דוחות חזקים למכתשים אגן: ההכנסות עלו ב-30% בשל העלייה במחירי הסחורות החקלאיות
סוף סוף, לאחר אכזבות לא מעטות ברבעונים האחרונים, חברת מכתשים אגן מדווחת הבוקר על תוצאות כספיות חזקות ברבעון הראשון של 2008, תוצאות שעקפו את קונצנזוס האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווחים.
הכנסות החברה ברבעון הראשון עלו ב-30% והתסכמו ב-722 מיליון דולר. החברה, שמדווחת על תוצאותיה בדולרים, קיבלה השפעה חיובית בשורת ההכנסות בשל היחלשות הדולר בעולם, אולם היחלשות הדולר גם הביאה לעלייה בהוצאות השקליות שלה. העלייה בהכנסות נובעת בעיקר מהעלייה במחירי הסחורות בחקלאיות בעולם.
"מגיעות מחמאות, החברה הצליחה ללכת על חבל דק ולהצליח", אמר האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים. "צריך לקחת בחשבון שהרבעונים הבאים יהיו חלשים יותר. הרבעון הראשון היה כנראה החזק ביותר של מכתשים בכל 2008".
"לראשונה מזה מספר רב של שנים נרשמה עלייה בממוצע מחירי המכירה של מוצרים להגנת הצומח של החברה", נכתב בדוחות מכתשים. הגידול בביקושים לסחורות החקלאיות נבע "מהמשך העלייה ברמת החיים בעולם, בעיקר באזורים מתפתחים כדוגמת סין והודו, וכן בשל הגידול בביקוש העולמי לתחליפים למוצרי הנפט, המיוצרים באמצעות שימוש בגידולי קני סוכר ותירס".
בשורה התחתונה, מדווחת מכתשים על רווח נקי של 91.5 מיליון דולר לעומת 66.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. קונצנזוס תחזיות האנליסטים ציפה לרווח נקי של 81.8 מיליון דורל בלבד.
מבט מקיף על הדוחות מביא תמונה חיובית של מכתשים. כך, למשל, הרווח הגולמי של החברה עלה ב-31% לרמה של 260.2 מיליון דולר, שיעור הרווחיות הגולמית עלה ל-36% מ-35.4% ברבעון המקביל והרווח התפעולי צמח ב-33% ל-133 מיליון דולר.
החברה הצליחה להשיג שיפור בכל הפרמטרים למרות העלייה בהוצאותיה, שהושפעה, כאמור, מהיחלשות הדולר. הוצאות המימון של החברה זינקו ברבעון הראשון ל-32.4 מיליון דולר בהשוואה ל-2.8 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של 2007. החברה מדגישה, כי ברבעון המקביל אשתקד היא נהנתה מהכנסת מימון חד פעמית של 11 מיליון דולר, ולכן הוצאות המימון זינקו כעת. כמו כן, היחלשות הדולר העלתה את ההוצאות ב-8 מיליון דולר, ואילו 8 מיליון דולר נוספים נרשמו בסעיף ההוצאות "בגין שערוך עסקאות עתידיות לרבעונים השני, השלישי והרביעי של 2008. הוצאה זו מהווה הפרש עיתוי כיוון שההוצאה האמורה נרשמה ברבעון הנוכחי בעוד שההכנסות מהפעילות התפעולית הקשורה לאותן עסקאות העתידיות האמורות תירשמנה במהלך הרבעונים הבאים".
למרות התוצאות החיוביות, מכתשים מזהירה בדוחותיה כי התוצאות ברבעונים הבאים לא בהכרח יהיו חזקים כמו ברבעון הראשון, שכן ייתכן והקדמת הביקושים מצד לקוחותיה הביאה לגידול המהותי בהכנסות הרבעון הראשון. לפיכך, ייתכן והביקושים ברבעונים הבאים יהיו חלשים יותר.
"להערכת החברה", נכתב בדוחות, "עשוי חלק מהגידול בהכנסות להיות מיוחס

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?