טאגור קפיטל נערכת להקמת פרויקט ענק ברומניה

היקף הפרויקט שיוקם בשיתוף עם חברת פטרון נאמד בלמעלה ממיליארד שקל; בעסקה האחרונה נרכשה קרקע של 30 אלף מ"ר בבוקרשט בתמורה ל-13.1 מיליון שקל
דותן לוי |

חברת ההשקעות טאגור קפיטל, בשליטתו ובניהולו של עופר ליברזון, מרחיבה את פעילותה ברומניה. החברה דיווחה היום, כי חברת נכדה רומנית, שטאגור מחזיקה בעקיפין בכ-25.1% ממניותיה, חתמה על הסכם לרכישת קרקע בבוקרשט, בשטח של כ-30,000 מ"ר עליה עתיד לקום פרוייקט של מגורים הכולל כ-600 יח"ד. תמורת הקרקע שילמה החברה הנכדה כ-13.1 מיליון שקל (כ- 2.3 מיליון יורו).

רכישת קרקע זו מצטרפת לעסקאות עליהן דיווחה החברה לפני שבוע ביניהן עסקה לרכישת קרקע בשטח של כ-14,300 מ"ר על ידי החברה הנכדה בעיר אורדיאה (ORADEA), שבמערב רומניה תמורת כ-35 מיליון שקל (כ- 6.1 מיליון יורו), המיועדת להקמת פרוייקט מגורים ומסחר, שהיקף הכנסותיו הצפוי מסתכם בכ-240 מיליון שקל.

עוד דיווחה טאגור, כי החברה הנכדה חתמה על הסכם נוסף לרכישת קרקעות חקלאיות בצפון בוקרשט בשטח כולל של 62,234 מ"ר בתמורה של כ-7.4 מיליון שקל (כ-1.3 מיליון יורו). כמו כן, השלימה החברה הנכדה רכישת קרקע, המיועדת לבניה במערב בוקרשט בשטח של 7,129 מ"ר תמורת כ-5.7 מיליון שקל (1 מיליון אירו). קרקע זו מצויה בסמוך לקרקע בשטח של 12,500 מ"ר, שנרכשה כבר על ידי החברה, ובסך הכל זכויות הבנייה המאושרות הכוללות בשני המגרשים מאפשרות בניה בשטח של 35,000 מ"ר.

עופר ליברזון, מנכ"ל טאגור, אמר היום: "רכישת הקרקע הנוכחית מצטרפת למספר עסקאות שביצענו לאחרונה ברומניה, המהוות את המשך יישום האסטרטגיה לבניית מתחמי מגורים ומסחר בערים מרכזיות ברומניה ומשקפת את שיתוף הפעולה הפורה בין קרן פטרון לטאגור. אנו מזהים ברומניה פוטנציאל השבחה משמעותי ומאמינים כי הרחבת פעילותנו במדינה תגדיל את פוטנציאל הצמיחה הקיים בחברה".

רכישת הקרקע בעסקה הנוכחית, כמו גם בחלק מהעיסקאות הקודמות עליהן דיווחה החברה, בוצעה במסגרת שיתוף הפעולה של טאגור עם קרן פטרון (Patron Capital), שהינה קרן בינלאומית להשקעות בנדל"ן. טאגור ופטרון חתמו בינואר 2007 על הסכם שיתוף פעולה בפרוייקטים לייזום נדל"ן למגורים ומסחר בערים מרכזיות ברומניה בהון עצמי של כ-307 מיליון שקל (56 מיליון יורו). ההון האמור ישמש את טאגור ופטרון להשקעה בפרוייקטים בהיקף כולל של למעלה מ-1 מיליארד שקל.

במסגרת ההסכם, שנחתם לתקופה של 4 שנים, תעמיד פטרון כ-75% מההון בפרויקטים ואילו טאגור תשקיע 25% מההון הנדרש. בסך הכל, התחייבה פטרון להשקיע בשלב הראשון סכום של כ- 230 מיליון שקל (42 מיליון יורו) ואת היתרה, כ- 77 מיליון שקל (14 מיליון יורו), תעמיד חברת טאגור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".