אסדת נפט
צילום: טוויטר

הנפט הגולמי יורד מתחת ל-83 דולר - האם ימשיך לרדת?

על רקע העלייה במלאי הנפט כמו ירידה בביקושים בארה"ב והתחזקות הדולר על רקע העלאות הריבית, יש חשש להאטה בכלכלה הגלובלית שמניעה את הירידות
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלוב נפט

אחרי ראלי משמעותי ברבעון הקודם, בשבוע שעבר הנפט כבר הגיע ל-95 דולר ולא מעט אנליסטים צפו שיגיע בקרוב ל-100 דולר לחבית נפט גולמי. לא עבר שבוע והמחיר על חוזה עתידי נפל בלמעלה מ-12% אל מתחת ל-83 דולר. גם מחיר החוזה על הנפט מסוג ברנט ירד מתחת ל-85 דולר לחבית, אחרי שנסחר ב-90 הגבוהים רק לפני שבוע וזאת למרות ההודעות של סעודיה ורוסיה על המשך הקיצוצים, בניסיון לשמור על מחיר הנפט גבוה באופן מלאכותי ולהועיל בכך לכלכלותיהן התלויות ברווחיות הנפט. כמו הבלאגן שאנו חווים בשוק ההון והאג"ח, הנפילה במחיר הנפט קשורה גם היא להעלאות הריבית ולחששות מהאטה כלכלית גלובלית בשל עלויות מימון גבוהות ודולר חזק.

 

בחטיבת המחקר של בנק לאומי פרסמו בשלישי את הסיבות לירידה, בהם מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב עלה בכ-4.0 מיליון חביות נפט בשבוע הראשון של ספטמבר, כמות אשר קטנה מירידת המלאי בשבוע שלפני כן, והוא הגיע לרמה של כ-420.6 מיליון חביות. עליית מלאי הנפט צמצמה את הפער בין רמת המלאי המסחרי הנוכחית לבין הרמה הממוצעת לעונה זו בחמש השנים האחרונות, מכ-4% לכ-2%

 

כמו כן אמרו בלאומי כי מלאי הדלק של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-8 בספטמבר 2023 ב-5.6 מיליון חביות, העלייה הגדולה ביותר מאוגוסט 2022 ומוסיפים כי נשיא ניגריה הציב יעד להעלאת קצב הצמיחה השנתי ל-6%. יעד זה משקף צפי להגדלת תפוקת הנפט הניגרי לפחות ב-300-400 אלף חביות ביום.".

 

בבנק לניהול עושר השוויצרי, יוליוס בר אמרו אתמול כי חברות הנפט חוגגות, אבל יש ציפייה לירידה בשוק, מאחר ו-"תחום הנפט והגז נהנה מקאמבק ברבעון הנוכחי, אך ישנן ספקות לגבי היותו בר קיימא בטווח הארוך. אבל צופים ירידה במחירי הנפט ב-2024 למחיר של 75 דולר".

 

"לאחר ביצועים נמוכים ב-19% ביחס לתחזיות בשוק הרחב במחצית הראשונה של 2023, תחום הנפט והגז חווה קאמבק ברבעון השלישי, עם עלייה של 27% במחירי הנפט הגולמי, בעיקר בגלל חשש מהידוק האספקה, שהזניק את מגזר הנפט והגז למקום הראשון בטבלת הביצועים", כתב מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה בבנק במכתב למשקיעים.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    החיים 06/10/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    כן - יעלו לא - ירדו כרגיל אין סוף מלל והתחזית לא שווה את מאמץ הקריאה
  • 2.
    מיקליס 05/10/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    בנוסף רוסיה ומדינות אופק לא פראייריות אז הם בקרוב יתחילו לשאוב פחות נפט והוא יעלה שוב למעלה רק שהמחסור יהפוך הפעם לגבוה מידי ויכלול הפסקות חשמל ואם החורף יהיה קשה אז מלאי הגז גם לא יספיק ונראה בלאגן אמיתי בתום הרבעון הראשון של 2024
  • 1.
    לנצר 05/10/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנפט יעלו בחזרה כבר בימים הקרובים ובעזרת סעודיה
הנחת צינור גז של נתגז
צילום: נתגז

שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים

חברת שברון וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה; במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב ונתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים

רן קידר |
נושאים בכתבה לוויתן שברון

חברת שברון כמייצגת את בעלי הזכויות במאגר הגז הטבעי לוויתן, וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז)  חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה.

במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב על ידי שברון עבור נתג"ז כחלק מפרויקט  ניצנה. כמו כן, במסגרת הפרויקט, נתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים.

שני ההסכמים יחדיו יאפשרו לבנות את קו הייצוא של ניצנה ויאפשרו להגדיל את כמות ייצוא הגז מישראל למצרים.

קו הייצוא החדש מתוכנן לאפשר הולכה של מעל ל- 600 מיליון רגל מעוקב של גז טבעי ביום. בשילוב עם קווי הולכה נוספים, לקו ניצנה פוטנציאל להגדיל את קיבולת הייצוא הכוללת של ישראל למצרים ליותר מ-2.2 מיליארד רגל מעוקב ביום. הרחבת קיבולת הייצוא מחזקת את החזון של מדינת ישראל להפוך למרכז אנרגיה אזורי, שיספק אנרגיה אמינה ונקייה יותר למדינות השכנות.

"אבן הדרך הזאת משקפת את מחויבותה של שברון לחיזוק הביטחון האנרגטי של ישראל והאזור," אמר ג'ק בייקר, מנהל שברון מזרח הים התיכון. "קו הייצוא החדש מניצנה צפוי להניב תועלות כלכליות משמעותיות לישראל. העמקת השותפויות האזוריות תסייע לספק את האנרגיה שהאזור זקוק לה כדי לשגשג."

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.