אסדת גז מאגר כריש אנרגיאן
צילום: אנרג'יאן

דאגה חדשה למשק הגז העולמי - אוסטרליה עלולה לעצור ייצוא LNG

עליית הביקוש לגז באוסטרליה יחד עם היתדלדלות המאגרים הימיים מביאה ללחץ מחירים ועלולה להביא להפעלת סעיף המחייב את היצרניות לנתב את הגז לשוק המקומי; אוסטרליה היא אחת מיצאוניות הגז הגדולות בעולם
גיא טל | (15)

אוסטרליה היא אחת משלושת יצואנית הגז באמצעות LNG הגדולות בעולם יחד עם ארצות הברית וקטאר. כעת החלטה מסתמנת במיני יבשת עלולה לערער שוב את משק הגז העולמי שכבר סובל מאי וודאות עקב המשבר באוקראינה. 

באוסטרליה דנים כעת בשאלה האם לרסן את יצוא הגז הנוזלי (LNG) לאור חשש ממחסור ומחירים גבוהים בשנה הבאה. הדיון בממשלה החל לאחר המלצת הוועדה לתחרות וצרכנות (ACCC) שהזהירה שיש צורך בעודפי גז כדי להתמודד עם הירידה בתפוקה של מאגרי הז הימיים שסיפקו את תצרוכת החוף המזרחי בו גרים קרוב ל-90% מאוכלוסיית המדינה. 

שרת המשאבים מדליין קינג אמרה שהיא תתייעץ עם ייצואני הגז ועם שותפי הסחר לפני שתתקבל החלטה בנושא. המלצת ההחלטה של ACCC מבוססת על החוק משנת 2017 שמאפשר לכפות על יצרניות הגז האוסטרלי להפנות את מרכולתם לצרכים פנימיים של תושבי החוף המזרחי במקרה של מחסור. "דו"ח הגז האחרון שלנו מצא כי התחזית לגבי שוק הגז בחוף המזרחי הורע מאד" אמרה ג'ינה קאס גוטליב, יו"ר הוועדה. הוועדה מודאגת לא רק מהתחזית ל-2023 אלא ממליצה ליצרניות הגז להעלות באופן מיידי את האספקה לשוק האוסטרלי. 

העליה בביקוש המקומי לגז באוסטרליה באה על רקע הפסקת ייצור בתחנות המבוססת על פחם ועל רקע העליה בביקוש לחימום. העליה בביקוש כבר הביאה לעלייה במחיר הגז והחשמל וכמעט גרמה להאפלה במזרח אוסטרליה בחודש יוני. עליית המחירים הגבירה את הלחץ על הממשלה החדשה בהנהגת מפלגת הלייבור כשמלבד המחירים הגבוהים לצרכן, יצרנים המשתמשים באנרגייה המבוססת על גז איימו לעצור את עבודת המפעלים ולפטר עובדים. שר האוצר ג'ים צאלמרס אמר כי "זה קריטי שאספקת הגז הביתית שלנו תהיה בטוחה ועם מחירים תחרותיים, במיוחד כאשר משקי הבית והעסקים נמצאים תחת לחץ קיצוני". 

ישנו, אם כן, לחץ לא קטן באוסטרליה לקבל החלטה שתגביל את היצוא ויתכן שתפגע בסחר העולמי בגז טבעי. יחד עם זאת שרת המשאבים קינג הדגישה כי אין טעם לשבור חוזים ארוכי טווח של אוסטרליה עם מדינות אחרות ולפגוע בתעשיית הייצוא הענפה במדינה. "אנו רוצים להיות מוכרים ולהישאר מוכרים, כפי שהמצב כעת, כשותף סחר אמין" אמרה השרה. בנוסף, צפוי גם לחץ בנושא שמירת המשרות בתעשיית הגז מצד מפלגתה של קינג. שאול קאוניק, אנליסט בבנק קרדיט סוויס אמר: "אנו מצפים שהממשלה תצהיר על מחסור בגז בשנת 2023 ותקשיח את המסגרת הרגולטורית, אך בסופו של דבר תחפש הסכם מרצון שיצרניות ה-LNG בקווינסלנד יסכימו לשמור על האספקה לשוק המקומי לנוכח כל מחסור אפשרי בשנה הבאה". 

החלטה על הגבלות בייצוא, במידה ותתקבל, עשויה להשפיע במידה מסוימת על משק הגז העולמי שנמצא תחת לחץ מחירים בתקופה האחרונה עקב הפלישה לאוקראינה. באופן עקרוני לא אמורה להיות השפעה ישירה על משק הגז באירופה שכן אוסטרליה מייצאת בעיקר לסין, יפן ודרום קוריאה, ואילו מקורות הגז של אירופה הם אחרים. יחד עם זאת יכולה להיות השפעה עקיפה על שוק הגז המעורער גם כך כשהמדינות שקיבלו עד כה גז מאירופה יתחרו על מקורות גז אחרים ויעלו את המחירים באופן עקיף. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יאיר 04/08/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    זו יבשת, בלי "מיני". ראוי שמערכת האתר לא תמציא גאוגרפיה והגדרות משל עצמה.
  • 6.
    אין שאלה 02/08/2022 16:10
    הגב לתגובה זו
    אין פתרון ארוך טווח אחר
  • 5.
    לא יאומן 02/08/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    בשורות מצויינות לליויתן ןלגז בישראל ורציו נמוכה 70 אחוז מהשיא שלה???? ימח שמם של מי שעושה את זה. קניתי רציו בשער 68 ומאז מופסד 70 אחוז. ולטיפש שאמר לעצור את יצוא הגז... בישראל יש עוד מאגריי ענק של גז לעוד אלף שנה..צריך רק לחפש
  • 4.
    משקיע בניו-מד 02/08/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
    איך היא לא טסה למעלה ????? פשוט לא יאומן
  • ימשיך לגנוב ולפשוט רגל (ל"ת)
    הטייח מנתניה 02/08/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מבין2 02/08/2022 14:57
    הגב לתגובה זו
    החשמל.
  • בסדר ..טוב (ל"ת)
    בסדר 02/08/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
  • אצלנו ציבור עלוב שאוהב שמכים אותו תמיד (ל"ת)
    ירון 02/08/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
  • אבישלום 02/08/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
    אין לנו מחסור בגז, החשמל פה מהזולים בעולם והוא התייקר בגלל שעוד לא גמרו להמיר את כל התחנות הפחמיות לגז וזה יקח עוד 4 שנים . דיי לסיסמאות הסרק, דיי!!!
  • מבין2 02/08/2022 16:20
    ביטחון אנרגטי הוא לעשרות ומאות שנים, לא לשנתיים הקרובות. בעלי המניות שכחו את חרם הנפט הערבי על ישראל.
  • דנה 02/08/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
    הגז פה גם ככה הכי זול בעולם BY FAR
  • 2.
    אנונימי 02/08/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
    ולוויתן מטופל יופי יופי שלא יעלה.אני לא מבין מה קורה פה.עד מתי ידכאו את לוויתן מלטוס לחלל.אין בעיה השורט סקוויז יהיה עצבני ברגע שיחל אי אפשר יהיה לקנות מניות לוויתן.אין בעיה אני אחכה עוד זמן רב עד היום שבוא נקבל טיסה
  • ואם כבר תהיה בן 110 יא חביבי מנהל החשבונות הבכיר? (ל"ת)
    לאמוניני 02/08/2022 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טוב לליויתן (ל"ת)
    משה 02/08/2022 14:44
    הגב לתגובה זו
  • הכל בקנטים (ל"ת)
    הכל טוב 02/08/2022 16:24
    הגב לתגובה זו
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.