מלם תספק לדן מער' כרטוס חכם ותוכנה ב-60 מ' ש'

באמצעות ה"כרטיס החכם" יוכלו בעתיד נוסעי התחבורה הציבורית בכל גוש דן, להשתחרר מההרגל המעיק של הכנת ה"כסף הקטן" לפני כל נסיעה . והנהג?- הוא יחסוך זמן יקר בהחזרת העודף
אסף מליחי |

חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, זכתה במכרז "מערכת כרטוס ממוחשבת" ומערכת מחשב רכב בחברת התחבורה "דן" בהיקף של כ- 60 מיליון שקל. בכך מבססת מלם את מעמדה בתחום מחשוב התחבורה הציבורית בישראל.

הפרוייקט יכלול אפיון, התקנה ותחזוקה של מערכות כרטוס ממוחשבות ומערכות מחשב רכב לצי האוטובוסים של חברת דן.

זכייה זו באה בהמשך להצלחתה של מלם בפרויקט של חברת התחבורה "קווים", במסגרתו מחשבה מלם כ-300 אוטובוסים בהיקף של 5 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט תטמיע מלם מערכות כרטוס חכם ומערכות תוכנה לבקרת מערך התשלומים וניהול של 1,000 האוטובוסים של דן. מערכות אלו יאפשרו ניהול שוטף של מכירת הכרטיסים בחתכים שונים, קבלת דוחות תפעוליים לגבי המכירות, שידור נתוני משמרת ע"י הנהג ישירות מהאוטובוס למשרד האחורי(back office).

מערכת מחשוב הרכב שמוטמעת כחלק מהפתרון, מאפשרת ביצוע מטלות שונות הקשורות בכרטוס וניהול צי הרכב של דן, ביניהם: שידור נתוני מכירות כרטיסים על פי משמרת נהג, איכון מרכזי לצי הרכב, הכרזה ממוחשבת על תחנות על פי נתוני GPS, שילוט קווים ותחנות בחזית האוטובוס על פי נתוני GPS סטטוס נתוני רכב כמו מהירות, אופן הנהיגה, נתוני מנוע משודרים מהאוטובוס למרכז הבקרה.

מנמ"ר דן, מיכה פסט מדגיש כי המתודולוגיה של שילוב מערכת כרטוס עם מחשב רכב שמבוססת על קבלת מיקום באמצעות GPS ושידור נתוני המכירות אחורה באמצעות תווך סלולארי פותחה בדן בהסתמך על ניסיון שנצבר במערכת כרטוס שהותקנה על גבי כ 250 אוטובוסים עוד בשנת 1994 ופועלת עד היום.

עוד מוסיף פסט, כי המערכת הינה מערכת אסטרטגית לחברת דן ומלבד העובדה שדרך מערכת זו יועברו הטרנזקציות הכספיות – המערכת הינה הבסיס להקמת מרכז שליטה ובקרה בצי הרכב של החברה כאשר מחשב הרכב יעביר באמצעות שידור למרכז השליטה והבקרה מלבד את מיקום הרכב בזמן אמת גם את מצבו המכאני ויבחן בכל רגע נתון את האספקטים הבטיחותיים של הרכב והתנהגות הנהג.

אז איך זה עובד?

יוסי אזולאי ארכיטקט הפתרון במלם מסביר על הטכנולוגיה: "על הכרטיס החכם ללא מגע (Contactless Smart Card), המגיע בגודלו של כרטיס אשראי, מוטבע כרטיס SIM (בדומה לזה המצוי בתוך הטלפון הסלולארי) ועליו ניתן לשמור נתונים. בכל פעם שעולים לאוטובוס, מניחים את הכרטיס המקודד אל מול קורא כרטיסים מיוחד המותקן במכשיר הכרטוס, המסוגל לפענח את הקידוד, לזהות את הכרטיס ולגבות את המחיר המדויק בעשירית השנייה בלבד. במהלך השימוש בכרטיס החכם מקרינים שני מסכים, המותקנים במכשיר הכרטוס בכלי התחבורה בפני הנהג ובפני הנוסע, את נתוני הכרטיס, יעד הנסיעה, עלותה וכן פרטים נוספים כגון: מספר האוטובוס, מספר הקו ועוד.

המידע הנאסף בכל כלי תחבורה מועבר בזמן אמת (על ידי מודם סלולארי הנמצא במחשב הרכב) לבסיסי נתונים ולמערכות מידע המאפשרות בקרה על כל תהליכי הנסיעה, לרבות ביקורת כרטיסים במהלך הנסיעה והפקת דו"חות ואומדנים כספיים על לרמת נוסע או נסיעה בודדת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאליוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאל

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים

החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רפאל

רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.

במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.

יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.

ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.

לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.