"33 מיליארד שקל יכנסו לקרן העושר עד 2030 - רק מלווייתן ותמר"

כך אמר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים בדיון בכנסת. בנוסף, באגף התקציבים באוצר אמרו היום כי "גם אם נעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת לא תהיה ברירה אלא לתכנן ולהקים עוד תחנות כוח, ישראל נמצאת בתת ביצוע של אנרגיות מתחדשות, אבל גם אם נעמוד ביעדים, לא תהיה ברירה אלא לתכנן ולהקים עוד תחנות כוח"
תומר אמן | (11)

נושא האנרגיה המתחדשת מעניין את הציבור ואת המשקיעים ובישראל גם שואלים כמה מרווחי חברות הגז 'יוחזר לציבור' (את הסיכון לקחו החברות אבל זה כמובן לא מעניין את הציבור ששומע מגורמים אינטרסנטיים עד כמה שה'טייקונים' גרועים - אבל האמת היא שהם לא).

היום התייחס איש אגף התקציבים במשרד האוצר עידן מור בנוגע לאלטרנטיבות הירוקות לדלקים מזהמים ואמר כי: "החליפיות של האנרגיה המתחדשת היא אפסית יחסית לתחנות הכוח. גם אם נעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת לא תהיה ברירה אלא לתכנן ולהקים עוד תחנות כוח, ישראל נמצאת בתת ביצוע של אנרגיות מתחדשות, אבל גם אם נעמוד ביעדים, לא תהיה ברירה אלא לתכנן ולהקים עוד תחנות כוח, כי החליפיות של האנרגיה הסולארית והמתחדשת היא אפסית יחסית לתחנות כוח.

"היעדים שדורשים 20% עד 2025 דורשים מאמץ עילאי וצריך להיערך למצב שלא נעמוד בכך. בכל אופן, חישמול המשק לטווח הארוך יותר חשוב בזמן הקצר, וצריך יהיה לעמוד באספקת חשמל עם כניסת המטרו, הרכבות הקלות, הרכבים החשמליים ועוד. כל זה דורש היערכות והקמת תחנות כוח." הוסיף בכנס 'ועידת האנרגיה' בכפר המכבייה.

 

במקביל, אמר מנכ"ל דלק קידוחים יהש , יוסי אבו בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בכנסת כי ״בתשע השנים האחרונות העברנו לקופת המדינה ממיסים ותמלוגים כ-15 מיליארד שקל ובתשע השנים הקרובות יכנסו לקרן כ-33 מיליארד שקל מתמר ולוויתן בלבד, לא כולל מיסים ותמלוגים ולא כולל פיתוחים חדשים שעשויים להגדיל את היקף המכירות ואיתם גם את הכנסות המדינה מהמאגרים. סך ההכנסות של המדינה מתמר ולוויתן בלבד, יעמוד על 280 מיליארד שקלים".

אבו קרא לחברי הכנסת לפעול להתחלה מיידית של עבודת קרן העושר הייעודית. לדבריו "אין כל סיבה לעכב את פעילות הקרן עד שהכספים יהיו חלוטים, ככל שבעתיד יהיה צורך להחזיר לחלק מהחברות תשלומי מס ניתן יהיה לבצע זאת באופן של קיזוזים אשר לא יפחיתו את היקף הכסף שכבר קיים בקרן העושר".

ומה לגבי רכבים מבוססי מימן?

באותו כנס בכפר המכבייה, אמר ממלא מקום המדען הראשי במשרד האנרגיה, גדעון פרידמן כי הפתרון נמצא דווקא בתחום המימן: "נתמוך בהבאת רכבים אוטובוסים מלגזות ומשאיות מבוססי מימן. אגירה במימן תוביל את השינוי. מדובר באגירה לטווח ארוך. יש אתגרים גדולים בשינוע שלו ותהליכים שונים הקשורים להטמעה שלו במקום גז. אנו במשרד האנרגיה תומכים בהקמת תחנת תדלוק מימנית וכעת תומכים בתחנה ניידת. אנחנו גם מסייעים לבז"ן לייצר מימן".

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    h 01/12/2021 20:30
    הגב לתגובה זו
    היום תשלמו ביוקר על חשמל וטיפןלי סרטן...מחר תקבלו....
  • 9.
    יגאל 28/11/2021 15:18
    הגב לתגובה זו
    כשהשפעת הזיהום תורגש,הצפות עונות שנה מטורפות,וזה די בקרוב, יצטמצם מאד השימוש בדלק מאובנים. יפה שעה אחת קודם,לברוח.
  • 8.
    דרור 27/11/2021 17:12
    הגב לתגובה זו
    לרתום את הרשות הפלשתינית ועזה ,,לא יקרה.
  • נירה 30/11/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
    נותנים לערביי ישראל 54 מיליארד כדי שיהיו מוכנים ומצוידים לפרעות הבאות. תודה בנט.
  • 7.
    תמים 24/11/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    המימן דליק מאד. סכנה לעבור למכונית מונעת מימן.
  • 6.
    לרון 24/11/2021 14:18
    הגב לתגובה זו
    תהפוכנה ל"ישנות" ברבות הימים כשהטרנד הירוק יעבור ואת מקומו יתפוס טרנד בצבע אחר עם גרטה אחרת.עובדה שגלזגו הסתיימה במה?.......תזכירו לי
  • 5.
    לרון 24/11/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    המקורית היא הנורבגית שמצטמצמת,ורק אצלנו יש קוראים בקפה שלושים שנה קדימה
  • 4.
    עובדות 24/11/2021 08:43
    הגב לתגובה זו
    היה אמור להיכנס עד 2021 15מיליארד , נכנס 1.2 מילירארד. זה בטח בגלל שהם מחלקים שוברי ביקור במכוני ליווי ומקבלים על זה הטבות מס.
  • 3.
    קרן העושר מקבלת מיליארדים.האזרחים מקבלים חשמל בזול 23/11/2021 22:16
    הגב לתגובה זו
    קרן העושר מקבלת מיליארדים.האזרחים מקבלים חשמל בזול.אבל למה לגנוב את המשקיעים הקטנים שמופסדים יותר מ50 אחוז על השקעתם מילא לא להרויח אבל למה למוטט.שתיקח המדינה כספים מאי סי אל שמרויחה המון והמניה שלה בשמיים.וממגזר ההיי טק המדושן
  • 2.
    פייק אנרגיות לא מעניינות אף אחד אחרי משבר האנרגיה (ל"ת)
    שמוליק 23/11/2021 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא היה שוד גז בסוף? (ל"ת)
    קלקלן 23/11/2021 18:23
    הגב לתגובה זו
נפט
צילום: iStock

ארגון אופ״ק החליט להגביר את ייצור הנפט באוקטובר

הקבוצה בראשות סעודיה ורוסיה תוסיף 137 אלף חביות ביום החל מאוקטובר – למרות ירידה של יותר מ־10% במחירי הנפט השנה וחששות מעודף היצע ב־2026

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נפט אופק

ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ושותפיו החליטו להעלות את הייצור באוקטובר ב-137,000 חביות ליום. ההחלטה מגיעה בתקופה בה שוק הנפט מתמודד עם חששות מפני עודפי היצע עתידיים, ובה מחירי הנפט נמצאים בירידה של למעלה מ-10% השנה ונסחרים בסביבות 65 דולר לחבית לברנט.


במפגש מקוון מהיר יחסית, הכריזו שמונה מחברות הקרטל על העלאה של 137,000 חביות ליום החל מאוקטובר. לא מדובר בהחלטה מפתיעה מבחינה כמותית, אבל הזמון מעורר שאלות. בתקופה בה מחירי הנפט מראים חולשה ומסתכמים בסביבות 65 דולר לחבית לברנט, הצעד הזה נראה כמו הימור על העתיד.


הצעד מסמן שינוי במדיניות האופ"ק+, שבשנים האחרונות התמקדה בהגבלת ייצור כדי לתמוך במחירים. כעת, הארגון מתחיל לבטל חלק מהקיצוצים הוולונטריים ולהגדיל את הייצור, במטרה להגן על נתחי השוק שלו. ההחלטה מגיעה על רקע נתוני שוק מעורבים. מצד אחד, הביקוש הקיצי היה חזק ורמות המלאי במדינות ה-OECD נמוכות יחסית. מצד שני, אנליסטים צופים עודף היצע אפשרי בחצי הראשון של 2026. מחירי הנפט ירדו בלמעלה מ-10% השנה, כאשר ברנט נסחר בסביבות 65 דולר לחבית.


שמונת היצרנים המרכזיים – ערב הסעודית, רוסיה, עיראק, איחוד האמירויות, כווית, קזחסטן, אלג'יריה ועומאן – מתמודדים עם האתגר של איזון בין שמירה על מחירים גבוהים לטובת הכנסות המדינה, לבין חשש שמחירים גבוהים עלולים לעודד השקעות באנרגיות חלופיות ולהשפיע על הביקוש לטווח הארוך.

הפער בין ההבטחות למציאות הוא אחד האתגרים המרכזיים של הקרטל. בחודשים האחרונים, הייצור בפועל של חברות האופ"ק+ נמוך מהרמות המתוכננות. חלק מהחברות אף נאלצו להגביל את הייצור כדי לפצות על ייצור יתר קודם. ההחלטה מגיעה על רקע המתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון, שבדרך כלל תורמת לעלייה במחירי הנפט. אופ"ק+ בחר להגדיל את ההיצע בתקופה זו, דבר שמצביע על הערכה שהאספקה תישאר יציבה למרות האתגרים האזוריים.