מעלות: גם לאחר העלאת שווי השימוש משתלם לקחת רכב ליסינג
חברת הדירוג מעלות מתייחסת היום לראשונה לגזירות החדשות שהטיל האוצר בכל הנוגע לשווי השימוש ברכבי ליסינג, על השפעתו על הענף, והאם עדיין משתלם להחזיק רכב צמוד מהמעסיק. השתלשלות העניינים החלה בינואר 2007 כאשר משרד האוצר הודיע על כוונתו להעלות את שווי השימוש לרכב מקבוצה 2 בהדרגה על פני תקופה של 3 שנים ב-1,440 שקל מ-1,330 שקל לחודש, ל- 2,770 שקל לחודש, כך שבתום שלוש השנים אמור היה השכר החודשי נטו לקטון בכ- 500 שקל. יחד עם זאת במעלות אומרים היום, כי ההסכמות שפורסמו השבוע, מציגות תמונה שונה מעט. השווי לקבוצה 2 יעלה ב- 1,120 שקל לחודש עד לסכום של 2,450 שקל לחודש, בהדרגה, על פני תקופה של 4 שנים. יש לציין, כי העלייה בשווי השימוש אינה ליניארית, וכי התוספת לשווי השימוש בשנתיים הראשונות תהיה נמוכה יותר לעומת התוספת בשנתיים הבאות. בשורה התחתונה מסתבר שהקיטון בשכר נטו החודשי של מרבית מקבלי רכב צמוד, צפוי לעמוד לאחר סיום יישום הרפורמה, בשנת 2011, על 200-270 שקל. להערכת מעלות, התוספת לשווי השימוש מייצגת את השווי הכלכלי של הטבת רכב צמוד לעובד (גם בשקלול הירידה בשכר הנטו). בשקלול כל הנתונים, ככל הנראה לא צפויים שיעורי נטישה גבוהים של בעלי רכב צמוד, וזאת מאחר והאלטרנטיבה העומדת בפני אותם משתמשים (רכישת רכב מיד שנייה או רכישת רכב חדש) אינה בעלת חיסכון כלכלי. בנוסף, החזרת כלי רכב במהלך ההתקשרות כרוכה, בדרך כלל, בתשלום קנס. העובדה שהתוספת לשווי השימוש בשנתיים הראשונות של יישום הרפורמה תהיה נמוכה יחסית, מגדילה את הכדאיות הכלכלית בהחזקת רכב הליסינג, גם בשקלול החיסכון במס.