מדור חדש בשיווק ופרסום: כרטיס ביקור(ת) - אחת לשבוע פרסומת אחת על שולחן הניתוחים

מתחילים בטוררררררנדו - מבקר הבית - ארנון ממן, קופירייטר ומנכ"ל משותף של "מדיסון אבניו" המכללה ללימוד קופירייטינג יהלל או יקטול פרסומת אחת בשבוע - ואתם מוזמנים להציע רעיונות לפרסומת
ארנון ממן |

תקציר הפרסומת: 4 קבוצות מעידות על מזגן טורנדו במקהלה מדברת:

טייסים: זה לא מזגן זה מטוס קרב...

חרדים: קניתי טורנדו לבן שלי, לבן שלי, לבן שלי...

בלונדיניות: זה הדבר החכם ביותר שעשיתי...

פורצים: לא קניתי טורנדו אבל יש לי...

הלקוח: ענק המזגנים. משרד הפרסום: אדלר חומסקי ורשבסקי

רגל פה רגל שם

התשדיר הזה מקעקע את הקו הברור שעולם הפרסום נוהג למתוח בין פרסומת מכירתית לפרסומת תדמיתית. הסוגות התדמיתיות המקובלות מעניקות לנו חוויה, ריגוש, צחוק, אמפתיה או געגוע, על רקע ויז'ואלים עוצרי נשימה ופסקי קול מענגים. הסוגות המכירתיות לעומתן, לא מבזבזות זמן אויר על חוויות וריגושים, אלא דוחפות את המוצר עם כפית לפה במקרה הקל, או בפטיש "חמש קילו" במקרה הכבד.

הגנבים - מתוך פרסומת טורנדו

המבקר לא מתבייש להודיע - נהניתי!

הרבה מאוד זמן אויר חלף מאז טבע דייויד אוגילבי את המשפט "It's not creative unless it sells" ועדיין, לטעמי לפחות, לא נס ליחו. ומכיוון שתורת הפרסום לא כפופה לחוקי הגיאומטריה האוקלידית, אני נהנה לזהות, מדי פעם, תשדיר פרסומת שיושב טוב על שתי קצות הסקאלה: גם קליט ומהנה וגם מכירתי ומניע לפעולה. וזה בדיוק מה שאהבתי בתשדיר האחרון של מזגן טורנדו. כן. נהניתי מהתשדיר.

אהבתי את הסטריאוטיפיזציה המוקצנת: הטייסים הרובוטריקים, הבלונדיניות המרהיבות, החרדים המשתכפלים, הפורצים הקשוחים והמראיין הפומפוזי. כולם מהלכים על החבל הדק שבין תשדיר עדויות מכירתי לקומדיה מטורפת. אבל זה רק הקצה האחד של הסקאלה. בקצה השני - זהו פרסום מוכר. ועוד איך.

כמה פשוט ככה חכם - טוררררררררנדו

אין מי שיזכור את הפרסומת ולא ידע לנקוב בשם המוצר טורררררנדו. ובואו לא נזלזל באומץ הלב של יוצרי התשדיר שבאו לפרזנטציה במחסניות ריקות מתחמושת תקנית: בלי סיפור, בלי Life Style, בלי פאנצ' ליין ובלי לוקיישן אקזוטי. רק צילומים פרונטליים של מקהלת מדקלמי טכסטים קלישאיים. תשדיר טורנדו הוא הוכחה נוספת שלפעמים הרעיון הפשוט ביותר הוא הנועז ביותר.

ועוד נקודת זכות: התשדיר מדיף ניחוח נדיר של הומור עצמי, כזה שעולם הפרסום לא מרבה להצטיין בו. זוהי מעין פרודיה על פרסומות בכלל ועל הפרסומת למזגני טורנדו בפרט. שמעתי כבר מצד עמיתים וחברים בענף ביקורות מזלזלות על תשדירי טורנדו. אבל לא חשוב מה הם אמרו, כולם ידעו טוב מאוד להגיד טורנדו. טורררררנדו. מזגן איכותי לחיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.