בדיוק עכשיו - מרבצי הנפט בקנדה מתעוררים

יעל מישלי, אנליסטית מיחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות
יעל מישלי |

העולם, בהובלת ארה"ב, צמא לנפט בכלל ולנפט ממקורות מערביים בפרט. על פי הנתונים הידועים כיום, מרכיב עיקרי מיתרות הנפט בעולם המערבי מרוכז בחולות הנפט (Oil Sand) באלברטה, מערב קנדה. המועצה לאנרגיה ותשתיות באלברטה טוענת כי אזור החולות מכיל כ-1,700 מיליארד חביות ביטומן, מהן כ-175 מיליארד חביות ניתנות להפקה בטכנולוגיות קיימות. לשם השוואה, יתרות הנפט המוערכות בסעודיה הינן כ-260 מיליארד חביות.

חולות הנפט הינם תערובת של חול, ביטומן, מינרלים ומים. מאחר והביטומן מופיע כמוצק, בשונה מהנפט הנוזלי, יש לשנות אותו (ע"י חימום או דילול בפחמימנים קלים ממנו) על מנת לשנע אותו להמשך תהליך זיקוק. תהליך הפקת נפט מחולות הנפט הינו ארוך ויקר יותר מקידוחי נפט נוזלי ולכן, רק עליית מחירי הנפט בשנים האחרונות נתנה תמריץ הרחבת פעילות הפקת הנפט מהחולות ולהמשך פיתוח טכנולוגי, ע"פ הערכות עלות הפקת חבית מחולות הנפט הינה בסביבות 40 דולר, לעומת עלות של כ-6 דולר להפקת חבית נפט נוזלי בקנדה. בנוסף לעלויות הנוכחיות, קיים סיכון כי בשל הנזקים הסביבתיים הכבדים שגורם תהליך כריית הביטומן יושתו על החברות קנסות שיעלו את עלויות ההפקה.

פעילות כריית הנפט הנרחבת ביותר באזור מתבצעת ע"י Cyncude Canada, חברה פרטית בבעלות משותפת של מספר חברות נפט, וחברות נוספות שהפעילות באזור מהווה חלק לא מהותי מתוך סה"כ פעילותן.

מאחר ולא ניתן לבצע השקעות ישירות באמצעות חברות כרייה ממוקדות פעילות באזור, אפשר להיחשף לפעילות כריית הנפט בחולות הנפט באמצעות חברות שירותי אנרגיה הפועלות באזור. הנה שתי דוגמאות לחברות מסוג זה:

Horizon North Logistics (סימול: HNL)- נסחרת בטורונטו, שווי שוק 350 מ' דולר קנדי – מספקת שירותי לוגיסטיקה ותשתיות לפרויקטים גדולים בעיקר באזור חולות הנפט. עיקר פעילות החברה (80% מההכנסות) הינה אספקת שירותי מחנות והסעדה לתעשיית הכרייה בקנדה. ההכרח לשירותי החברה מתברר כאשר מגלים כי איזור חולות הנפט מיושב באופן דליל וישנם מקורות מועטים לקבלת שירותים חיוניים כגון לינה ואוכל.

Flint Energy Services (סימול: FES) – נסחרת אף היא בטורונטו, שווי שוק 1,160 מ' דולר קנדי - מספקת שירותים לתשתיות הפקה בחולות הנפט – שירותי הובלה וגרירה, הקמת מתקנים וצינורות, תחזוקה שוטפת ושינויים. בנוסף נותנת החברה שירותים בתחום קידוחים והפקת נפט וגז קונבנציונאליים. לחברה צבר הזמנות של מיליארד דולר באזור חולות הנפט באלברטה.

מאת: יעל מישלי, אנליסטית, יחידת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות.

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות, העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

לתשומת לב: השקעה במניות אלו כרוכה בסיכון מטבע (דולר קנדי). כמו כן, מעבר לסיכונים תפעוליים בכל חברה, במידה ומחיר הנפט יצנח יש סכנה לגבי המשך פעילות בחולות הנפט בשל פערי עלויות ההפקה, אולם אנו נותנים לתרחיש כזה הסתברות אפסית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".