשדיר, ולא פחות חשוב - מהמכונית.

* ארנון ממן הוא קופירייטר ויועץ תכנים שיווקיים, מנכ"ל משותף של מדיסון אבניו - המכללה ללימוד קופירייטינג ופרסום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".