אושר המיזוג בין גן שמואל מזון לבין גניר
הממונה על הגבלים עסקיים אישרה היום (א') לאחר שהתייעצה בועדה לפטורים ולמיזוגים, את המיזוג בין גן שמואל לבין גניר.
גן שמואל הינה חברה ציבורית בשליטת קיבוץ גן שמואל אגודה שיתופית חקלאית העוסקת בעיבוד פרי הדר לרכזים ובסיסים ועיבוד רכזים מיובאים. בנוסף, עוסקת גן שמואל בייצור משקאות מבוססי פרי, שמנים אתריים ומוצרי עגבניות. מעל 80% ממוצרי החברה מיוצאים לחו"ל.
גניר היא חברה פרטית העוסקת בעיבוד פרי הדר לרכזים ובסיסים ועיבוד רכזים מיובאים. בנוסף, עוסקת גניר בייצור משקאות מבוססי פרי, ואת המשקאות משווקת תחת המותג "פרימור". גם גניר כמו גן שמואל מייצאת את רוב תוצרתה.
המיזוג הינו איחוד פעילויותהן של גן שמואל וגניר, תוך רכישת גניר על ידי גן שמואל, והקצאת שליש מהמניות בחברה הממוזגת לגניר. פעילותן הממוזגות של החברות תוכל לתרום ליעילותן בבואן להתחרות בשווקים בחו"ל. בדיקת המיזוג על ידי המחלקה הכלכלית ברשות העלתה, כי למיזוג היבטים תחרותיים אופקיים ואנכיים בין היתר בתחום רכש פרי הדר לתעשייה, תחום ייצור ומכירה של בסיסים, ותחום ייצור ושיווק של מיצים.
בחינת תחום רכש פרי הדר לתעשייה העלתה, כי החברה הממוזגת תהיה בעלת נתח שוק משמעותי ברכישת פרי מבתי אריזה ופרדסנים. התחרות בשוק הינה בין החברות המתמזגות ובין פריגת שהינה חברה גדולה בתחום וכן ממספר צרכנים תעשייתים קטנים. בשוק קיים עודף כושר ייצור נרחב בקליטה ועיבוד פרי, ולכן הביקוש לתפוזים מהתעשייה משמעותי וקשיח יחסית בעוד ההיצע של הפרדסנים גמיש יחסית לגבי חלק מהפרי בהחלטה האם לשווקו לתעשייה או לשוק הטרי.
בנוסף, ישנה תחרות פוטנציאלית לחברות ברכש הפרי. רוב הפרי המקומי המעובד ע"י המתמזגות מיוצא לחו"ל כבסיסים. לאור כל זאת, הניתוח הופגו החששות התחרותיים בתחום רכש הפרי. בחינת תחום עיבוד ושיווק של הבסיסים העלתה כי החברה הממוזגת תהיה בעלת נתח שוק משמעותי בתחום. אולם הבדיקה התחרותית העלתה, כי קיים עודף כושר ייצור נרחב בתחום ייצור הבסיסים למתחרים בחברות המתמזגות.
כמו כן, עיקר צרכני הרכזים והבסיסים הינן חברות המשקאות הגדולות, כגון חברת יפאורה-תבורי, טמפו, החברה המרכזית, אשר להם יכולת לייבא רכזים ולייצר בסיסים בעצמן. לאור זאת, מופגים החששות התחרותיים בתחום עיבוד ושיווק של בסיסים.
בחינת תחום ייצור ושיווק של מיצים העלתה, כי החברה הממוזגת תהיה בעלת נתח שוק משמעותי בתחום. כאמור גניר מייצרת ומשווקת את המותג "פרימור" וגן שמואל מייצרת את המותג "Jaffa Gold". בתחום זה מתחרות החברות הממוזגות בחברות המשקאות הגדולות וכן בפריגת, וקיים עודף כושר ייצור לחברות המתחרות בחברה הממוזגת.
כמו כן, מוצרי החברות ממותגים בצורה שונה ועל פי רוב משווקים בערוצי שיווק שונים. לאור זאת, מופגים החששות התחרותיים בתחום עיבוד ושיווק של מיצים. לאור זאת, אין המיזוג מעלה חששות תחרותיים ועל כן הוא אושר.