BDI: לקראת החג היקף הרכישות באשראי יגדל בכ-15%
לקראת החגים ערכה קבוצת BDI-COFACE מחקר מיוחד על ענף כרטיסי האשראי ומצאה, כי למרות שהשימוש בכרטיסי אשראי נפוץ בכל ימות השנה ואף גדל משנה לשנה באופן עקבי, לקראת החגים ניכר גידול משמעותי בהיקף הרכישות בכרטיסי האשראי וזאת כתוצאה מגידול בהיקף הצריכה הפרטית. להערכת כלכלני הקבוצה, בתקופה שלפני החגים גדל היקף הרכישות בכרטיסי האשראי בשיעור מרשים של למעלה מ-15%. ב-BDI מעריכים, כי בחגים הקרבים יגדל היקף הרכישות בשיעור גבוה אף יותר, זאת בשל העובדה שחגי תשרי מתקיימים השנה בסופי שבוע ולא בימי עסקים כבדרך כלל, מה שמותיר לצרכן יותר זמן לביצוע רכישות. בשנים האחרונות מציגות חברות כרטיסי האשראי גידול עקבי, הן בהיקף הרכישות על ידי הצרכנים, הן בהכנסותיהן והן ברווח הנקי שרשמו. נתון מעניין נוסף מראה, כי במחצית הראשונה של 2006 חל גידול של למעלה מ-8% בהיקף הרכישות בכרטיסי האשראי על ידי צרכנים פרטיים, אשר עמד על 131 מיליארד שקל, בהשוואה למחצית הראשונה של 2005. וזאת לעומת גידול של 9% בכל שנת 2005 וגידול של 11% בכל שנת 2004. עוד עולה מן המחקר, כי במדינות המערב נאמד הגידול השנתי בכ-10%-8%, בדומה לגידול שנרשם בישראל בשנים האחרונות. להערכת כלכלני BDI, תחום כרטיסי האשראי צפוי להמשיך ולגדול בשנים הקרובות בעיקר בשווקים המתעוררים כגון הודו, סין, מזרח אסיה והמזרח הקרוב. כחמישית מהרכישות בכרטיסי אשראי הן רכישות של מזון ומשקאות מדירוג BDI-CODE עולה כי חברת ישראכרט הובילה את דירוג הענף בשנת 2005 עם מחזור מכירות של כמיליארד שקל עם כ-2.25 מיליון כרטיסים מונפקים. במקום השני מדורגת חברת כ.א.ל עם מחזור מכירות של כ-578 מיליון שקל וכ-1.5 מיליון כרטיסים מונפקים. חברת לאומיקארד מדורגת במקום השלישי עם מחזור מכירות של כ-424 מיליון שקל וכ-1.5 מיליון כרטיסים מונפקים. נתון נוסף משנת 2005 מראה, כי כחמישית מהרכישות בכרטיסי אשראי הן רכישות של מזון ומשקאות. כך גם בבחינת התפלגות הרכישות על ידי הצרכנים הפרטיים- ענף המזון והמשקאות אוחז בנתח ההוצאות הגדול ביותר מסך הרכישות בכרטיסי אשראי- נתח של כ-21%, אחריו ממוקמים: תשלום עבור שירותים (שירותי ביטוח, טיסות ובתי מלון, פנאי, שירותי עירייה ועוד) עם כ-19% ותשלום עבור מוצרי תעשייה (הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ורהיטים) עם נתח של כ-18%. בין 7 ל-10 אחוזים תופסים תשלומים של שירותי תקשורת, דלק, חשמל וגז, ושירותי רפואה והוצאות על תרופות. כלכלני BDI-COFACE מצאו, כי במחצית הראשונה של 2006 נרשמה עלייה של כ-6% בהיקף רכישות מזון ומשקאות בכרטיסי האשראי, עלייה של כ-12% בהיקף רכישות שירותים ועלייה של כ-13.5% בהיקף רכישות מוצרי תעשייה. כרטיסי האשראי המקומיים הינם הנפוצים ביותר למעלה ממחצית מכרטיסי האשראי הפעילים בישראל (כ-53%) הינם כרטיסים לשימוש מקומי בלבד. קטגוריית כרטיסי האשראי השנייה בגודלה הינה קטגוריית כרטיסי הזהב (כ-24%), אחריה הכרטיסים הבינלאומיים עם כ-15% וכרטיסי האשראי העסקיים וכרטיסי הפלטינה אוחזים בכ-4% בלבד כל אחד. נתון מעניין נוסף שעלה מן המחקר מצביע על רמת נאמנות נמוכה יחסית בקרב הלקוחות הפרטיים של חברות כרטיסי האשראי. ב-BDI-COFACE מסבירים, כי לרוב, הלקוח בוחר את כרטיס האשראי שלו מטעמי נוחות ביניהם: העדפת כרטיס אשראי איתו עובד הבנק שלו; הנפקת כרטיס האשראי של מועדון הלקוחות אליו הוא משתייך; מעבר מחברת אשראי אחת לשנייה בהתאם למבצעים, ההטבות ולתנאים שחברת כרטיסי האשראי מציעה. להערכת כלכלני BDI, בשנים הבאות צפויים מספר שינויים מהותיים ומשמעותיים במבנה הענף, ביחסי הכוחות בין השחקנים הפועלים בו ובאופי המוצרים, הן בעקבות איסור החריגה ממסגרת האשראי שצפוי להגדיל את היקף השימוש בכרטיסי אשראי מתגלגל, כמסגרת אשראי חוץ בנקאית, והן בשל המשך הצמיחה במשק הישראלי שצפוי להביא לגידול נוסף בהיקף הצריכה הפרטית.