עסקה נוספת ללוי: רוכשת בניין במינכן ב-53 מ' שקל
חברת הנדל"ן א.לוי ממשיכה בהרחבת פעילותה בגרמניה ורוכשת נכס שני בתוך כשבוע. א.לוי,באמצעות חברת הבת יורו-גלוב, חתמה על הסכם כוונות מחייב לרכישת בניין משרדים בעיר מינכן תמורת כ-53 מיליון שקל (כ-9.7 מיליון יורו). עסקה זו מצטרפת כאמור לרכישת 74% מבניין משרדים נוסף בשבוע שעבר תמורת כ- 210 מיליון שקל. מאז דצמבר האחרון דיווחה החברה על 5 עסקאות בגרמניה בהיקף כספי של כ- 400 מיליון שקל.
הבניין הנרכש הינו מבנה משרדים חדש ומודרני הבנוי על שטח של כ-10,000 מ"ר ובנוסף, כולל 260 חניות. הבניין נרכש בשיטת Sell and Lease Back ומושכר לחברת טכנולוגיה ציבורית בגרמניה עד שנת 2021 תמורת דמי שכירות שנתיים של כ- 4.1 מיליון שקל. דמי השכירות צמודים למדד המחירים הגרמני, ומשקפים תשואה של 7.7% על ההשקעה. יורו-גלוב בוחנת אופציות מימון שונות למימון הרכישה באמצעות בנקים אירופאיים.
עזרא לוי, יו"ר דירקטוריון א.לוי אמר היום: "הרכישה הנוכחית בגרמניה מהווה גם היא המשך ליישום האסטרטגיה לרכישת נכסים איכותיים בעלי תשואות אטרקטיביות ופוטנציאל השבחה. חברת א.לוי, באמצעות חברת יורו-גלוב, הרחיבה מאד בשנה האחרונה את פעילותה בגרמניה ואנו ממשיכים כל העת באיתור נכסים במדינה זו וכן במדינות נוספות במערב אירופה כדי ליצור ליורו-גלוב פורטפוליו נכסים מניבים מגוון ואיכותי".
מאז דצמבר האחרון השלימה א. לוי, כאמור, 5 עסקאות בגרמניה בהיקף כולל של כ- 400 מיליון שקל. בשבוע שעבר דיווחה החברה, באמצעות חברת הבת יורו-גלוב, על רכישתו של בניין משרדים במחוז בוואריה שבגרמניה. ערכו הכולל של הבניין עומד על כ-280 מיליון וחלקה של יורו-גלוב בעיסקה מגיע לכ-74%, כך שחלקה בהשקעה הכוללת נאמד בכ-210 מיליון שקל. הבניין שנרכש מניב דמי שכירות שנתיים של כ- 17.9 מיליון שקל, המשקפים תשואה להשקעה של כ- 8.5%.
בחודש מרץ חתמה החברה על הסכם לרכישת בניין משרדים בסמוך לעיר פרנקפורט תמורת כ-30 מיליון שקל. הבניין האמור מושכר לענקית התקשורת הבינלאומית, חברת וודאפון (Vodaphone) לתקופה עד שנת 2013, ובתמורה לדמי שכירות שנתיים בסך של כ-2.5 מיליון שקל. דמי שכירות אלה משקפים תשואה של כ-8.4% על העלות, והם צמודים למדד המחירים לצרכן בגרמניה.
כמו כן, השלימה יורו-גלוב בסוף שנת 2006 רכישת מרכז לוגיסטי בפרנקפורט בעלות כוללת של כ-33 מליון שקל, והמושכר לחברה אירופאית מובילה בענף הרהיטים תמורת דמי שכירות שנתיים בסך של כ-2.6 מיליון שקל. בנוסף, רכשה יורו גלוב מעט קודם לכן שני מרכזים לוגיסטיים בגרמניה תמורת כ-68 מיליון שקל, כאשר המרכזים מושכרים לחברה אירופאית מובילה בענף הרכב לתקופות של 12-15 שנה תמורת דמי שכירות נטו בסך של כ-4.6 מיליון שקל בשנה.
חברת א.לוי השקעות ובנין עוסקת בייזום וביצוע בתחום הבנייה למגורים בישראל, וכן בנדל"ן מניב באירופה. החברה מעורבת כיום בהקמת פרויקטים באילת, רמת אביב, חדרה ובאזורים נוספים ברחבי הארץ וכן, בשלבי תכנון של שני פרוייקטים בגוש הגדול – רמת אביב ופרוייקט בן כ-200 יח"ד ברמת גן – נווה יהושע. כמו כן, החברה מחזיקה מספר נכסים מניבים במערב אירופה, בעיקר בצרפת ובגרמניה. הפעילות הבינלאומית מרוכזת בחברת הבת, יורו-גלוב, המוחזקת בבעלות מלאה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".