עוד בוקר ירוק לדולר: מתחזק ב-0.14% ל-4.5294 שקל
על אף החלשותו בעולם מאז שעות הלילה אל מול המטבעות העיקריים, ממשיך הבוקר הדולר האמריקני להתחזק אל מול רעהו הישראלי בהדרגתיות וכעת נסחר בתוספת של 0.14% סביב שער של 4.5294 שקל. אתמול התחזק המטבע האמריקני בכרבע אחוז ושערו היציג נקבע בגובה 4.523 שקל.
גם האירו מתחזק הבוקר אל מול השקל בשיעור מתון של 0.16% סביב שער של 5.5657 שקל. אתמול נותר האירו כמעט ללא שינוי תוך עליה מזערית בת 0.01% בלבד לשער יציג של 5.5567 שקל.
מחר, ייערך המסחר בשוק המטבעות על רקע הציפיה לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט על ידי בנק ישראל. המדד צפוי, על פי ההערכות בשווקים, לעליה של 0.3%-0.4% ונראה, כי אם יעלה בשיעור הצפוי, או יש האומרים אף בחצי אחוז, עדיין לא יהיה מקום להעלות את הריבית השקלית לטווח הקצר וההערכות הן, כי נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר יודיע ב-26 באוקטובר על הותרת הריבית על כנה בגובה 3.5%. עוד לפני כן, ב-20 בספטמבר נכונה לנו הודעת הפדרל רזרב על שיעור הריבית הדולרית, כשמתחזקות ההערכות, כי היו"ר אלן גרינספאן יודיע על העלאה נוספת - 11 במספרה בארהב בת רבע נקודות האחוז לגובה 3.75%.
העלאה שכזו תביא לראשונה להיווצרותו של פער ריביות שלילי בין ישראל לארה"ב, מה שעשוי לחזק את המטבע האמריקני, הגם שישי מעריכים שפער שכזה מגולם זה מכבר בשער החליפין.
העולם בעיניים של פינוטק
שרית ולדימירסקי יודעת לספר, כי במהלך הלילה נחלש מעט הדולר אל מול העיקריים, בעיקר על רקע מימוש רווחים מצד גופים גדולים שזיהו כי התחזקותו של הדולר איבדה מעט מהמומנטום שאפיין את האמריקאי בתחילת השבוע ושלחו אותו חזרה לאזור ה-1.2300 אל מול האירו.
כלכלנים בכירים מעריכים הבוקר, כי התכווצותו של הגרעון המסחרי אמש (ירידה של 2.6% לעומת יוני) רק מחזקת את האפשרות שהבנק הפדראלי ימשיך במדיניות העלאת הריבית המתוכננת, אולם, התשובה לגמרי לא ברורה, ונראה כי בכירי ה-FED ימתינו עד הרגע האחרון על מנת לקבוע, האם ירידה בהוצאות הצרכן מנגד, מחייבת הקפאה חד פעמית של העלאה בריבית. הוכחה לכך ניתנה עם פרסום סקר אמון הצרכנים העסקיים שפורסם אמש, שהצביע על חולשה ניכרת - למעשה, מאז תחילתו של הסקר ב-2001 לא נרשמה תוצאה כה נמוכה.
היום יתפרסמו המכירות הקמעונאיות והתפוקה התעשייתית לחודש אוגוסט, אלה כמובן עשויים לתת אינפורמציה נוספת לגבי מצבו של המשק האמריקאי, במיוחד לנוכח אי הודאות בשווקים. בשעה זו נסחר הדולר סביב 1.2295 אל מול הדולר, וסביב 110.65 אל מול היפני.
באירופה, ממשיך האירו להיסחר בצל האירועים הפוליטיים בגרמניה, ונראה כי עד הבחירות ביום ראשון הקרוב יושפע המסחר במטבע מסקרי דעת קהל, כך שהלחץ על המטבע האירופי לא צפוי לרדת בימים הקרובים. החשש הכבד בקרב המשקיעים נובע מקואליציה אפשרית בין הקונסרבטיביים בראשותה אנג'לה מרקל לבין הסוציאל דמוקרטים בראשותו של ראש הקנצלר שרודר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".