לאומי ירכוש 18% מסופר-פארם תמורת כ-190 מיליון שקל

"לאומי התאפיין תמיד בגיוון רב של מקורות ההכנסה שלו, תוך טיפוח ארוך שנים של נכסים ריאליים אשר הניבו ומניבים רווחים נאים. ההשקעה בסופר פארם משתלבת במגמה זו ואני משוכנע שגם היא תניב רווחים נאים לאורך שנים", אמר איתן רף
סיון איזסקו |

דירקטוריון לאומי אישר היום עסקה לרכישת 18% מקבוצת סופר-פארם, תמורת כ-190 מיליון שקלים. הרכישה תתבצע על-ידי לאומי ושות', זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, בדרך של הקצאת מניות. לאומי קיבל גם אופציה להעלות את החזקתו עד ל-20%.

רשת סופר-פארם הינה מובילת שוק בתחומה וידועה כבעלת מוניטין מעולה. החברה מנוהלת בצורה מרשימה ומקצועית ע"י ליאור רייטבלט - אשר הוביל את העסקה ביחד עם אסנת רונן, משנה למנכ"ל לאומי ושות' - והיא מציגה צמיחה עקבית במכירות לאורך שנים, המלווה בשיפור מתמיד בנתוני הרווחיות. הרשת נמצאת בבעלות משפחת קופלר וכיו"ר החברה, מכהן מר ליאון קופלר.

רכישת סופר-פארם היא נדבך נוסף במיצובו של לאומי ושות', בניהולו של אבי זלדמן, כבית השקעות העוסק בתחום ההשקעות הריאליות וה- banking investment, והיא מצטרפת לשורה הארוכה של השקעות בחברות וקרנות כולל: סלקום, אפריקה נכסים, פוקס, ביטוח ישיר IDI, שידורי קשת, קרן טנא, נטפים ואבן קיסר (כהשקעות משותפות עם טנא), קרנות אייפקס, הקרן ההודית אינדיויז'ן ועוד.

יו"ר דירקטוריון לאומי, מר איתן רף, אמר כי עסקת סופר-פארם תואמת את האסטרטגיה לפיה פועל לאומי, לגיוון והגדלה של מקורות ההכנסה של הקבוצה. "לאומי התאפיין תמיד בגיוון רב של מקורות ההכנסה שלו, תוך טיפוח ארוך שנים של נכסים ריאליים אשר הניבו ומניבים רווחים נאים. ההשקעה בסופר פארם משתלבת במגמה זו ואני משוכנע שגם היא תניב רווחים נאים לאורך שנים", אמר רף.

מנכ"ל לאומי, גב' גליה מאור אמרה כי: "אנחנו מרגישים נוח עם ההשקעה הזו, עם השותפים, עם המוניטין הטוב של החברה ועם הצורה שבה היא מתנהלת. אנו צופים לה רווחיות טובה לטווח ארוך ומזהים פוטנציאל של צמיחה בעסקי החברה וכיווני התפתחות מעניינים בפעילותה בפולין ובסין".

יו"ר סופר-פארם, מר ליאון קופלר, אמר כי "משפחת קופלר גאה בשותף כמו לאומי. הדאגה לטובת הרשת סייעה לבחירת לאומי כשותף, הואיל והחיבור עימו יאפשר לסופר-פארם לשמור ולהעצים את ערכיה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.