ניתוח טכני: אפריקה נכסים - כוח מתפרץ
חלק לא קטן ממניות הנדל"ן מבצעות בעת האחרונה התאוששות מרשימה. אחרי תקופה בה הנחילו אכזבה רבתי לכל מי שהאמין בהן, הן מחזירות חלק מהכבוד האבוד. חלק ממניות אלו הן אתלטיות ברמה גבוהה, עם כוח מתפרץ אדיר ויכולות לגמוע מרחקים בפרי זמן קצרים, ואפריקה נכסים נופלת בדיוק לסוג המניות שאני נוטה לכנות "המניות האתלטיות".
הרעיון במסחר לטווח קצר הוא לרכב על גל עליות עתיר מומנטום ותנופה, לדעת לקבע רווחים ולסיים את העסקה בנקודה ידועה מראש. מדובר במסחר לא פשוט שמשך זמנו נע בין יום ממסחר בודד לחמישה ימים בממוצע. פוטנציאל הרווח אינו גדול ורמת הסיכון אינה נמוכה אך סוג מסחר זה יודע לספק ריגושים והוא טוב לשריפת קלוריות.
התהליך שלפני
מבט על גרף נרות יומי של אפריקה נכסים ילמד שבאמצע אוגוסט נשקה המניה למחיר שפל של 163.50 שקלים למניה. משם, כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, החלה המניה לדשדש כאשר רמת השפל נבדקה פעם נוספת מספר שבועות מאוחר יותר. מבט על התנהגות מחזורי המסחר מראה שבפעם השנייה שהגיעה המניה לרמת השפל, נסוגו המחזורים כעדות ולפיה ההיצע העומד למכירה הולך ואוזל. כאשר במסגרת דשדוש מתקיימת ירידה ברורה בהיקפי הפעילות, בעיקר בנקודת השפל, מעיד הדבר על תהליך של איסוף סחורה. בתחתית הגרף אפשר לראות את מדד החפיפה סטייה. אפשר לראות כיצד בניגוד לנקודות השפל של הדשדוש שהיו מסודרות ברמה זהה, הרי שנקודות השפל של מדד החפיפה סטייה היו מסודרות במבנה עולה. תהליך זה בו המניה מדשדשת ומדד המומנטום עולה קרוי בשפה המקצועית "סטייה חיובית" והוא נוטה לסמן על קרבה לסיומה של הירידה. עוד אפשר לראות שלמרות שאפריקה נכסים חזרה לבחון את רמת השפל, הרי שעקומת macd (העקומה האדומה) נותרה מעל לעקום הפעולה (העקומה הירוקה).
הפריצה
אתמול, במסגרת יום מסחר רגוע בשוק המקומי, פרצה המניה מעלה בקול תרועה רמה. אפשר לראות שבמהלך שני ימי המסחר האחרונים נוצרו נרות ארוכים הנוטים להופיע כאשר נפרצת רמת התנגדות. לנרות אלו התלוו מחזורי מסחר גבוהים המאשרים את כיוון הפריצה ומעלים את הסבירות ולפיה כיוונה של המניה בטווח הקרוב צפוי להיות כלפי מעלה.
סיכום
כל מבנה המחירים, החל מהדשדוש, דרך התנהלות מחזורי המסחר ומדדי העוצמה וכלה בפריצה של היומיים האחרונים, מעידה שכיוונה של המניה צפוי להיות מעלה וכי כל ירידה תתברר עד מהרה כאפיזודה חולפת ונשכחת בגל עליות קצר טווח.
*הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית, מקבוצת מטריקס ומלמד את שיטת הניתוח הטכני.
הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?