"הרפורמה להגברת התחרות במשק הגז תביא להפקרות"
"הצעת חוק התחרות במתכונת הנוכחית תביא להפקרת בטיחותם של צרכני הגז", כך אומר משה שפיצר, סמנכ"ל התפעול של חברת אמישראגז, בהתייחס לרפורמה להגברת התחרות במשק הגז. לדברי שפיצר, "חברת אמישראגז מברכת על הרפורמה להגברת התחרות בין חברות הגז המספקות גפ"מ (גז פחמימני מעובה) לשוק הביתי. זאת, מתוך תפיסה לפיה הגברת התחרות תתרום לשיפור השירות לצרכנים ותאפשר את בחירת ספק הגז הבטוח, האיכותי ובעל הסטנדרטים הגבוהים בתחום השירות". עם זאת, מוסיף שפיצר, "יש לבצע את הרפורמה בצורה אחראית שתבטיח את איכות השירות שיקבלו הצרכנים, וחשוב מכך, שתבטיח את בטיחותם". את דבריו אמר שפיצר, בעקבות דיון שהתקיים לאחרונה בכנסת שעיקרו הגברת התחרות במשק הגז בישראל. במסגרת זו הועלו מספר תקנות חדשות הממליצות, בין היתר, על הפרדה מוחלטת בין התקנת תשתית הגז בבתים לבין ההתקשרות מול הספק; אפשרות להחלפת ספק באופן מיידי ואיסור על הספק שהצרכן החליט להחליפו, לנהל מו"מ עם הלקוח כדי להחזירו לחברה במשך חצי שנה ועוד.
בנוסף הומלץ, כי הבעלות על צובר הגז תעבור מספק הגז הקיים לספק הגז החדש בעת החלפת ספק הגז. לדברי שפיצר, "אין ספק כי החוק המוצע יוצר תנאי חוסר ודאות לגבי יכולת החזר ההשקעה של ספק הגז היוצא. כתוצאה, הצעת החוק נותנת תמריץ שלילי חזק לספקי הגז להשקיע רק את המינימום הנדרש, מחשש שהציוד יילקח מהם במחיר שאינו בשליטתם. ספקי הגז יאלצו להקטין את רמת ההשקעה בציוד הגז ובתחזוקתו, מה שיביא לפגיעה ישירה בצרכנים."
שפיצר ציין, כי "לא התקיים כלל דיון בסוגיה. אף אחד לא דיבר אתנו. לא יתכן שחוק בעל השלכות בטיחות מהותיות יעבור בחפזון במסגרת חוק הסדרים ביחד עם מאות חוקים אחרים בלי דיון ובלי שיקול דעת. העיקרון הבטיחותי הראשון במעלה בתחום הגז הוא "עיקרון היד האחת", לפיו ברור לחלוטין מיהו ספק הגז שהתקין את הציוד וברורה אחריותו לציוד ולגז. באירוע גז המתרחש בציוד שהותקן על ידי ספק גז אחד בעוד שהגז עצמו מסופק ע"י ספק אחר - האחריות אינה ברורה עוד, והצרכן נופל בין הכיסאות."
עוד אמר שפיצר, כי "הרפורמה במשק הגז משנת 1989 נחקקה בחופזה ובעקבותיה התפתחה אנרכיה בשוק חלוקת הגז במכלים, הנשלט היום על ידי גופים פיראטיים וגופי עולם תחתון. הצעת החוק תיצור יתרון תחרותי לחברות בעלות סטנדרטים בטיחותיים ירודים, שאין להן רצון או יכולת להשקיע בתחום עתיר הון כענף הגז, הדורש הון עצמי ויכולת השקעה הן בתשתיות והן בתחום הבטיחות. עוד לא מאוחר לקיים דיון מסודר בהצעות החוק הללו ולמנוע קטסטרופה בטיחותית."