יו"ר בנק הפועלים ממליץ להסתכל לטווח הארוך: "ירידה ברווחים בתקופה של שפל הם דבר צפוי בכל התנהלות עיסקית"

דני דנקנר במסיבת העיתונאים שלאחר פרסום הדוחות: "בנק הפועלים דומה לנושאת מטוסים שמשייטת לעיתים גם בים סוער. לא קל לנווט נושאת מטוסים"
עדי בן ישראל |

את שנת 2007 ירצו בוודאי לשכוח בבנק הפועלים. הבנק ביצע מחיקות הקשורות להידרדרות שוק המשכנתאות האמריקני, התוצאות הכספיות רשמו הרעה, אולם היו"ר דני דנקנר שומר על אופטימיות באשר להמשך הדרך, על אף האתגרים הצפויים לבנק גם ב-2008.

דנקנר נשא דברים במסיבת העיתונאים שלאחר פרסום הדוחות, והדגיש את האסטרטגיה הגלובלית שבחר הבנק שכן "תהליך הגלובליזציה של הכלכלה העולמית הוא תהליך בלתי-הפיך, חיובי, שההשתלבות בו נכונה, מועילה ורווחית לאורך זמן". לדברי דנקנר, "התוצאות העסקיות שאנו מציגים היום, הכוללות הפרשות הנובעות מהמתרחש בתקופה האחרונה בשווקים הבינלאומיים, הינן חלק ותוצאה מהדרך שבחרנו. דרך זו הביאה ותביא אותנו בימים כתיקונם לתוצאות העסקיות הטובות ביותר בזירת הבנקאות הישראלית. תקופות של חוסר יציבות בשווקים הפיננסים הגלובליים עשויות לפגוע בנו באופן זמני, אך לאורך זמן – זו הדרך ואין בלתה".

דנקנר מתנחם בעובדה שלא רק בנק הפועלים ביצע השנה מחיקות, אלא גם מוסדות פיננסיים מהמובילים בעולם, ואמר כי "השכלנו להתמודד עם הטלטלה ולצמצם את השפעותיה השליליות באופן שאיננו נופל מהאופן שבו התמודדו עימה בנקים ומוסדות פיננסיים מהמובילים והטובים בעולם כולו".

"הבנתי שאני נכנס בתקופה מאתגרת", מדגיש דנקנר. "אני יודע כי מוטל עלי להוביל ולנווט את הבנק בתקופה בה הכלכלה העולמית נמצאת בחוסר איזון משמעותי שעדיין מוקדם להעריך את גודלו והיקפו. אני רואה בכך אתגר גדול ומשמעותי , שבפניו אני ניצב עם תחושת אחריות מלאה וביטחון רב ביכולתנו להתמודד איתו בהצלחה. בנק הפועלים דומה, מבחינה מסוימת, לנושאת מטוסים שמשייטת לעיתים גם בים סוער. לא קל לנווט נושאת מטוסים, כל שינוי כיוון בה מצריך זמן ומאמץ. אבל לנושאת מטוסים יש עוצמה משמעותית אחת שאין לה תחליף: הגלים, גבוהים ככל שיהיו , לא יוכלו לפגוע בה".

דנקנר מזכיר כי יש להביט לטווח הארוך, ומביא דוגמה לזעזועים מן העבר. "ירידה ברווחים בתקופה של שפל הם דבר צפוי בכל התנהלות עיסקית", מסר היו"ר. "בשנת 2002 רשם הבנק מחיקה של מעל ל-3 מיליארד שקל ברבעון אחד כתוצאה מהפסדי אשראי בשוק המקומי. למרות זאת, המשכנו קדימה וחזרנו תוך זמן קצר לרווחיות גבוהה".

ומה באשר למשבר הנוכחי? דנקנר סבור כי ירידת ערך תיק ה-MBS (ני"ר מגובי משכנתאות) של בנק הפועלים בארה"ב הינה זמנית, וכי בטווח הארוך לא ייגרם לבנק נזק מהותי מהחזקת נכסים אלה. "כשחשבנו אחרת כדוגמת תיק ה-SIV לא היססנו ומחקנו מיידית את רוב ההשקעה", מזכיר דנקנר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות