מלם תספק לדן מער' כרטוס חכם ותוכנה ב-60 מ' ש'
חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, זכתה במכרז "מערכת כרטוס ממוחשבת" ומערכת מחשב רכב בחברת התחבורה "דן" בהיקף של כ- 60 מיליון שקל. בכך מבססת מלם את מעמדה בתחום מחשוב התחבורה הציבורית בישראל.
הפרוייקט יכלול אפיון, התקנה ותחזוקה של מערכות כרטוס ממוחשבות ומערכות מחשב רכב לצי האוטובוסים של חברת דן. זכייה זו באה בהמשך להצלחתה של מלם בפרויקט של חברת התחבורה "קווים", במסגרתו מחשבה מלם כ-300 אוטובוסים בהיקף של 5 מיליון שקל.
במסגרת הפרויקט תטמיע מלם מערכות כרטוס חכם ומערכות תוכנה לבקרת מערך התשלומים וניהול של 1,000 האוטובוסים של דן. מערכות אלו יאפשרו ניהול שוטף של מכירת הכרטיסים בחתכים שונים, קבלת דוחות תפעוליים לגבי המכירות, שידור נתוני משמרת ע"י הנהג ישירות מהאוטובוס למשרד האחורי(back office).
מערכת מחשוב הרכב שמוטמעת כחלק מהפתרון, מאפשרת ביצוע מטלות שונות הקשורות בכרטוס וניהול צי הרכב של דן, ביניהם: שידור נתוני מכירות כרטיסים על פי משמרת נהג, איכון מרכזי לצי הרכב, הכרזה ממוחשבת על תחנות על פי נתוני GPS, שילוט קווים ותחנות בחזית האוטובוס על פי נתוני GPS סטטוס נתוני רכב כמו מהירות, אופן הנהיגה, נתוני מנוע משודרים מהאוטובוס למרכז הבקרה.
מנמ"ר דן, מיכה פסט מדגיש כי המתודולוגיה של שילוב מערכת כרטוס עם מחשב רכב שמבוססת על קבלת מיקום באמצעות GPS ושידור נתוני המכירות אחורה באמצעות תווך סלולארי פותחה בדן בהסתמך על ניסיון שנצבר במערכת כרטוס שהותקנה על גבי כ 250 אוטובוסים עוד בשנת 1994 ופועלת עד היום.
עוד מוסיף פסט, כי המערכת הינה מערכת אסטרטגית לחברת דן ומלבד העובדה שדרך מערכת זו יועברו הטרנזקציות הכספיות – המערכת הינה הבסיס להקמת מרכז שליטה ובקרה בצי הרכב של החברה כאשר מחשב הרכב יעביר באמצעות שידור למרכז השליטה והבקרה מלבד את מיקום הרכב בזמן אמת גם את מצבו המכאני ויבחן בכל רגע נתון את האספקטים הבטיחותיים של הרכב והתנהגות הנהג.
אז איך זה עובד?
יוסי אזולאי ארכיטקט הפתרון במלם מסביר על הטכנולוגיה: "על הכרטיס החכם ללא מגע (Contactless Smart Card), המגיע בגודלו של כרטיס אשראי, מוטבע כרטיס SIM (בדומה לזה המצוי בתוך הטלפון הסלולארי) ועליו ניתן לשמור נתונים. בכל פעם שעולים לאוטובוס, מניחים את הכרטיס המקודד אל מול קורא כרטיסים מיוחד המותקן במכשיר הכרטוס, המסוגל לפענח את הקידוד, לזהות את הכרטיס ולגבות את המחיר המדויק בעשירית השנייה בלבד. במהלך השימוש בכרטיס החכם מקרינים שני מסכים, המותקנים במכשיר הכרטוס בכלי התחבורה בפני הנהג ובפני הנוסע, את נתוני הכרטיס, יעד הנסיעה, עלותה וכן פרטים נוספים כגון: מספר האוטובוס, מספר הקו ועוד.
המידע הנאסף בכל כלי תחבורה מועבר בזמן אמת (על ידי מודם סלולארי הנמצא במחשב הרכב) לבסיסי נתונים ולמערכות מידע המאפשרות בקרה על כל תהליכי הנסיעה, לרבות ביקורת כרטיסים במהלך הנסיעה והפקת דו"חות ואומדנים כספיים על לרמת נוסע או נסיעה בודדת.
חלקו השני של הפרויקט עוסק במחשב הרכב אשר מקושר למספר מערכות בתוך האוטובוס. מחשב הרכב מאפשר שדרוג רמת השירות לנוסע ע"י מערכת כריזה פנימית הקוראת בשם התחנה בה עומד האוטובוס לעצור, וכן בשם התחנה הבאה במסלול כמו גם תצוגה חיצונית בחזית האוטובוס ובצידו המציינת על פי נתוני המיקום את התחנה הנוכחית והתחנה הבאה. בנוסף לכך בכל אוטובוס יותקנו שני מסכי LCD שיקרינו בצד פרסומות גם את מסלול הנסיעה ושמות התחנות על פי נתוני המיקום המתקבלים מהמחשב.