משרד התחבורה ישדרג את מערכת ההפעלה שלו

בשל החלפת מערכת הפעלה במחשב המרכזי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יושבתו משרדי הרישוי בכל הארץ למשך שבוע ימים
לירון יחזקאל |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ישדרג את מערכת ההפעלה DOS PSE ל-MVS של יבמ. המערכת החדשה תאפשר הוספת יישומים ושירותים חדשים, כגון: מבחני תיאוריה ממוחשבים, מתן תוצאות המבחן המעשי באמצעות הטלפון הסלולארי, ניידות בטיחות יבדקו רכבים וידווחו און ליין למחשב המשרד וכו'. "שדרוגה של המערכת יגרום אי נוחות זמנית, אך בסופה יקבל האזרח הקטן שירות יעיל מקצועי ומהיר" אומרת חסידה קופברברג, מנמ"רית משרד התחבורה .

"ההחלטה על שדרוג מערכת ההפעלה ניתנה לפני כשנה וחצי. יישום מערכת ההפעלה במחשב המרכזי הינו השלב הסופי בפרוייקט זה". אומרת קופברברג. היקפו הכספי של הפרוייקט, שיבוצע על ידי אנשי יבמ ישראל, מוערך במיליוני שקלים.

כתוצאה משדרוג זה כ-200 מחשבים אשר מתממשקים למחשב המרכזי, יושבתו במשרדי הרישוי בכל הארץ למשך שבוע. לא יינתן שירות במענה הקולי, לא תבוצענה העברות בעלות, וכן לא יחודשו רשיונות. חשוב לציין כי בנק הדואר, כמו עוד מספר משרדים נוספים, מתממשקים למשרד התחבורה. בכדי למזער את הפגיעה במשרדים הללו, תוטמענה התוכנות הקשורות לתפקודם בתחילת התהליך, וכך הם יוכלו לשוב ולשרת את הציבור בתוך יממה אחת.

MVS (Multiple Virt Sualtorage) הינה מערכת הפעלה של MainFrame.

"הגרסה אשר תשודרג במחשב המרכזי של משרד התחבורה הינה הפלטפורמה המתאימה ביותר לריבוי אפליקציות ומשתמשים" אומרת קופברברג, "ביצועיה של מערכת ההפעלה הקודמת היו פחות מתאימים לגודל המחשב עליו אנו עובדים ועל כן אנו משדרגים למערכת ההפעלה של חברת IBM".

לדברי קופרברג, הטמעה של מערכת הפעלה חדשה במחשב מרכזי וגדול כמו במשרד התחבורה דורשת השבתה של המחשב וכפועל יוצא גם של משרדי הרישוי בכל הארץ המתממשקים אליו. "עלינו לרוקן מתוכן את המחשב המרכזי ולתפור עליו את המערכת החדשה" אומרת קופברברג.

"אנו מודיעים מספיק זמן מראש על השבתת המשרד, ודובר משרד התחבורה דואג לפרסם ידיעה זו בכל מדיה אפשרית, מלבד אתר המשרד" מסרה קופברברג. עוד הוסיפה קופברברג כי "ניתנה הודעה מוקדמת למשטרת ישראל על מנת שתתחשב בנהגים אשר לא חידשו את רשיונם בשבוע זה עקב השבתת המשרד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 3.32%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.